۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۵۸۶۷۲۱
امام جمعه بجنورد:

حوزه‌های علمیه باید امامان جامعه را تربیت کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به رسالت خطیر مدارس علمیه، گفت: در حوزه‌های علمیه باید فرزندی تربیت شود که فردا امام جامعه باشد.
یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در درس اخلاق که با شرکت روحانیان و طلاب حوزه علمیه استان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مباحث کلیدی اخلاق که در حقیقت اخلاق رمز بوده و اخلاق بر پایه او قرار دارد مسئله کرامت انسان است؛ زیرا کرامت به معنای ارجمندی ذاتی و عملی کلید اخلاق است.

وی با بیان اینکه کرامت والایی ذاتی و عملی بشر است، اضافه کرد: همه انسان‌ها به دلیل انسانیت و استعدادهای خدایی می‌توانند خدایی و الهی شوند و به دلیل همین استعدادها کرامت ذاتی دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: البته کرامت ذاتی کافی نیست اما به‌اندازه‌ای اهمیت دارد که رسول گرامی اسلام در جنگ بدر در مورد اجساد عده‌ای از کفار قریش فرمود اجساد آن‌ها را رها نکنید تا خوراک گرگ‌ها و کرکس‌ها قرار نگیرند و تأکید کرد این‌ها انسان هستند و به حکم انسان بودن اجساد آن‌ها را در چاه بیندازند و رویشان را خاک بریزند.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های علمیه باید فرزندی تربیت شود که فردا امام جامعه باشد، افزود: در زندگی‌نامه امام راحل داریم که مادر بزرگوارشان گفته بوده من زمانی که روح‌الله را حامل بودم هرگز بی‌وضو نبودم و امام چنین شخصیتی شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: امام راحل فرمود من در سن 11 سالگی دو کار انجام می‌دادم؛ آموزش قرآن و آموزش تفنگ و همچنین امام از سن 15 سالگی به خواندن نماز شب پرداختند و تا پایان عمر هم این رویه را تداوم دادند.

وی با بیان اینکه معلوم است از آن پدر و مادر چنین فرزندی به دنیا می‌آید، خطاب به بانوان، اظهار کرد: شما چنین نقش تربیتی را می‌توانید برای فرزند بیافرینید، نقشی که امتیاز بانوان بر مردان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی در ادامه با تأکید بر ضرورت عمل‌گرا بودن روحانیان، گفت: امام صادق (ع) می‌فرماید: «إِنَّ الْعَالِمَ إِذَا لَمْ یَعْمَلْ بِعِلْمِهِ زَلَّتْ مَوْعِظَتُهُ عَنِ الْقُلُوبِ کَمَا یَزِلُّ الْمَطَرُ عَنِ الصَّفَا» و تأکید می‌کند اگر عالم به علم خود عمل نکند، مواعظ او از قلب‌ها می‌گذرد و در آن نفوذ نمی‌کند؛ همان‌گونه که آب باران از سنگ غیرقابل نفوذ عبور می‌کند.

وی افزود: چنان‌که باران بر روی سنگ می‌چکد و در سنگ نفوذ نمی‌کند موعظه عالمی که به علم خود عمل نکند کمترین اثری بر قلوب ندارد./9314/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات