۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۵۸۶۸۱۸
در قم؛

نشست علمی "سلامت معنوی کودک و نوجوان" برگزار شد

نشست علمی "سلامت معنوی کودک و نوجوان" به همت قطب فلسفه دین پژوهشگاه و پژوهشکده باقرالعلوم(ع) و اداره آموزش و پرورش استان قم و با حضور حجت الاسلام والمسلمین ساجدی در برگزار شد.
سلامت معنوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی سلامت معنوی کودک و نوجوان ظهر امروز به همت قطب فلسفه دین پژوهشگاه و پژوهشکده باقرالعلوم(ع) و اداره آموزش و پرورش استان قم با حضور حجت الاسلام والمسلمین ابوالفضل ساجدی عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) در سالن همایش‌های پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار شد.

ضرورت مدیریت ورود دانش‌ها به ذهن

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین ساجدی با اشاره به ضرورت مدیریت ورود دانش‌ها به ذهن اظهار داشت: نباید ذهن خود را انباری از دانش‌های غیر مفید کنیم، بلکه دانش‌اندوزی بایستی به صورت مدیریت و هدایت شده باشد و از هر دانشی بهترین آن را که مورد نیاز است، مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی با بیان این‌که ما در زمانی زندگی می‌کنیم که آگاهانه یا ناخودآگاه در برابر سیل بنیان‌کن دانش‌ها و اندیشه‌ها قرار داریم، گفت: از این رو نیاز به مدیریت گسترده‌ای در این زمینه وجود دارد.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) عنوان کرد: یکی از روش‌هایی که نیاز به پرداخت و برنامه‌ریزی دارد و متأسفانه زیاد به آن در فضای علمی پرداخته نشده، بحث سلامت معنوی است.

تلاش روانشناسان برای عرضه روش‌های تغییر رفتار

وی درباره نحوه پرداخت روانشناسان به سلامت روانی و معنوی مطرح کرد: به طور کلی روانشناسان در حوزه علمی خود به خاطر شناخت بیماران و راهکارهای درمان آن وارد کار شدند تا راه‌های تغییر رفتار را به مردم عرضه کند، به تدریج روانشناسی با رویکرد روانشناختی وارد عرصه سلامت شدند و بعد از آن، روانشناسی سلامت مورد توجه ویژه اندیشمندان قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین ساجدی ادامه داد: ابتدا بحث سلامت روان (mental health) بسیار مطرح بود و هنوز هم مطرح است که سلامت روان و انسانی با سلامتی شخصیت چگونه حاصل می‌شود، این حوزه گام نخست روانشناسی بود که به تدریج وارد فاز دیگری به نام سلامت معنوی(Spiritual Health) شد.

وی افزود: سلامت روان ناظر به ویژگی‌هایی است که در صورت وجود این ویژگی‌ها در انسان، او سالم خواهد بود، نخست این‌که سلامت روان بیشتر به دنبال نگاه مجموعی به بعد روانشناختی انسان است که به ما کمک می‌کند که به عنوان انسانی که از روان برخوردار است، این روان در تعامل با جسم به تعادلی برسد که از سلامتی برخوردار باشد و در صورت برخورداری از سلامت، آثار و تبعاتی را به دنبال دارد.

مؤلفه‌های روانشناسان در سلامت روانی

استاد مشاوره حوزه علمیه قم با اشاره به مؤلفه‌های روانشناسان برای سلامت روان بیان کرد: روانشناسان فاکتورهایی را برای سلامت روان همچون تقویت بعد اجتماعی انسان، توجه به نیازهای دیگر بشرها، خروج از نوعی خودخواهی‌هایی که امروز بشر به طور عمده و غرب به طور خاص با آن مواجه است، ذکر کرده‌اند.

وی اضافه کرد: همچنین از جمله فاکتورهایی که برای سلامت روان ذکر می‌کنند، بحث کسب تجارب معنوی (experiences Spiritual) است، اندیشمندان متعددی که امروز در باب بهداشت روان سخن می‌گویند، غالبا بر وجود مؤلفه‌هایی در زمینه سلامت روان تأکید دارند که در صورت داشتن همه این فاکتورها، آن فرد سالم محسوب می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین ساجدی تأکید کرد: یکی از مهمترین فاکتورها، برخورداری از تجارب معنوی است، یعنی اگر انسانی از تجارب معنوی برخوردار نباشد، روان او کاستی داشته و ناقص خواهد بود.

گفتنی است، گزارش کامل این نشست تخصصی به زودی در خبرگزاری رسا منتشر خواهد شد./876/پ202/ب1

ارسال نظرات