۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۲
کد خبر: ۵۸۷۲۷۵
آیت‌الله ری‌شهری تشریح کرد؛

اقسام سه گانه هدایت الهی

نماینده مجلس خبرگان رهبری اقسام سه گانه هدایت الهی را تشریح کرد و گفت: هدایت نقطه مقابل ضلالت و مراد نشان دادن راه درست و رسیدن به مقصد است در حالی که ضلالت گمراه شدن از مسیر حق معنا می‌شود.
توصیه‌‌های آیت‌الله ری‌شهری پیش از آغاز درس خارج فقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله ری‌شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در جلسه درس خارج فقه که در همین حوزه علمیه برگزار شد، گفت: در فرازی از دعای شریف مکارم الاخلاق می‌خواینم، بارالها؛ از تو مسالت دارم گمراه نشوم با اینکه تو قادر هستی مرا هدایت کنی.

وی در ادامه با اشاره به معنای هدایت و ضلالت، ادامه داد: هدایت نقطه مقابل ضلالت و مراد نشان دادن راه درست و رسیدن به مقصد است در حالی که ضلالت گمراه شدن از مسیر حق است.

آیت‌الله ری‌شهری هدایت را براساس آیات و روایات سه نوع و ضلالت را یک نوع بیان کرد و اظهار داشت: هدایت به معنای عام شامل همه موجودات می‌شود و خداوند هر چه را که آفرید سپس هدایت کرد بنابراین همه موجودات از هدایت تکوینی برخوردار هستند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری هدایت عام مکلفین را از دیگر بخش‌های هدایت دانست و گفت: در این مرحله خداوند تمامی جن و انس را که در زمره مکلفین قرار می‌گیرند به طرق مختلف مانند مبعوث ساختن پیامبران هدایت کرد و راه حق را به آنان نشان داد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) هدایت ویژه و اختصاصی را هدایت پاداشی بیان کرد و گفت: هدایت پاداشی ضلالت کیفری هم دارد.

وی افزود: اگر انسان از هدایت دوم بهره ببرد و بر اساس دستورات الهی عمل کند به نوع سوم هدایت دست می‌یابد.

آیت‌الله ری‌شهری با بیان اینکه خداوند یک نوع ضلالت بیشتر ندارد و آن مجازات است، خاطرنشان کرد: خداوند هرگز کسی را گمراه نمی‌کند بلکه همه را هدایت می‌کند اما اگر کسی با هدایت اولیه خدا مخالفت بورزد و منحرف شود خداوند او را در همان مسیر قرار می‌دهد تا طریق ضلالت را طی کند./813/پ۶۰۱/ب۱

ارسال نظرات