۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹
کد خبر: ۵۸۷۲۷۰
در نشستی خبری مطرح شد؛

تشریح فعالیت های المصطفی در عرصه پژوهش

حجت الاسلام بی نیاز گفت: تحصیل بیش از ۱۰۰ هزار طلبه غیر ایرانی، چاپ بیش از ۳هزار کتاب و ۹۸ مجله از جمله فعالیت های المصطفی در عرصه پژوهش است.
حجت الاسلام بی نیاز معاون پژوهش المصطفی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام بی نیاز در نشست مطبوعاتی معاون پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه که به مناسبت هفته پژوهش در ساختمان مرکزی جامعه المصطفی برگزار شد، به تشریح برنامه های جامعه المصطفی در هفته پژوهش پرداخت و گزارشی از رویکردها و دستاردهای پژوهشی المصطفی به مناسبت 40 سالگی انقلاب اسلامی ارائه کرد.

معاون پژوهش جامعه المصطفی العالمیه با تبریک اعیاد ماه ربیع الثانی و ورود حضرت معصومه(س) به شهر قم اظهار کرد: هرساله هفته پژوهش بهانه ای می شود برای این که مراکز علمی،آموزشی و فرهنگی آثار، تولیدات و فعالیت های پژوهشی خود رابه جوامع علمی، اندیشمندان و صاحب نظران ارائه کنند.

وی با بیان این که هفته پژوهش سال 97 با چهل سالگی انقلاب اسلامی مصادف شده است، اظهار کرد: چهل سالگی بلوغ  فکری و سن به کمال رسیدن است که جمهوری اسلامی ایران نیز در این چهل سال به بلوغ، کمال و رشد رسیده است؛ با مصادف شدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با هفته پژوهش زمینه ای فراهم شده است که علاوه بر تلاش های عادی در هفته پژوهش به توفیقات و تولیدات پژوهشی چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز بپردازیم.

حجت الاسلام بی نیاز خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و در استمرار آن با هدایت و رهبری حکمیانه رهبر معظم انقلاب دستاوردها، برکات و ثمرات فراوانی داشته است که از جمله این دستاوردها می توان به تأسیس مجموعه علمی، بین المللی و حوزوی المصطفی اشاره کرد.

وی ادامه داد: در مجموعه المصطفی که متولی امر تعلیم و تربیت طلاب غیر ایرانی در داخل ایران و عرصه بین المللی است اقدمات ارزنده ای صورت گرفته است که تاکنون حدود 100 هزار طلبه در المصطفی یا در حال تحصیل هستند یا فارغ التحصیل شده اند و بیش از 50 هزار نفر آنها به کشور خود بازگشته اند و منشأ خیر و برکات برای مردم کشور و منطقه خود هستند.

معاون پژوهش المصطفی افزود: بیش از 100 مرکز در هشتاد کشور در حال فعالیت هستند و بیش از 4 هزار استاد و عضو هیأت علمی در این مراکز وابسته یا پیوسته به جامعه المصطفی مشغول به تدریس و 300 گروه علمی، آموزشی  و پژوهشی در رشته ها و تخصص های مختلف، فعال هستند؛ چهارصد رشته نیز از دوره تمهیدی تا دکتری و سطح یک تا 5حوزوی طراحی شده است که بیش از 100 رشته درحال اجرا در داخل ایران و بیش از 60 کشور جهان است.

وی در ادامه به فعالیت های علمی و پژوهشی جامعه المصطفی اشاره کرد و گفت: چاپ سه هزار و 766 کتاب در 25 زبان مختلف، ثبت بیش از 9 هزار مقاله، انتشار 98 مجله در زبان های مختلف، برگزاری بیش از 120 همایش علمی و پژوهشی و بیش از دو هزار نشست علمی پژوهشی به زبان های مختلف در کشورهای مختلف، 492 مورد همکاری مشترک علمی و پژوهشی با سایر مراکز، از جمله فعالیت های علمی و پژوهشی المصطفی به شمار می روند.

حجت الاسلام بی نیاز ادامه داد: برگزاری بیش از هزار کارگاه یا جلسه پژوهشی، تأسیس 61 کتابخانه با بیش از 900 هزار جلد کتاب، 50 فرصت مطالعاتی و 51 تفاهم نامه پژوهشی ازدیگر فعالیت های علمی و پژوهشی المصطفی به شمار می روند.

وی افزود: از جمله کارهایی که امروزه مورد تأکید است و ما در ابتدای راه هستیم برگزاری کرسی های نظریه پردزای، آزاد اندیشی و مناظره است که به شکر خدا در این فرصت کوتاه 19 کرسی نظریه پردازی و مناظره برگزار شده است؛ بیش از یک صد طرح کرسی نیز در کارگروه های تخصصی در حال بررسی است.

معاون پژوهش المصطفی با بیان این که علاوه بر اساتید و اعضای هیأت علمی بیش از 5 هزار محقق و پژوهشگر در المصطفی تربیت شده اند اظهار کرد:  تاکنون 44 هزار اثر علمی و پژوهشی از این پژوهشگران ثبت شده است و برخی از آنها در همایش های علمی دارای مقام و امتیاز هستند.

وی در زمینه برنامه های جامعه المصطفی در هفته پژوهش گفت: برگزاری نمایشگاه پژوهشی با حضور 25 واحد وابسته، تقدیر از واحدهای برتر در عرصه پژوهشی، برگزاری جلسه تقدیر از اساتید پژوهشگر، مدیران گروه های پژوهشی برتر، و سردبیران مجلات علمی همچنین برگزاری جلسه تقدیر از طلاب برتر پژوهشگر با حضور رییس جامعه المصطفی از برنامه های جامعه المصطفی در هفته پژوهش به شمار می روند./1324/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات