۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۵۸۷۲۶۰
حسن بیگی در گفت‌وگو با رسا:

پذیرش CFT خسارت سنگینی به اقتصاد کشور وارد می کند

عضو کمیسیون امنیت ملی تصویب CFT را خسارتی سنگین بر پیکره اقتصاد کشور دانست و گفت: CFT ابزاری در دستان مستکبران به ویژه آمریکا در راستای اهداف سلطه‌طلبانه و استکباری‌ آنان است.
حسن بیگی

ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره پیامدهای اقتصادی تصویب CFT گفت: شواری نگهبان بعد از اشکالاتی که به  CFT وارد کرد آن را مجدد به مجلس ارجاع داد، مجلس نیز با بررسی اشکالات آن را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی محول کرد، علاوه بر آن یک جلسه نیز با حضور آقای ظریف به همراه معاونانش، وزیر اطلاعات و معاونانش، نماینده شورای نگهبان آقای کدخدایی، تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و دیگر کارشناسان تشکیل شد.

وی افزود: در جلسه مذکور مشخص شد ایراداتی که شورای نگهبان به CFT وارد کرده شامل سه بخش اصلی می‌شود که بخش اول مغایر با قانون اساسی بود، بخش دوم با شرع مغایرت داشت و بخش سوم اشکالات تایپی و شکلی بود که نمایندگان مجلس در کمیسیون ایرادات شکلی و تایپی که شورای نگهبان مطرح کرده را با حضور نماینده آن شورا اصلاح کرده و به رأی گذاشتند.

حسن بیگی در ادامه بیان داشت: اما کمیسیون آن بخشی از CFT را که با قانون اساسی و شرع مغایرت داشت را مجدد به همان شکل به صحن مجلس ارجاع داد؛ ما معتقد بودیم که لازم است از صحن مجلس نیز به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شود، مجمع تشخیص این اختیار را دارد که موارد مغایرت‌دار را یا اصلاح کرده و یا بر اساس مصلحت کشور به همان شکل به رأی گذاشته و نظر نهایی را اعلام کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: بر اساس روال کاری طرح مجدد به مجلس ارجاع داده می‌شود و هیأت رییسه مجلس نیز با توجه به اولویت‌ها زمان‌بندی لازم را انجام می‌دهد.

وی درباره پیامدهای اقتصادی تصویب CFT، گفت: CFT یک معاهده بین المللی است، این معاهده در اصل ابزاری در دست قدرت‌های بزرگ به خصوص آمریکا در راستای اهداف سلطه‌طلبانه و استکباری‌ آنان است، بر همین اساس شورای نگهبان بخش‌هایی از این معاهده را مغایر با قانون اساسی و شرع دانست.

حسن بیگی ادامه داد: مثال روشن این قضیه معاهده NPT است، اگر ما در گذشته NPT را امضا نمی‌کردیم قطعا امروز نیازی به برجام نداشتیم کمااینکه NPT را اسرائیل، پاکستان، برزیل، هندوستان و برخی کشورهای دیگر امضا نکردند پس آمریکایی‌ها از نظر قانونی نمی‌توانستند آن کشورها را مورد مجازات قرار دهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه بیان داشت: شاه در آن زمان خود NPT را امضا کرد و همین باعث شد آمریکایی‌ها ظالمانه وارد صحنه شوند و جمهوری اسلامی را از داشتن انرژی هسته‌ای مسالمت‌آمیز حتی در بخش‌های پزشکی و کشاورزی آن محروم کنند، این 13 سال مذاکره، محرومیت‌ها و خسارت‌های سنگینی را بر کشور تحمیل کرد.

حسن بیگی با تاکید براینکه معاهده CFT می‌تواند خسارت سنگینی به اقتصاد کشور وارد کند، بیان داشت: شورای نگهبان معتقد است تا زمانی که ما عضو CFT نشدیم آمریکایی‌ها نمی‌توانند بهانه‌جویی کنند اما زمانی که عضو این معاهده بشویم آنها می‌توانند هر روز یک بهانه جدید بتراشند و پرونده‌های گوناگون در سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی تشکیل ‌دهند، این خصلت آمریکا است که همواره نان خود را از محل نزاع و درگیری به دست می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته نیز بعضی شعار می‌دادند اگر ما در فلان معاهده عضو نشویم در لیست سیاه قرار می‌گیریم، تجربه ثابت کرد که این ادعا صحت نداشت و صرفا یک ادعای دروغ بود، آمریکایی‌ها هیچ اختیاری ندارند که بتوانند جمهوری اسلامی را در لیست سیاه قرار بدهند، ما باید در مقابل زورگویی‌های آنها با قدرت بایستیم و از حقوق ملت و امنیت ملی دفاع کنیم./813/ت۳۰۲/ق

ارسال نظرات