۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۵۸۷۳۳۵
لاریجانی:

نظام بودجه ریزی کشور باید به روز شود

رییس مجلس با بیان اینکه نظام بودجه ریزی کشور قدیمی شده و باید بر اساس عملکرد روز باشد، گفت: دیوان محاسبات و مرکز پژوهش های مجلس در حال کار مستمر روی این موضوع هستند و طرحی به کمیسیون برنامه و بودجه داده شده است.
لاریجانی

به گزارش خبرگزاری رسا، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری که صبح امروز (دوشنبه، 12 آذرماه) به مناسبت روز مجلس با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، گفت: آیت الله مدرس (ره) یک فقیه مبرّز و اسلام شناس و فردی دردمند و آینده نگر برای توسعه کشور آن هم در شرایطی سخت که دول مختلفی ایران را اشغال کرده بودند، بود همچنین نقش ایران در آن زمان بی بدیل بود که نامگذاری روز مجلس نیز اقدامی به جا بود.

دولت پهن پیکر هزینه های زیادی برای کشور به بار می آورد

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه از میانه کار مجلس شورای اسلامی این موضوع مشخص بود که ایران با چالش های تقریبا مزمنی مواجه است، تصریح کرد: از این رو دوستان در پارلمان تصمیم گرفتند این چالش ها را حل کنند که یکی از علل وجود چالش ها در کشور دولت پهن پیکری است که هزینه زیادی برای کشور به بار می آورد و این حجم از گستردگی منابع کشور را کاهش می دهد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تا پایان زمان اجرای برنامه ششم باید 15 درصد از حجم دولت کم شود، اظهار داشت: حتی لازم است بیش از این ها از حجم دولت کاسته شود تا دولت با چابکی بیشتری فعالیت کند که معاونت استخدامی ریاست جمهوری در حال حل این موضوع است.

نظام بودجه ریزی کشور قدیمی است

لاریجانی با بیان اینکه نظام بودجه ریزی کشور قدیمی شده و باید بر اساس عملکرد روز باشد، عنوان کرد: دیوان محاسبات و مرکز پژوهش های مجلس در حال کار مستمر روی این موضوع هستند و طرحی به کمیسیون برنامه و بودجه داده شده است.  

رییس نهاد قانونگذاری کشورمان نقدینگی را از دیگر معضلات کشور دانست و افزود: پیش از مشکلات اخیر ارز مسئله نقدینگی هویدا بود که مرکز پژوهش های مجلس در این باره اقدامات مفیدی صورت داد تا نقدینگی به سمت اجرای طرح های عمرانی نیمه تمام برود که در حال حاضر 3 سال است قرار شده اختیارات این طرح ها واگذار شود تا آبادانی در کشور سرعت بگیرد.

کاسپین چند میلیون نفر را درگیر خود کرده بود

وی در ادامه با بیان اینکه از سال 94 مرکز پژوهش ها درباره وضعیت بانک ها هشدار داد، اظهار کرد: برای انجام اقدامات صحیح در این حوزه تحقیقاتی صورت گرفت و مشخص شد اشکال کار به لحاظ تدوین نبوده و به منابعی نیاز دارد، برای مثال زیاد بودن نرخ سود بانکی یکی از مشکلات بانک ها است که بانک مرکزی با همکاری سه قوه در تلاش برای حل این مشکلات هستند.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه موضوع کاسپین چند میلیون نفر را درگیر خود کرد، اظهار کرد: در این خصوص ساز و کار خاصی برای حل موضوع گذاشته شد که با زحمات زیادی همراه بود و ساده نبود.  

در خصوص حل صندوق های بازنشستگی هیچ تحرکی از سوی دولت صورت نگرفت

رییس قوه مقننه در ادامه با اشاره به وضعیت صندوق های بازنشستگی عنوان کرد: افق آینده این صندوق ها مشخص است و مرکز پژوهش ها در حال انجام کار است و کار اولیه آن در زمان بررسی بودجه سال جاری انجام شد تا از منابع مشخصی امتیازاتیگرفته و استفاده شود اما تا این ساعت تحرکی نشده در حالی که اگر اقدامات مقتضی صورت می گرفت می توانستیم تا سال آینده وام دیگری برای حل مشکل برداشت کنیم.

وی همچنین با اشاره به بحران آب، گفت: حل این موضوع احتیاج به همراهی قوا دارد و این موضوع و بسیاری از موضوعات دیگر در کمیته های مشترک دولت و مجلس بررسی می شود.

تسریع اجرای قانون اشتغال پایدار روستایی باعث ماندگاری جوانان در روستاها می شود

لاریجانی با اشاره به تصویب 128 قانون در مجلس، بیان داشت: برخی از قوانین نیز احتیاج به اصلاح دارند همچنین برخی دیگر تنقیح قوانین می خواهد چرا که بخشی از آن ها منسوخ شده و به طور کل حجم قوانین بالا است که در این زمینه معاونت حقوقی ریاست جمهوری با همکاری مرکز قوانین مجلس در حال تنقیح قوانین هستند.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به تصویب قانون اشتغال پایدار روستایی، اظهار داشت: این قانون بسیار مهم بود که با اذن رهبری یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه کشور برداشت شد و همین مقدار نیز بانک ها سرمایه گذاری کردند که اگر کار با سرعت بیشتر انجام شود جوانان در روستاها شاغل شده و ماندگار می شوند.   

لاریجانی قانون نظام جامع آموزش فنی و حرفه ای را از دیگر قوانین مهم مصوب مجلس دانست و افزود: تا پیش از این هرم نیروی انسانی در منظر تخصصی وارونه بود و به جای متخصصان زیاد دانشگاهیان زیادی داشتیم که باید با این قانون برعکس شود.

وی افزود: قانون مدیریت مصرف سوخت، احکام دائمی توسعه کشور، قانون استاندارد، قانون برنامه ششم که چالشی میان دولت و مجلس بود که حل شد، قانون صدور چک، قانون حمایت از حقوق کودکان، قانون حمایت از حقوق معلولان، قانون کاهش اعدام، قانون ثبت اختراعات، قانون هوای پاک و خاک و قانون منع به کارگیری بازنشستگان از قوانین مهم مورد تصویب مجلس بود.

برگزاری 28 جلسه میان دولت و مجلس برای حل چالش های اساسی کشور

لاریجانی در ادامه با اشاره به طرح ها و لوایحی که در دست بررسی مجلس است، گفت: مواردی همچون صندوق مکانیزه، بانک مرکزی، ارزش افزوده و موضوع بانک ها در کمیسیون ها در حال رسیدگی است که به عنوان قوانین مادر شناخته می شود، همچنین قانون تجارت، قانون بزرگی است که اگر شورای نگهبان به آن ایراد نمیگرفت و به صورت اصل 85 رسیدگی می شد بهتر بود. همچنین قانونی در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی و حمایت از محیط بانان و جنگل بانان در مجلس پیگیری می شود.

رییس قوه مقننه با اشاره به برگزاری 28 جلسه میان دولت و مجلس برای حل چالش های کشور که نیاز به قانون نداشته و صرفا سهم مشترک می خواهد، گفت: در این جلسات پیرامون مباحثی همچون فضای مجازی، بحران آب، سرمایه گذاری، آسیب های اجتماعی، ریزگردها، بازار ارز و وضعیت بانک ها بحث و بررسی صورت گرفت.

نظارت دیوان محاسبات باعث بازگشت حجم زیادی از منابع به خزانه داری کشور شد

وی در ادامه با اشاره به بعد نظارتی مجلس بیان داشت: دیوان محاسبات بررسی مستمری در این خصوص داشته و 7600 گزارش حسابرسی در سطح ملی و استانی به مجلس ارائه داد که پیرامون موضوعاتی همچون صندوق ذخیره فرهنگیان و هدفمندی یارانهها بود که برای برخی از موارد تا 2700 پرونده در دیوان تشکیل و برای 1100 پرونده رأی صادر شد که باعث شد منابع زیادی به خزانه بازگردد.

رییس مجلس شورای اسلامی در پایان بخش نخست سخنان خود بیان داشت: معاونت نظارت با جدیت در حال کار روی نحوه اجرای قوانین است که در این خصوص آئین نامه های مربوطه را به کمیسیون های مربوطه برای پیگیری می دهد تا تدابیر لازم اخذ شود.

رییس مجلس در خصوص عملکرد مجلس دهم و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: مجلس از بُعد نظارتی و تقنینی عملکرد مشخصی دارد، اما در اموری می تواند رأساً عمل کند که بار مالی نداشته باشد، چرا که در صورت ایجاد بار مالی براساس اصل 75 قانون اساسی، شورای نگهبان ایراد خواهد گرفت و نباید فراموش کرد بسیاری از چالش ها بار مالی دارد و باید با وفاق بین دولت و مجلس حل شود. به طور مثال مسائل کمبود آب، محیط زیست و دریاچه ارومیه، نیاز به سرمایه گذاری برای رفع مشکلات دارد که باید در این راستا وفاق ایجاد شود و برخی امور نیز از طریق قانونگذاری انجام می شود.

رییس نهاد قانونگذاری ادامه داد: در مجلس چند تحقیق و تفحص، سوال و استیضاح بر حسب مورد صورت گرفته و گاهی از ظرفیت ماده 234 استفاده شده که از ظرفیت این ماده در زمان استنکاف از قانون توسط دستگاه ها استفاده می شود.

تلاطم ارزی روی بسیاری از مسایل تاثیرگذار بود

لاریجانی با تاکید بر رفع مشکلات مردم گفت: بخشی از مسائل اقتصادی مربوط به مشکلات داخلی است و برخی نیز ناشی از فشارهای بین المللی بوده و در این راستا وقت گذاشته شده است تا مشکلات حل شود. به طور مثال در تلاطم ارزی اخیر نرخ دلار تا 20 هزار تومان بالا رفت و در این راستا وقت زیادی برای تعدیل نرخ ارز و ایجاد ثبات گذاشته شد و بخشی از مسائل در شورای هماهنگی اقتصادی قوا مورد بررسی قرار گرفت و خوشبختانه تصمیمات در حال تاثیرگذاری است و نرخ ارز روند کاهش را طی کرده و هنوز این موضوع جای کار دارد.

لزوم رفع مشکلات بخش خودروسازی

وی ادامه داد: مجلس و کمیسیون های تخصصی مسائل مختلف را بررسی می کنند، به طور مثال مشکلات صنعت خودرو و قطعه سازان که افراد زیادی در این صنعت شاغل هستند، مورد بررسی قرار گرفته، چرا که عدم توجه به این موضوع به بیکاری کارگران در صنعت خودرو می انجامد، در راستا شخصاً و کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی جلساتی برگزار کرده تا وضعیت خودروسازی عادی شود. در مشکلات علاوه بر عنصر خارجی، مسائل داخلی که از گذشته وجود داشته نقش دارد، هر چند که ممکن است وظیفه مجلس رسیدگی مستقیم به این امور نباشد، اما باید مشکلات مردم حل شود.

رییس قوه مقننه کشورمان تصریح کرد: هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نیز در حال رسیدگی به موضوعات ذی ربط است و به استعلامات قوه قضائیه پاسخ می دهد.

لاریجانی درخصوص جایگاه هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجمع تشخیص دو وظیفه دارد، یکی از وظایف آن در زمانی است که اختلاف نظری بین مجلس و شورای نگهبان وجود داشت، ورود کند. در زمان امام خمینی (ره) براساس ضابطه ای اگر دو سوم مجلس روی موضوعی تاکید می کرد دیگر مسئله نیازی به بررسی در شورا نداشت که بعدها با تغییر قانون اساسی، این موضوع تغییر کرد و مجمع تشخیص مصلحت نظام شکل گرفت، یکی دیگر از وظایف مجمع نقش مشورتی است و مقام معظم رهبری سیاست های کلی نظام را پس از مشورت با مجمع ابلاغ می کند هر چند که وظایف جانبی نیز وجود دارد.

وی در این رابطه ادامه داد: بخش نظارتی مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمان ریاست مرحوم هاشمی شکل گرفت و مقام معظم رهبری وظیفه نظارت بر اجرای سیاست های کلی را به مجمع تشخیص محول کردند. در این دوره نیز مقام معظم رهبری این اختیار را دادند که مجمع تشخیص هیاتی برای نظارت انتخاب کند. اشکال در روش اجرا است که این موضوع ایهام ایجاد کرده و مانند مجلس سنا شده است. این در حالی است که در ایران یک مجلس وجود دارد، بنابراین مجمع تشخیص نمی تواند قانونگذاری کند.

رییس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هیات نظارت مجمع تشخیص می تواند موضوعات را به کمیسیون ها ارائه کند تا بررسی های لازم انجام شود و اگر مصلحت دید اجرا شود یا انجام نشود. اما مجمع تشخیص پس از طی مسیر می تواند موضوع را به شورای نگهبان واگذار کند تا براساس قانون اساسی موضوع مورد رسیدگی قرار بگیرد. در هر صورت در زمان اختلاف مجلس و شورای نگهبان، مجمع تشخیص می تواند تصمیم گیری کند.

