۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۴:۲۵
کد خبر: ۵۸۷۰۱۶
یادداشت؛

دوره‌گردی نتانیاهو برای تحمیل «معامله قرن» به اعراب

دولت ترامپ در اواخر سال ۲۰۱۷ در راستای سیاست کلی ایالات متحده آمریکا مبنی بر حفظ و تقویت امنیت و بقای رژیم صهیونیستی و خاتمه دادن به مطالبات حق‌طلبانه مردم فلسطین، طرح موسوم به معامله قرن را اعلام کرد.
ترامپ نتانیاهو

به گزارش خبرگزاری رسا، دولت ترامپ در اواخر سال ۲۰۱۷ در راستای سیاست کلی ایالات متحده امریکا مبنی بر حفظ و تقویت امنیت و بقای رژیم صهیونیستی و خاتمه دادن به مطالبات حق‌طلبانه مردم فلسطین، طرح موسوم به معامله قرن را اعلام کرد. اگرچه مفاد این طرح هنوز کاملاً علنی نشده، اما طبق برخی گزارش‌ها، هدف نهایی‌اش این است که در کنار رسمیت‌بخشی به کشور جعلی رژیم صهیونیستی با مرکزیت قدس شریف، کشور فلسطین به پایتختی ابودیس در منطقه‌ای محصور اعلام موجودیت کند. همچنین بر این اساس کشور فلسطین حتی امکان داشتن ارتش و تجهیزات نظامی سنگین نخواهد داشت و رهبران آن تنها در حوزه تأمین امنیت داخلی این کشور باید فعالیت داشته باشند. 

اجرای این پروژه با انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به قدس در ماه آوریل گذشته آغاز شد که واکنش‌های زیادی را در میان مردم منطقه برانگیخت و رهبران عرب خاورمیانه مواضع مختلفی نسبت به این مسئله گرفتند. در این راستا، ملک عبدالله، پادشاه اردن که مسئولیت نظارت بر اماکن مذهبی قدس را بر عهده دارد و مشروعیت حکومتش مدیون این وظیفه خطیر است، پس از گفت‌وگو با نتانیاهو و کسب اطمینان از تداوم برخورداری این مقام، نسبت به شروع اجرای طرح مذکور سکوت پیشه کرد. مقامات عربستان، امارات و بحرین هم که در سال‌های اخیر رویکرد‌های مشابهی در قبال موضوعات خاورمیانه داشته‌اند، به آنچه در قدس شریف به وقوع پیوست واکنشی نشان ندادند. 

در ادامه این روند، رهبران رژیم صهیونیستی برای هموار کردن مسیر پیشرو معامله قرن، تصمیم به عادی‌سازی روابط با اعراب گرفتند. در این میان، عمان اولین مقصد سفر نتانیاهو و دیگر مقامات این رژیم انتخاب شد. در دیدار سلطان قابوس و نتانیاهو گفت‌وگو‌هایی درباره همکاری‌های تکنولوژیکی در حوزه کشاورزی و آب صورت گرفت. اهمیت این مذاکرات از آن رو است که تل‌آویو امید دارد با ایجاد پیوند‌های اقتصادی، تجاری و فناوری اسرائیل با کشور‌های منطقه و بالطبع شکل‌گیری منافع دو‌جانبه و وابستگی‌های متقابل، جلوی تحرکات ضدصهیونیستی این کشور‌ها در آینده گرفته شود.

در همین رابطه پس از سفر غیرمنتظره نخست‌وزیر اسرائیل به مسقط که واکنش‌های رسانه‌ای زیادی به همراه داشت، وی اعلام کرد به زودی از بحرین نیز دیدار خواهد کرد. اما به نظر می‌رسد منامه آخرین مقصد عربی نتانیاهو نیست، زیرا دو روز قبل نخست‌وزیر اسرائیل در ملاقات با رئیس‌جمهور چاد از تصمیم خود برای رفتن به کشور‌های عربی دیگر سخن گفت. لازم به ذکر است حضور رئیس‌جمهور چاد در تل‌آویو پس از بیش از چهار دهه قطع روابط سیاسی این کشور با رژیم صهیونیستی در این برهه زمانی حائز توجه و تأمل است. در واقع این مسئله مؤید برنامه رهبران اسرائیل برای گسترش مناسبات با کشور‌هایی است که رابطه‌شان با این رژیم قطع و یا در خفا بوده است، تا از این طریق وجهه مشروعی در میان افکار عمومی جهان پیدا کنند. 

از همین رو تل‌آویو در نظر دارد با جلب نظر مقامات کشور‌های خاورمیانه، تبدیل به بازیگری عادی شود. این مسئله علاوه بر آنکه می‌تواند این رژیم را در مسیر پایان دادن به مبارزات فلسطینی‌ها کمک کند، شرایط را برای ائتلاف‌سازی علیه جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت فراهم می‌سازد. در این میان عربستان، امارات و مصر از جمله کشور‌هایی هستند که با اجرای معامله قرن مخالفتی نخواهند داشت، زیرا منافع سیاسی و مادی آن‌ها در گرو همکاری با امریکا است.

ضمن آنکه رهبران ریاض و ابوظبی نسبت به آینده نفوذ ایران و جبهه مقاومت در منطقه نگران هستند؛ لذا از نگاه آن‌ها مشروعیت‌بخشی به رژیم صهیونیستی در مناسبات منطقه‌ای فرصتی برای تحدید نفوذ ایران خواهد بود. مقامات اسرائیل درصدد هستند که با آشکارسازی و افزایش روابط‌شان با کشور‌های عربی ضمن عملیاتی کردن معامله قرن در سرزمین‌های اشغالی، با دوقطبی‌سازی علیه ایران، کانون‌های مقاومت را تضعیف و در نهایت شرایط را برای تحقق شعار از نیل تا فرات و پروژه خاورمیانه بزرگ مهیا سازند؛ بنابراین توجه به تحرکات اخیر در حوزه روابط خارجی رژیم صهیونیستی یکی از الزامات رسانه‌ای حوزه مقاومت است.

این در حالی است که واکنش‌های اعتراضی مردم منطقه پس از انتقال سفارت امریکا به قدس گویای وجود پتانسیل عظیم در جهت مخالفت با عادی‌سازی روابط با اسرائیل و پذیرش این رژیم به عنوان یک کشور مستقل است. آگاهی‌رسانی نسبت به تبعات پذیرش رژیم صهیونیستی به عنوان یک موجودیت سیاسی دارای مشروعیت، می‌تواند مانع دستیابی تل‌آویو و کابینه نتانیاهو به اهداف‌شان در سفر‌های آتی به کشور‌های عربی شود./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات