۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۹
کد خبر: ۵۸۶۶۱۱
آیت الله حسینی همدانی:

خلاصی از گمان یکی از راه‌‌های تزکیه نفس است

امام جمعه کرج گفت: یکی از راه‌های تزکیه و تهذیب نفس این است که انسان خود را از گمان خلاص کند؛ انسان باید دائماً خود را رصد کند که دچار غفلت‌ها نشود.
آیت الله حسینی همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد مهدی حسینی همدانی امام جمعه کرج در کلاس درس اخلاق که امروز در مدرسه علمیه دارالسلام برگزار شد، در ادامه بحث موانع سیر و سلوک انسان، گفت: یکی دیگر از موانع سیر و سلوک بعد از غفلت و وسوسه، پندارگرایی و خیال پردازی است که عده زیادی از افراد گرفتار آن هستند و نوع این خیال بافی در افراد، متفاوت است و رهزن و مانع انسان برای رسیدن به مقصد است.

وی افزود: عارف خود را همیشه در منظر و محضر خدا می‌بیند اما شخص پندارگرا و خیال باف خدا را غایب می‌بیند و در چندین آیه از آیات قرآن به این موضوع نیز اشاره شده است؛ کسی که خود را در محضر خدا می‌بیند قطعاً اهل مراقبه و محاسبه است.

امام جمعه کرج ابراز داشت: مراقبه سبب می‌شود انسان به مرور زمان لغزش‌های اخلاقی خود را به صفر برساند؛ آدمی حتی در به خاطر سپردن و یادآوری مطالب نیز از خود اراده‌ای ندارد و به قوه الهی وابسته است.

وی در ادامه بیان داشت: عده‌ای مرگ را به معنای نابودی کامل و بدون انتقال روح می‌دانند اما مرگ مثل تولد و به دنیا آمدن، نوعی انتقال است؛ گاهی انسان مقام و جاه را عامل موفقیت و وجاهت خود می‌داند؛ در عالم همه چیز نابود می‌شود و تنها چیزی که باقی و ثابت می‌ماند ذات الهی است.

آیت الله حسینی همدانی ابراز داشت: دنیا دار حرکت است و حرکتی که دائمی باشد مفید نیست؛ حرکت باید مقصد داشته باشد و در جایی به آخر برسد؛ حرکت دائمی فضیلت نیست و به فرمایش خداوند باید به دارالسلام و دارالقرار ختم شود.

وی در ادامه افزود: موجودی که دائماً در حال حرکت است بیهوده بوده و ثمره‌ای ندارد؛ یکی از راه‌های تزکیه و تهذیب نفس این است که انسان خود را از گمان خلاص کند؛ انسان باید دائماً خود را رصد کند که دچار غفلت‌ها نشود.

امام جمعه کرج در پایان خاطرنشان کرد: برای محاسبه نفس و مراقبه روزانه بهتر است هر ایراد و مشکل اخلاقی که داریم در یک دفترچه یادداشت کنیم و راه خلاص شدن از آن را نیز بنویسیم؛ قطعاً اگر با توکل به خدا در جهت رفع آن تلاش کنیم بی ثمر و بی نتیجه نخواهد بود و بعد از گذشت زمان، به نقطه تعالی خواهیم رسید./۹۶۹/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات