۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۵۸۷۳۰۰
دبير جامعه روحانيت كاشان:

قرآن پايدار و کهنه نشدنی است

دبير جامعه روحانيت كاشان با اشاره به اينكه قرآن قيم و پايدار است و راه قرآن در هيچ زماني كهنه نمي شود، گفت: قرآن بعد از گذشت 1400 سال از نزول آن هيچ تغييري نكرده است.
حجت الاسلام شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل يكشنبه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد امام خميني(ره) برگزار شد در ادامه تفسير آيه دوم  سوره كهف، گفت: در آيه نخست خداوند خمد از خدايي است كه قرآن را بر پيامبر نازل كرد و براي قرآن هيچگونه كجي و انحرافي قرار نداد.

وي افزود: قرآن بهترين راه را نشان مي دهد و هر راه ديگري به غير از قرآن راه كج و انحراف است، از اين رو تنها يك راه حق و يك راه ناحق است، اگر راه حق نباشد مطمئنا راه ناحق است.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اينكه خداوند در قرآن صفت ديگري به عنوان قيم بيان مي كند، گفت: قرآن قيم و پايدار است، خداوند در آيت الكرسي نيز مي فرمايد، ‹‹اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ›› من پايدار هستم اما بندگان من زنده و پايدارنيستند.

وي افزود: قرآن نيز قيم و پايدار است و راه قرآن در هيچ زماني كهنه نمي شود، از اين رو قرآن بعد از گذشت 1400 سال از نزول آن هيچ تغييري نكرده است، اما پيشرفت هاي علمي نسبت به يكصد سال قبل پيشرفت هاي زيادي داشته است.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: با وجود تمامي پيشرفت هاي بشر قرآن نه تنها به حاشيه رانده نشده است بلكه بيشتر از گذشته به متن جامعه وارد شده است و اينگونه نبوده كه به هر ميزان دانش بشر بيشتر شده باشد نياز بشر به قرآن كمتر شده باشد و يا هرچقدر دانش بشر بيشتر شده هنوز نتوانسته مدعي شود اشتباهاتي را در قرآن كشف كرده باشد.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: بزرگترين دانشمندان درتمامي عرصه هاي علمي نتوانسته چيزي را كشف كند كه با استناد به آن مدعي شوند قرآن اشتباه كرده است، اگر چنين چيزي بود دشمنان قرآن تا كنون آن را مطرح كرده بودند.

وي افزود: تنها هنري كه مخالفان قرآن داشته اند اين است كه قرآن را آتش زده اند، اما هيچگاه نتوانسته اند از قرآن انتقاد كنند و هيچكس تاكنون نتوانسته حتي يك آيه از قرآن را نهي كند.

دبير جامعه روحانيت كاشان با اشاره به اينكه نياز بشر به قرآن براي رسيدن به سعادت روز به روز بيشتر مي شود، گفت: نياز انسان امروز به قرآن بيشتر انسان يكصد سال قبل است و نياز انسان يكصد سال قبل به قرآن بيشتر انسان دويست سال قبل است، چرا كه مطالب و حقايقي در قرآن است كه زندگي بشر هرچقدر هم پيچيده تر شود مي تواند پاسخ مشكلات خود را در قرآن كشف كند.

حجت الاسلام شاه فضل افزود: اگرسؤالات ذهني انسانهاي يكصد سال قبل 50 سؤال بود، سؤالات ذهني انسانهاي امروز 500 سؤال است و خداوند در قرآن پاسخ همه سؤالات را داده است اما مشكل اساسي اين است بسياري افراد كه اعتقادي به قرآن ندارند و آن را تكذيب مي كنند هيچ شناختي از آن ندارند و آنهايي هم كه قرآن را قبول دارند و آن را  تكذيب نمي كنند نسبت به قرآن بي توجه هستند.

وي ادامه داد: امروز برخي حتي نام بسياري از سوره هاي قرآن را نمي دانند و اين افراد كساني هستند كه از محتواي قرآن نيز اطلاعي ندارند و در روز قيامت متوجه ضرر اين بي توجهي به قرآن خواهند شد و افسوس خواهند خورد كه چرا از قرآن استفاده نكردند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: در ادامه اين آيه دو رسالت قرآن بيان شده است، يكي رسالت هشدار دادن و ديگري رسالت بشارت است، ‹‹لِيُنْذِرَ بَأْسًا شَدِيدًا مِنْ لَدُنْهُ وَيُبَشِّرَ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا حَسَنًا›› در اين عبارت خداوند در يك جمله يك سطري كل رسالت قرآن را بيان كرده است.

وي افزود: قرآن آمده تا انسان را هم از عذاب بترساند و هم به بهشت و پاداش هاي الهي بشارت بدهد، از اين رو خداوند در قالب اين هشدار ها و بشارت ها مطالب زيادي از جمله مثال، ضرب المثل، احكام شرعي، قيامت و بهشت ودنيا را بيان كرده است تا بگويد جهنم و هم بهشت وجود دارد.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: در آيات قرآن سعي شده است تا در كنار بشارت، هشدار هم داده است و در آيات ديگر نيز گفته است، ‹‹بَشِيراً وَ نَذِيراً›› من هم بشارت دهنده و هم هشداردهنده هستم.

وي افزود: در چند جاي قرآن نخست بشارت و بعد هشدار داده شده است اما در برخي از آيات ديگر نخست هشدار و بعد بشارت داده است از جمله آيه دوم سوره كهف كه نخست هشدار و بعد بشارت داده است كه اين حالت خوف و رجا است كه خداوند مي خواهد هم بترساند و هم بشارت بدهد./1307/پ602/ب1

ارسال نظرات