۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۵۸۷۱۳۶
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه:

دولت در فعالیت‌های قرآنی نقش راهبردی داشته باشد

رییس مؤسسه حکمت نوین اسلامی گفت: دولت در فعالیت های قرآنی باید نقش راهبردی داشته باشد نه نقش برنامه‌ریزی، چراکه برنامه در فعالیت قرآنی نامحدود است.
خسروپناه

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه رییس مؤسسه حکمت نوین اسلامی درباره ضرورت نقش راهبردی دولت، مطالبی را بیان کرده که در ادامه تقدیم مخاطبان می‌شود.

نقش راهبردی یا برنامه ریزی

دولت در فعالیت های قرآنی باید نقش راهبردی داشته باشد نه نقش برنامه‌ریزی، چراکه برنامه در فعالیت قرآنی نامحدود است، لذا باید تلاش شود که راهبردها و حمایت ها از سوی دولت انجام شود در نتیجه دولت در توسعه فرهنگ قرآنی موفق تر خواهد بود، اما هر قدر بخواهد برنامه دهد و دخالت کند به نظر من موفقیت کمتری خواهد داشت.

این تئوری در اقتصاد و سیاست جواب داده، در فرهنگ نیز جواب می‌دهد و دولت باید نظارت راهبردی ارائه دهد و حمایت کند تا اینکه بخواهد مستقیماً دخالت کند.

نکته‌ دوم در خصوص تدوین راهبرد و سندنویسی است. باید توجه شود که این فرایند تدوین سند از جامعیت برخوردار باشد، نکته‌ی سوم نیز در تدوین راهبرد این است که باید تمام کشور را دید اگر پذیرفتیم قرآن کتاب جامعی است، پس برنامه راهبردی باید همه عرصه ها و نهادهای کشور را شامل شود.

به این توجه شود که قرائت، حفظ، تواشیح و امثالهم، همه بخشی از فعالیت های قرآنی است، مجموعه اینها محافظان قرآن نیستند، نباید گمان کنیم هر شخصی که حافظ قرآن است پس حتما محافظ قرآن نیز هست.

من نمی‌خواهم بگویم که به صوت، قرائت، تجوید و... نباید توجه داشته باشیم، این‌ها همه لازم است، بلکه می‌خواهم اثبات کنم مقوله قرآن و علم امروزه از  مباحث خیلی جدی است، قرآن و تکنولوژی، قرآن و فرهنگ نیز به همین نحو، امروزه نیز یکی از جدی ترین مباحث، بحث اسلامی سازی علوم انسانی است.

نقش قرآن در اسلامی سازی علوم انسانی کجاست

وقتی مقام معظم رهبری تأکید می کند که باید علوم انسانی ما مبتنی بر مبانی قرآنی باشد، منظور کدام مبانی قرآنی است؟

امروزه وقتی گفته می شود علوم انسانی، تنها مقصود هیومن ساینس نیست بلکه سوشال ساینس نیز هست، یعنی روانشناسی، جامعه شناسی، اقتصاد و ... . مثلا یک تحقیق میدانی انجام شود، ازدواج یا طلاق را در جامعه بررسی کند.

ارتباط این موضوع با قرآن

آیا قرآن در مورد وضعیت طلاق یا خودکشی در جنوب یا شمال تهران خبر داده است؟ ظاهراً چنین خبری در قرآن نداریم، پس نقش قرآن کجاست؟ این باید تبیین شود و امروزه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های گروه علوم انسانی و اجتماعی ما نه تنها در داخل بلکه در خارج از کشور به شدت تشنه شنیدن این مباحث هستند.

بنده تقریباً دو یا سه هفته یکبار با استادان علوم انسانی جلسه دارم، می‌گویند ما واقعا علاقمندیم بشنویم قرآن چه نقشی درعلوم انسانی داشته باشد؟/876/د۱۰۲/س

ارسال نظرات