۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۵
کد خبر: ۵۸۶۴۴۲
رسوایی بزرگ برای ارتجاع عرب؛

ترامپ: اگر از آل‌سعود حمایت نکنیم حیات اسرائیل به خطر می‌افتد

رییس‌جمهور آمریکا ضمن حمایت مجدد از «بن‌سلمان» در ماجرای قتل خاشقجی اعلام کرد اگر واشنگتن حمایت خود را از عربستان قطع کند، اسرائیل با دردسری بزرگ روبه‌رو خواهد شد!
عربستان اسرائیل رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری رسا، در ماجرای قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار سعودی از همان ابتدا کارشناسان معتقد بودند که بن سلمان ولیعهد سعودی عامل اصلی این قتل است. در ادامه روزنامه واشنگتن پست این گزاره را تایید و اعلام کرد که سازمان سیا نیز معتقد است که بن سلمان عامل اصلی این قتل است. اما دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا ضمن رد گزارش سیا صراحتاً اعلام کرد به دلیل دلارهای عربستان به این کشور نیازمند است. ترامپ حالا در جدیدترین اظهارنظر خود راز دیگری را در مورد علت حمایت از بن سلمان مطرح کرده است. 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دونالد ترامپ، در یک کنفرانس تلفنی با فرماندهان نظامی این کشور و در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید، آیا وی معتقد نیست که تنبیه نکردن عربستان از طرف آمریکا پیامی بد را به دیگر کشورهای جهان بدهد؟ گفت: «نه هرگز، عربستان یکی از متحدان راهبردی بلندمدت ما بوده است. آنها صدها میلیارد دلار در کشور ما سرمایه‌گذاری کرده‌اند. آنها بهای نفت را پایین نگه داشته‌اند.» ترامپ حتی تاکید کرده بود از عربستان به خاطر پایین نگه داشتن قیمت نفت متشکر است و این روند (کاهش قیمت) باید همچنان ادامه داشته باشد. 

ترامپ در این کنفرانس با ‌اشاره غيرمستقيم به روابط خوب آل‌سعود با رژيم صهيونيستی گفت: «اگر ما عربستان را نداشته باشیم ما یک پایگاه بزرگ را نخواهیم داشت. اگر عربستان را نداشته باشيم آنگاه اسرائیل با دردسری بزرگ روبه‌رو خواهد بود. آنگاه اسرائیل به حال خود تنها رها خواهد شد. ما می‌خواهیم که موجودیت اسرائیل همچنان وجود داشته باشد.» عربستان و رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر سطح روابط خود را از مرحله پنهان به مرحله آشکارسازی روابط ارتقا داده‌اند. این موضع که موجودیت اسرائیل به حمایت‌های آل سعود بستگی دارد، ضمن اعتراف بزرگ نسبت به ماهیت «آل سعود»، راز حمایت ترامپ از این جنایتکار را هم فاش کرد.

لطیفه ترامپ در مورد بن سلمان

دونالد ترامپ در ادامه به خبرنگاران گفت: «من خودم، هم از جنایت متنفرم و هم از آنچه در این ماجرا رخ داده و از تلاش برای لاپوشانی آن متنفرم ولی به شما بگویم که ولیعهد بن سلمان، بیش از من از این مسائل نفرت دارد.»(!) این اظهارنظر ترامپ بیشتر به یک لطیفه سیاسی شبیه است چرا که بن سلمان به دست داشتن در جنایات معروف است و کشته شدن 50 هزار غیرنظامی در یمن و 85 هزار کودک به دلیل گرسنگی و مسائل درمانی در یمن تنها یکی از سوابق فعالیت‌های بن سلمان است. 

رئیس‌جمهور آمریکا حتی به بودن ردپایی از بن‌سلمان در این جنایت رضایت نداد و با مقصر دانستن همه مردم دنیا در قتل جمال خاشقجی، گفت: «شاید بتوان دنیا را به خاطر این جنایت مقصر دانست چون دنیا جای خیلی خیلی بدی شده است.»(!)

دفاع ترامپ از بن سلمان در حالی است که سازمان سیا به فایل صوتی در رابطه با تماس تلفنی دست یافته که در آن ولیعهد عربستان به برادرش دستور می‌دهد تا هرچه سریع‌تر جمال خاشقجی را ساکت کند. به گزارش ایسنا، روزنامه حریت در گزارشی نوشته: «جینا هاسپل مدیر سازمان سیا در جریان سفر اخیرش به آنکارا ‌اشاره کرد که این نوار مربوط به مکالمه‌ای میان محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و خالد بن سلمان برادرش و سفیر عربستان در آمریکا است. ظاهرا این دو برادر در جریان این تماس تلفنی درباره مشکلاتی که از انتقادات عمومی خاشقجی درخصوص سیاست‌های ریاض به وجود آمده بوده، صحبت می‌کنند.» 

حملات رسانه‌ای ادامه دارد

از سوی دیگر روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی به بررسی احتمال توافق همکاری‌های هسته‌ای بین آمریکا و رژیم سعودی پرداخت و قابل اعتماد بودن سعودی‌ها برای در دست داشتن فناوری هسته‌ای را مورد تردید دانست. این روزنامه آمریکایی به این ‌اشاره کرده که محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان در حال مذاکراتی با وزارت انرژی و وزارت خارجه آمریکا بوده تا ریاض بتواند طراحی‌های مربوط به چند نیروگاه هسته‌ای را از واشنگتن به ارزش 80 میلیارد دلار دریافت کند. نکته مهم در این میان این است که سعودی‌ها می‌خواهند سوخت هسته‌ای این نیروگاه‌ها را خود تولید کنند. این روزنامه به سراغ یک نماینده مجلس نمایندگان آمریکا رفته و نظر او را در این خصوص جویا شده است. «برد شرمن»، نماینده دموکرات و عضو کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در این خصوص گفته: «هواپیما فروختن به عربستان یک حرف است و سلاح فروختن یا فروختن قابلیت تولید آن به آنها حرفی دیگر...کشوری که با داشتن اره استخوان‌بر قابل اعتماد نیست، نمی‌تواند برای داشتن سلاح هسته‌ای مورد اعتماد قرار گیرد.»

تایید تلاش‌ها برای برکناری بن سلمان

خبر دیگر اینکه، خبرگزاری رویترز بیانیه‌ای در واکنش به تکذیب صحت گزارش این رسانه از سوی عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی صادر کرد، این رسانه از تحرکات در داخل خاندان آل‌سعود برای برکناری محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و جایگزینی شخص دیگری به جای وی خبر داده بود که الجبیر آن را تکذیب کرد. رویترز در بیانیه خود تاکید کرد به گزارش خود مبنی بر وجود تلاش‌ها در داخل خاندان پادشاهی سعودی برای تغییر ولیعهد پایبند است. در همین حال، خالد بن فرحان آل‌سعود شاهزاده معترض سعودي اعلام کرد، تلاش‌های ولیعهد سعودی برای کسب جایگاه و محبوبیت داخلی و منطقه‌ای نتیجه‌ای در بر ندارد و به پایان مسیر سیاسی خود رسیده است.

خبر دیگر اینکه دانمارک و فنلاند نیز صادرات سلاح به عربستان را به دلیل قتل خاشقجی متوقف کردند. پیش از این آلمان صادرات سلاح خود به ریاض را متوقف کرده بود./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: کیهان

ارسال نظرات