در حال حاضر تغییر قانون اساسی به صلاح نیست

لاریجانی درباره اینکه موضوع که پیشنهاد بازنگری در قانون اساسی و همچنین پیشنهاد تشکیل مجلس دوم مطرح شده، گفت: تقسیم بندی مجلس در برخی دولت ها وجود دارد، همچنین در قانون اساسی آمده است که متناسب با شرایط برخی امور تغییر کند، اما بنده در شرایط فعلی زمان را برای رسیدگی به امور مذکور مناسب نمی دانم، چرا که در حال حاضر با توجه به شرایط داخلی و مسئله تحریم ها، باید مسائل کشور حل شود و در حال حاضر نیز با تدبیر مقام معظم رهبری به مسائل رسیدگی می شود، به طور مثال شورای هماهنگی اقتصادی قوا ایجاد شده است.

وی گفت: باید از مقطع زمانی فعلی عبور کرد و بعد به مسایلی که مطرح شد در صورت لزوم رسیدگی کرد. به طور مثال در حال حاضر باید مشکل کارخانه ها و بخش تولید را حل کرد.

لاریجانی درخصوص انتقاداتی که نسبت به افزایش 20 درصدی حقوق مطرح می شود، بیان کرد: به نظر بنده افزایش 20 درصدی حقوق کافی نیست، اما باید وضعیت کشور را نیز در نظر گرفت. در هر صورت باید به تمامی کارگران و کارمندان توجه شود و افزایش حقوق به حالت پلکانی باشد، چرا که طبقات پایین از لحاظ درآمدی با مشکلات بیشتری روبرو هستند. در این راستا مرکز پژوهش های مجلس بررسی هایی انجام داده است که ارائه شده، مثلا یکی از محورهای بررسی درباره تغییرات مربوط به مسایل انرژی است که در این رابطه با دولت تفاهمی حاصل نشده است. نظراتی نیز در خصوص ارائه بسته های حمایتی وجود دارد که باید روی چند نظری که در این رابطه مطرح شده، به وفاق رسید.

رییس مجلس شورای اسلامی درخصوص عملکرد اتحادیه اروپا در زمینه برجام گفت: اتحادیه اروپا براساس انتظارات عمل نکرد، چرا که اروپایی ها این موضوع را مطرح کرده و اصرار کردند که با وجود خروج آمریکا از توافق هسته ای، ایران از این توافق خارج نشود و راهکارهایی در زمینه توافق ارائه کردند که گاهی تغییراتی نیز داشت و این موضوعات در ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

وی افزود: توافق هسته ای یک توافق بین المللی بوده اما یک عنصر مزاحم مشکل ایجاد کرد. اروپایی ها از نظر سیاسی اصرار دارند که پای توافق هسته ای هستند، اما در لحاظ اجرایی می گویند مشکلاتی وجود دارد. در هر صورت مسئله اقتصادی در دنیا به ابزار تبدیل شده، به خصوص پس از جنگ سرد این موضوعات اقتصادی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

لاریجانی با اشاره به اینکه وزیر خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرده در حال مذاکره نهایی با اروپایی ها هستیم، گفت: در حال مذاکره نهایی با اروپایی ها هستند که اگر مذاکرات نهایی به نتیجه نرسد، تصمیم گیری می شود.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه استیضاح وزیر امور خارجه در چنین شرایطی که کشور با تحریم‌ها روبه‌رو است مصلحت دارد یا خیر، عنوان کرد: مسئله استیضاح از جمله حقوق نمایندگان است، جمع مجلس این امر را به مصلحت نمی‌داند اما نمی‌توان به اقلیت تحمیل کنیم، این کار خارج از روال است.

مصلحت استیضاح ظریف را مجلس تعیین می کند

وی ادامه داد: مصلحت استیضاح را من اعلام نمی کنم، مجلس تشخیص می دهد. برخی نمایندگان معتقد هستند که اکنون زمان مناسبی برای استیضاح وزیر امور خارجه نیست، این اختلاف نظر وجود دارد و باید مسیر آن طی شود.

لاریجانی در خصوص طرح مسئله پولشویی از سوی ظریف گفت: صحبت‌های وزیر امور خارجه مقدمه و موخر داشت، او گفت کسانی که درباره CFT نظر می‌دهند یا نظرشان بر اساس عقیده‌ای است که دارند یا برخی تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که مجلس چه اهدافی را برای بودجه سال آینده و جایگاه ارز در نظر گرفته است، گفت: باید بر اساس شرایط فعلی انتظارهایمان را تنظیم کنیم، مسئله فروش نفت و مسائلی درباره تنگناهای صادرات و واردات آن تأثیری بر قیمت‌ها می‌گذارد، در چند روز گذشته شاهد بوده‌ایم که قیمت نفت 70 دلار بود و اکنون پایین آمده است، این نوسانات تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: باید نظری را قبول کنیم که به واقعیت نزدیک باشد، از سوی دیگر تلاش داریم تا نیازهای اساسی کشور با نرخ پایین ارز تأمین شود، این نیازها از جمله خدمات بهداشتی، درمانی و غذا است. در اینجا دو نظر وجود دارد برخی می گویند قیمت‌ها را یکسان کنید، یارانه را بیشتر؛ اما نظر مقبول این است که قیمت‌ها را پایین نگه داریم چرا که نرخ تورم به کشور آسیب می‌زند.

لاریجانی با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور باید وضعیت آبادانی کشور را حفظ کنیم، گفت: این شرایط به وضعیت آبادانی کشور نباید لطمه بزند، وقتی می‌گوییم دولت گسترده است تأثیر آن را در حقوق و مزایا خواهیم دید. در سال‌های گذشته فشاری در زمینه اوراق مشارکت وجود داشت و پیمانکارها برای نقد کردن اوراقشان مصیبت‌ها کشیدند.

رییس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: پیشنهادهایی وجود دارد مبنی بر اینکه ساز و کاری طراحی شود تا حدود 500 میلیارد طرح نیمه تمام واگذار شود، با واگذاری طرح‌ها بخش خصوصی نیز بودجه‌ای را اضافه می‌کند و رونق کار عمرانی ایجاد می‌شود.

وی تأکید کرد: به دنبال آن هستیم ساز و کاری فراهم شود تا طبقات مختلف کشور با مشقت مواجه نشوند.

لاریجانی با انتقاد از وضعیت تسهیل سرمایه‌گذاری در کشور گفت: با وجود اینکه قانونی برای پنجره واحد در نظر گرفته‌ایم تا دولت مقررات دست و پاگیر را بردارد اما همچنان در این زمینه کاری انجام نشده است و رتبه ما در خصوص تسهیل سرمایه گذاری پایین است.

باید بودجه سال 98 سیال‌تر باشد

رییس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: سال آینده عناصر غیرمتعین در بودجه کم نیست بنابراین بودجه سال 98 باید مقداری سیال‌تر باشد و چنین پارامتری را در نظر بگیریم.

وی در خصوص آنکه ارز کالاهای اساسی باید همان 4 هزار و 200 تومان باشد یا خیر، توضیح داد: هنوز مجلس به این موضوع ورود نکرده است، باید لایحه بیاید بعد تصمیم بگیریم، نکاتی در این زمینه وجود دارد که باید ببینیم می خواهیم همچنان دو نرخه بودن را ادامه دهیم یا شیوه دیگری را در نظر بگیریم.

لاریجانی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه مردم در سامانه "فارس من"عمده مشکلاتشان را نسبت به قوانینی می‌دانند که یا ضمانت اجرایی ندارد و یا امکان اجرای آن نیست، گفت: مثال شما در این زمینه قانون منع به کارگیری بازنشستگان بود، این قانون قابلیت اجرا دارد، اگر کسی از آن استنکاف می‌کند باید یقه آن را گرفت، باید موردهای سوالتان را مطرح کنید تا موضوع را پیگیری کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی می‌گفتند شهرداری‌ها چون با رأی‌گیری انتخاب می‌شوند شامل قانون منع به کارگیری بازنشستگان نمی‌شوند، در این زمینه دیوان محاسبات و دستگاه‌های نظارتی نظر دادند و معلوم شد قانون باید اجرا شود.

