۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۵۸۷۲۴۱
ابوترابی در گفت‌وگو با رسا:

پذیرش CFT مانع دور زدن تحریم‌ها توسط ایران می‌ شود

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه صحبت‌های ظریف درباره پولشویی گسترده در ایران اتفاقی نبود، گفت: پذیرش CFT مانع دور زدن تحریم‌ها توسط ایران می‌ شود.
ابوترابی

ابوالفضل ابوترابی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در گفت‌وگو با خبرنگار رسا، با اشاره به صحبت‌های اخیر وزیر خارجه درباره پولشویی، گفت: بر اساس قواعد بین المللی صرف صحبت وزیر خارجه به عنوان مستند و ادله اثباتی مورد توجه قرار می‌گیرد، متأسفانه با اشتباهی که آقای ظریف مرتکب شد و صحبتی که راجع به پولشویی گسترده در کشور بیان کرد همین کلام مستند قرار می‌گیرد و ما را در شورای حکام FATF و CFT محکوم می‌کند.

وی افزود: با توجه به شناختی که بنده از آقای ظریف دارم این صحبت نمی‌تواند اتفاقی باشد و به نظر می‌رسد یک کار از پیش طراحی شده بوده، از همین الان مشخص است که جمهوری اسلامی توسط شورای حکام FATF محکوم می‌شود، آقای ظریف اشتباه بسیار بزرگی مرتکب شد و جای تاسف بسیار دارد.

ابوترابی درخصوص تبعات اقتصادی تصویب CFT ابراز کرد: ماده دوم CFT به تعریف تروریست می‌پردازد و ماده 8 و ماده 12 از کلمات بسیار مبهمی مانند مساعدت حداکثری جهت بازرسی استفاده می‌کند، مساعدت حداکثری بسیار مبهم است بنابراین آمریکا همیشه می‌تواند از آن به دلخواه خود استفاده کند، بر اساس این معاهده آنها می‌توانند هر زمانی که خواستند هر مکانی که در نظر گرفتند به بازرسی آن اقدام و بازجویی و دستگیر افراد اقدام کنند.

عضو کمیسیون شواراها و امور داخلی کشور ادامه داد: چنین شرایطی قطعا برای جمهوری اسلامی می‌تواند بسیار مخاطره‌آمیز باشد، ما شرایطی برای این معاهده تعیین کردیم که طبق ماده 19 کنوانسیون وین 1969 تمام این شروط هم باطل است و اثری ندارد اما متأسفانه دولت بر خلاف قانون و بدون این که ما به FATF بپیوندیم در حال اجرای تمام تعهدات آن است.

وی افزود: متاسفانه امروز شاهد هستیم بر اساس همین اطلاعاتی که دولت بروز داد آنها توانستند صرافیهایی که خارج از ایران نقش دور زدن تحریم‌ها را برای ما ایفا می‌کردند شناسایی کرده و ببندند.

ابوترابی در ادامه بیان داشت: نکته دیگر این است که آقای احمدآبادی که همیشه با آقای ظریف و دیگر مسؤولان در جلسه غیرعلنی مجلس و کمیسیون‌ها شرکت کرده و از FATF حمایت می‌کرد تقاضای تابعیت آمریکا داده است، جای تاسف بسیار دارد نمایندگانی که به FATF و  CFT رای دادند به چنین کارشناسی استناد کرده و می‌کنند، نمایندگان باید از اینکه بدون تحقیق و تفحص به حرف دیگران اعتماد می‌کنند توبه کنند./813/ت۳۰۲/ق

ارسال نظرات