۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۵۸۶۷۵۴
در گفت‌وگو با حجت الاسلام حسینی تشریح شد؛

آخرین وضعیت تبلیغی در روستاهای آذربایجان‌شرقی

بدون تردید حضور روحانیان در روستاها و همچنین ساماندهی امور مختلف در حوزه دینی یکی از مسائل ضروری در فرهنگ سازی و کاهش آسیب های اجتماعی است.
حجت‌الاسلام سیدشهاب‌الدین حسینی، مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز،‌ حضور روحانیان در روستاهای آذربایجان شرقی به منظور ارتقای آگاهی مردم از مباحث قرآنی و احکام دینی یکی از برنامه های اداره کل تبلیغات اسلامی است که این طرح گاهی اوقات با عناوین مختلف از سوی برخی دستگاه های متولی نیز اجرایی می شود.

بدون تردید حضور روحانیان در روستاها و همچنین ساماندهی امور مختلف در حوزه دینی یکی از مسائل ضروری در فرهنگ سازی و کاهش آسیب های اجتماعی است. در همین زمینه گفتگویی با «حجت الاسلام سیدشهاب الدین حسینی» مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی داشتیم که در ادامه می خوانید. 

رسا - با توجه به اهمیت حضور روحانیان در روستاهای استان، تعداد روحانیان اعزامی به صورت مستقر و در قالب طرح هجرت چقدر است؟ 

در حال حاضر حدود 100 نفر روحانی مستقر در روستاها و 145 نفر روحانی در قالب طرح هجرت به روستاها اعزام شده است. معمولا این روحانیان از جاهای مختلف به روستاهای استان اعزام شده اند و بومی نیستند. 

رسا - مهمترین رسالت روحانیان اعزام شده به روستاها و محوریت موضوعاتی که در روستاها تبلیغ می شود چیست؟ 

مهمترین رسالت روحانیان تبلیغ معارف دین با محوریت برگزاری دوره های قرآنی، تبیین احکام دین و تفسیر معارف اهل بیت (ع) است که هر سال به منظور دانش افزایی روحانیان کارگاه های مختلف یک روزه مانند تبیین احکام و فضای مجازی برگزار می شود.  

البته با توجه به این که دشمنان اسلام همواره از راه های مختلف به دنبال ضربه زدن به اسلام هستند نقش مبلغان دینی بسیار حساس‌تر از گذشته شده است، به همین منظور اغلب دوره ها با رویکرد حضور فعال روحانیان در فضای مجازی اجرایی می شود.

رسا - حضور روحانیان اعزامی در روستاهای استان را چگونه ارزیابی می کنید؟

بر اساس گزارشی که مسؤولان امر در زمینه آسیب های اجتماعی ارائه کرده اند؛ دشمنان اسلام همواره در حوزه های مختلف آسیب های اجتماعی سرمایه گذاری می کنند که در این زمینه روحانی صالح و شایسته ای که در روستاها حضور می یابد افزون بر تبلیغ و ترویج معارف دین به مسائل مختلف آسیب های اجتماعی می پردازد. برای مثال در روستاهایی که یک روحانی شایسته داریم معمولا آسیب های اجتماعی وجود ندارد و یا این موارد بسیار کم رنگ شده است. 

رسا - برنامه اداره کل تبلیغات اسلامی در خصوص ارتقای اثربخشی حضور روحانی های مستقر در روستاهای استان چیست؟ 

از آنجایی که روحانیان مستقر در طول سال در روستاها حضور دارند افزون بر اقامه نماز و تبیین احکام شرعی و تبلیغ مباحث دینی، به اداره امور دینی مردم نیز می پردازند.

برگزاری کلاس های قرآنی و حتی گاهی اوقات مشارکت در کارهای اقتصادی مانند تلاش برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی از جمله اقدام های روحانیان اعزام شده به روستاها است.

در همین زمینه به منظور نمایش بخشی از زندگی و فعالیت روحانیان در روستاها برنامه تلویزیونی مستند "در امتداد فلق" تهیه و از شبکه یک پخش سیما شد. 

رسا - در حال حاضر در چند روستای استان روحانی وجود دارد و آیا نسبت به گذشته حضور روحانیان افزایش یافته است؟ 

تقربیا از یک هزار و 300 روستای بالای 80 نفر جمعیت، 250 روستا دارای روحانی هستند، یا به عبارتی یک پنجم روستاها تحت پوشش این طرح قرار دارد. متولی برنامه روحانیان مستقر در روستاها، اداره کل تبلیغات اسلامی است ولی طرح هجرت روحانیان برنامه معاونت تبلیغ حوزه علمیه است.

از مهر سال 95 تاکنون تعداد روحانیان مستقر در روستاها دو برابر شده است. تعداد روحانیان طرح هجرت که از سوی معاونت تبلیغ حوزه علمیه اجرایی می شود، نیز به 145 نفر افزایش یافته است، ولی با این وجود فاصله زیادی با نقطه مطلوب داریم. 

رسا - تعداد خانه های عالم در استان چقدر است و برای افزایش این خانه ها تاکنون چه اقداماتی انجام شده است؟ 

در حال حاضر 103 خانه عالم در استان داریم که در این زمینه از سوی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیای سپاه تعدادی خانه عالم در روستاها ساخته می شود. همچنین گاهی اوقات مردم نیز با اعطای زمین در ساخت خانه عالم همکاری می کنند.

در شرایط اقتصادی کنونی، اعتباری برای ساخت خانه عالم تخصیص نمی یاید، این در حالی است که ساخت خانه عالم اولین قدم در جذب روحانیان برای استقرار در روستاها است. از این رو به دنبال مردمی کردن امورات هستیم به طوری که خود مردم در زمینه اسکان روحانیان اقدام لازم را داشته باشند.

رسا - از این این‌که فرصت خود را در اختیار ما قرار دادید، ممنونم.

/۹۳۵/ت301/ب1

ارسال نظرات