۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۵۸۶۸۹۲
آیت الله جوادی آملی:

قلم علما اثر سکولاریسم و تفکرات الحادی را می‌زداید

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: سکولاری و مشرکانه فکر کردن، الحادی اندیشیدن و غده بدخیم فرهنگی را قلم مراجع و علمایی همچون علامه طباطبایی و امام راحل می‌تواند پاک می کند.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی در نشست اساتید که امشب در مدرسه آیت‌الله گلپایگانی برگزار شد، با اشاره به پرچم‌داری حوزه علمیه قم در عرصه‌های علمی و عملی اظهار داشت: حوزه های علمیه مخصوصا قم به نیابت از حضرت ولی عصر(عج) پرچم را به دست گرفته است که از عناصر محوری علمی و عملی برخوردار است.

عناصر محوری علمی و عملی

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: وقتی این عناصر محوری علمی در حوزه سامان پذیرفت، آنگاه عناصر عملی محقق می‌شود که همچون آب کر، خاصیت کر بودن را پیدا می‌کند و علاوه بر طاهر بودن، مطهر است، یعنی چیزی توانایی آلوده کردن او را ندارد و به جایی می‌رسد که دیگران را هم پاک می‌کند و خود به سراغ هیچ آلودگی نمی‌رود.

وی افزود: اگر قداست حوزه را می ستاییم، به این دلیل است که نه بازیگر است و نه به دنبال بازی می‌رود، چراکه به تعبیر قرآن کریم « وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ » هستند و از سوی دیگر طبق سوره نور یعنی آیه «رِجالٌ لا تُلهیهِم تِجارَةٌ وَ لا بَیعٌ عَن ذِکرِ اللّه» نمی‌شود که آنها را به بازی گرفت.

حضرت آیت الله جوادی آملی خطاب به طلاب حوزه علمیه بیان کرد: حوزوی باید بکوشد که نه بازیگر باشد و نه نهاد و ارگانی بتواند او را بازی دهد.

اثر مرجعیت در نظام سیاسی و اجتماعی

وی با اشاره به اثر مرجعیت حوزه در نظام سیاسی و اجتماعی مانند ایران گفت: یک فقه اصغر وجود دارد و یک فقه اکبر، فقه اصغر همین مسائل طهارت و مانند آن است که به صورت روزانه در حوزه‌ها تدریس می‌شوند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آیه 28 سوره توبه بیان کرد: خباثت‌های خبثی و حدثی توسط پاک‌کننده‌های مانند سنگ و خاک و باران پاک می‌شوند، اما غده‌های بدخیم و آلوده استکباری و استعماری، نجس معنوی و رجس را آب و خاک و باران هم پاک نمی‌کنند، بلکه آن را خون طیب شهدا است که می‌تواند پاک کند.

وی با بیان‌این‌که باران توانایی پاک کردن خون را دارد نه استکبار، گفت: خون شهدا بود که استکبار داخلی پهلوی و خارجی غربی‌ها را پاک کرده و کشور را طیب و طاهر کرد، بنابراین کاری که از باران و آب ساخته نیست از خون ساخته است، کاری که از برف و باران ساخته نیست از جانبازی جانبازان ساخته است.

قلم علما اثر سکولاری و الحادی اندیشیدن را می‌زداید

مفسر برجسته قرآن کریم بیان کرد: سکولاری و مشرکانه فکر کردن، الحادی اندیشیدن و غده بدخیم فرهنگی را نه خون شهدا پاک می‌کند نه جانبازی جانبازان، کاری که از خون بر می‌آید، استکبارستیزی و استعمارستیزی است، اما شبهات و مشکلات فرهنگی سکولار و مانند آن را قلم امثال علامه طباطبایی و امام راحل می‌تواند پاک کند.

وی در ادامه با اشاره به روایت «مداد العلماء افضل من دماء الشهداء» گفت: در روز حساب، در یک کفه ترازوی سنجش اعمال، نماز، حقوق، اخلاق، عقیده و اعمال انسان را قرار می‌دهند و در کفه دیگر حقیقت قرار می‌گیرد.

حضرت آیت الله جوادی آملی افزود: آنجا که حقیقت است و با آن اعمال را می‌سنجند، دیگر خون جای نداشته و توانایی سنجش اعمال را ندارد، بلکه تنها مرکب مراجع، علما و اساتید است که جای دارد و می‌تواند ملاک سنجش واقع شود.

وی ادامه داد: گرچه خون بر شمشیر پیروز است و می‌تواند بر استکبار و استعمار فائق آید، اما توانایی رد کردن شبهات سکولار و الحاد را ندارد، بلکه این مرکب علما و قلم آنها است که هم شهیدپرور بوده و هم برطرف کننده الحاد و شرک است.

مراجع جانشینان ائمه هستند

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که مراجع و علما جانشینان ائمه(ع) هستند، گفت: این بررسی همه جانبه نشان می‌دهد که حرف اول مملکت را مرجعیت حوزه‌های علمیه می‌زنند، چون مداد به دست آنها بوده و شرک، کفر، الحاد و سکولار توسط این نهاد رد شده و شهید پرور است، زیرا به دنبال این مداد، شهدا تربیت شده و بر استکبار استعمار پیروز می‌شوند، این جملات انشایی است و نشان می‌دهد که ما باید کجای قرار داشته باشیم.

وی با تأکید بر این‌که مراجع تقلید نمی‌توانند نسبت به جامعه بی‌تفاوت باشند، گفت: این‌که گفته شود "بگذار تا بیفتد و بیند سزای خویش" از مراجع و علما صادر نمی‌شود، اگر چنانچه گفته شد که علما جانشین ائمه و محکمات جامعه هستند، یعنی ای علما، جامعه را پدرانه اداره و هدایت و جامعه را از خطرات حفظ کنید.

حضرت آیت الله جوادی آملی بیان کرد: علما و مراجع هرگاه مشکلی ببیند، باید نسبت به حل آن اقدام کند و نسبت به نظام و جامعه خود دلسوز باشد، کار نظامی و مدیریتی و یک جانبه خشن هرگز پیش نمی‌رود، بلکه کار باید به صورت محترمانه و عاشقانه انجام شود.

وی در پایان افزود: ما حافظ نظام، انقلاب، خون شهدا و جامعه هستیم، بنابراین باید به وظیفه خود عمل کنیم تا این نظام مقدس را به دست صاحب اصلی آن «حضرت بقیه الله الاعظم» برسانیم./876/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات