۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۷
کد خبر: ۵۸۶۵۰۹

سعد الحریری نتیجه انتخابات لبنان را در تشکیل دولت جدید نادیده گرفته است

عضو شورای اجرایی حزب‌الله تأکید کرد تا زمانی که نخست‌وزیر مکلف حاضر به پذیرش نتایج انتخابات و حضور سنی‌های مستقل در دولت نباشد، بحران تشکیل کابینه باقی خواهد ماند و روز به روز پیچیده‌تر خواهد شد.
نبیل قاووق

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام «شیخ نبیل قاووق» عضو شورای مرکزی حزب‌الله اعلام کرد بحران تشکیل دولت بدتر و پیچیده‌تر شده زیرا «سعد الحریری» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور نتایج انتخابات را نادیده می‌گیرد.

بر اساس گزارش وبگاه «النشره»، شیخ قاووق طی مراسمی در شهر «الصوانه» گفت صندوق‌های رأی به نمایندگان سنی‌های مستقل حق حضور در کابینه را می‌دهد نه موضع حزب الله، که موضعی ملی، اخلاقی و حامی حق این نمایندگان است؛ بویژه اینکه برخی نتایج انتخابات در همه طوایف را پذیرفته‌اند اما زمانی که موضوع به سنی‌های مستقل می‌رسد ورود آنها به دولت را رد می‌کنند.

وی ادامه داد: اما این موضع آنها (در رد سنی‌های مستقل) نتایج برعکس دارد و هیچ کسی نمی‌تواند از حق سنی‌های مستقل عبور کند. تا زمانی که نخست‌وزیر مکلف نتایج انتخابات و حضور اینها را نادیده بگیرد ، بحران ادامه خواهد داشت؛ ما بر راه‌حل اصرار داریم اما اول و آخر این موضوع در دستان نخست‌وزیر مکلف است.

«سعد الحریری» در سوم خردادماه (1397) با کسب 111 رأی مأمور به تشکیلات کابینه شد، رایزنی‌ها از همان زمان برای تشکیل دولت جدید لبنان آغاز شد و هنوز ادامه دارد. گره اصلی کنونی مخالفت الحریری با حضور سنی‌های مستقل از جریان المستقبل در دولت است، جریان المستقبل که در این دور از انتخابات شکست قابل ملاحظه‌ای خورد و تعدادی از کرسی‌های پارلمان را از دست داد اصرار دارد تمام وزرای سنی کابینه جدید باید از این جریان باشند.

عادی‌سازی روابط سعودی با تل‌آویو

شیخ قاووق عادی‌سازی روابط دولت سعودی با رژیم صهیونیستی را به ضربه چاقو در قلب امت اسلامی تشبیه کرد و گفت این موضوع فاجعه‌ای تاریخی برای فلسطین، لبنان، منطقه و تمام جهان اسلام است زیرا نظام سعودی ادعای نمایندگی برای بلاد حرمین شریفین را دارد؛ ائتلاف سعودی- اسرائیلی کنونی در منطقه به معنای آن است که ریاض می‌خواهد منطقه را وارد عصر اسرائیلی کند.

عضو شورای مرکزی حزب‌الله ادامه داد: در برابر چالش راهبردی خطرناکی قرار داریم زیرا عادی‌سازی روابط و نزدیک شدن سعودی به اسرائیل؛ خطری واقعی برای لبنان، حاکمیت، استقلال و آینده آن خواهد بود.

فارس

ارسال نظرات