وی ادامه داد: برای رفع ابهام قوانین، معاونت قوانین اظهارنظر می‌کند در غیر این صورت نمایندگان می‌توانند رفع ابهام مطرح کنند همان‌طور که آقای دلخوش ابهام دولت در زمینه قیر را مطرح کرد و با تفسیر قانون این ابهام برطرف شد بنابراین روش‌هایی وجود دارد.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که قیمت ارز سقوط کرد اما مردم تأثیر آن را بر سفره‌های خود ندیدند، بیان داشت: قیمت ارز ساعتی تغییر می‌کرد، در حال حاضر قیمت کنترل و کاهش یافته است و تأثیر آن را بر سایر قیمت‌ها خواهیم دید، اما می‌خواهم امروز بگویم که باید در حوزه مسکن سرمایه گذاری شود، دولت در بخش‌های مختلف از جمله موضوع بازسازی بافت‌های فرسوده اقدام کرده است اما نیاز به حرکت عظیم تر داریم.

رییس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: از صاحبنظران و رسانه‌ها می‌خواهیم در این زمینه اظهارنظر کنند تا در قانون بودجه مسائل را تبیین کنیم، باید قوانین و نحوه اجرا تسهیل کننده باشد.

تحرک نمایندگان در مجلس بستگی به خود افراد دارد

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نوع عملکرد نمایندگان و فعالیت آن ها اظهار داشت: نمایندگان را مردم انتخاب می کنند و کار آن ها بستگی به خود افراد دارد چنانچه هرکس در مجلس کار و تلاش کند امور مجلس پیش می رود و حتی اگر کسی در جمهوری اسلامی صرفا فکر کند 80 درصد فکرش پیش می رود، برای مثال همکاران ما آقای پورابراهیمی، بحرینی و خانم حسینی درباره ارز اقداماتی کرده و دولت را در موضوعی متقاعد کردند که این کار مهمی بود.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه اقدامات نمایندگان در راستای تفکری که دارند حتی اگر مجلس آن را نپذیرد مهم است، عنوان کرد: مثلا آقای فرهنگی طرحی برای اصلاح قانون داد که برای حل مشکلات مردم است و یا روز گذشته آقای کاتب درباره بحث طرحی که در مجلس مطرح است تمام موضوعات مربوط به آن را پیگیری کرده و نوشته بود که به بنده ارائه داد از این رو خوب است نمایندگان مجلس نیز مثل آقای قاضی پور فعال باشند و این تحرک نمایندگان بستگی به خود افراد دارد.

رییس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه مقدار زیادی از وقت نمایندگان برای حل مشکلات حوزه انتخابیه صرف می شود، عنوان کرد: در این خصوص چاره ای نیست چرا که نمایندگان ارتباط زیادی با مردم دارند و برخی مشکلات ملی و برخی دیگر منطقه ای است که گاهی به آن ها خرده گرفته می شود اما نمایندگان یک کانال ارتباطی حکومت با مردم هستند لذا حتی اگر موارد مدنظر آن ها تصویب نشود اقدامات آن ها به کشور آرامش می دهد.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات اخیر ارز، بیان داشت: اگر قوه قضائیه برای مبارزه با اخلالگران از رهبری اجازه نمی گرفت و سران قوا در این خصوص تصمیم گیری نمی کردند، کشور آرام نمی شد.

لاریجانی ادامه داد: کمیسیون عمران کار مهمی در قانون بودجه پیرامون موضوع ریل و حمل و نقل ریلی انجام داد که اگر از فاینانس استفاده شود 15 درصد از صندوق توسعه لازم دارد لذا از آن جایی که اتصال فارس به مرزهای شمالی به لحاظ ترانزیتی بسیار مهم است لازم است تلاش های فردی و کمیسیونی در این خصوص دنبال شود همچنین مشکل قیمت گندم نیاز به قانون نداشت که صرفا با صحبت با دولت موضوع حل شد.

جمهوری اسلامی «دیپلماسی بزک» آمریکایی ها را دنبال نمی کند

وی در ادامه در پاسخ به خبرنگاری از شبکه CBS آمریکا درباره اراده ایران برای مذاکره با آمریکا، گفت: از رییس جمهور آمریکا دو سنخ حرف شنیده می شود که بخشی جسارت به ملت ایران است البته حرف های سخیف گفتن مایه مباهات نیست و آمریکایی ها باید با پایبندی به تعهدات درست عمل می کردند.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: این شگرد آمریکایی ها است و آن ها به صورت باطنی دنبال مذاکره نیستند چنانچه روی معاهده ای که سال ها بحث صورت گرفت و در نهایت در شورای امنیت تصویب شد متعهد نماندند لذا در وهله نخست باید گامی برداشته و برجام را اجرا کنند و در حال حاضر شرایط برای مذاکره مهیا نیست و ما دیپلماسی بزک را دنبال نمی کنیم.

لاریجانی در ادامه در پاسخ به خبرنگار دیگری درباره گفت وگوی ملی، اظهار داشت: گفت وگوی ملی نیاز به میز و صندلی نداشته و اراده گروه ها را می خواهد، ضمن اینکه باید روی چالش های کشور تمرکز شده و از اختلاف نظرها کاسته شود که در حال حاضر گروه ها این بلوغ را دارند تا مسائل را حل کنند البته من مذاکره های با جناح ها نداشته ام و صرفا برخی از همکاران مجلس نشست هایی در بیرون دارند.

مصرف کردن حق خروج از برجام از سوی ایران بستگی به شرایط دارد

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره لوایح مربوط به FATF اشاره کرد: سازوکارهای مالی اروپایی ها به خاطر فشار آمریکایی ها با سختی مواجه شده اما آن ها باید تصمیم نهایی را گرفته و ابلاغ کنند که در حال مذاکره هستند ضمن اینکه مسیر قانونی لوایحی همچون CFT و سایر لوایح مربوط به FATF در حال طی شدن است.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درباره ادامه حضور در برجام باید شرایط سنجیده شود که اگر خروجی ندارد در این باره تصمیم بگیریم چرا که ما نیز همچون آمریکا حق خروج از این معاهده را داریم اما مصرف کردن این حق بستگی به شرایط دارد.  

لاریجانی درباره مذاکرات روسای جمهور آمریکا و چین گفت: بنده در جریان ریز مذاکرات نیستم، اما اینکه از یکجانبه گرایی آمریکا جلوگیری شود، کار خوبی است.

روابط ایران و چین راهبردی است

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایران با چین روابط بلند مدتی دارد، حدود 6 سال پیش به کشور چین سفری داشتم و در ملاقات با رییس جمهور این کشور، وی به من گفت روابط راهبردی با ایران در برنامه های این کشور است و در سفر ایشان به ایران نیز روی این موضوع تاکید شد. چین کشور تاثیرگذاری است و برای تامین انرژی و سرمایه گذاری می تواند از امکانات استفاده کند و در بخش انرژی ایران سرمایه گذاری کند.

دیوان محاسبات به موضوع افزایش درآمدهای دولت رسیدگی می کند

وی درخصوص افزایش قیمت نفت و ارز و اینکه دولت باید در این زمینه لایحه متمم بودجه ارائه می کرد، گفت: می بایست در محاسبات درآمدهای بودجه ای به تمامی جوانب توجه شود، به طور مثال فروش نفت و میعانات با قدری کاهش روبرو شده است، البته قیمت نفت نیز نوسان داشته که باید در نظر گرفته شود. نکته دیگر اینکه ارز 4200 تومانی برای تامین کالاهای اساسی و پزشکی در نظر گرفته شده و مابه التفاوت آنچه که در بودجه در نظر گرفته شده بود، بالا نیست، اما درخصوص نرخ ارز بازار ثانویه باید دقت شود که در این بازار بیشتر ارز صادرکنندگان معامله می شود و خیلی به دولت از لحاظ فروش ارز ارتباط ندارد. اما در هر صورت به دیوان محاسبات گفته ام که در این خصوص رسیدگی های لازم را انجام دهد.

لاریجانی بیان کرد: ممکن است در بخش درآمدها در زمینه درآمدهای مالیاتی و یا درآمد ناشی از واگذاری ها به نتیجه از پیش تعریف شده نرسیده باشیم، اما در هر صورت برای هزینه مازاد درآمد نیاز به قانون است.

افزایش قیمت حامل های انرژی تا پایان سال منتفی است

رییس مجلس شورای اسلامی درخصوص افزایش قیمت بنزین گفت: فعلا بحث بالا رفتن نرخ حامل های انرژی وجود ندارد و موضوع کارت سوخت نباید ابهام ایجاد کند، چرا که با انجام این مهم قصد جلوگیری از قاچاق سوخت وجود دارد.

وی اظهار داشت: باید جلوی قاچاق سوخت گرفته شود، اما به نحوی که به مردم فشار نیاید، راه حل هایی در این رابطه وجود دارد و از ظرفیت برخی اقتصاددانان و رسانه ها استفاده شده و مرکز پژوهش ها نیز در رابطه با این موضوع کار کرده است تا علاوه بر جلوگیری از قاچاق و همچنین فراهم شدن زمینه کاهش مصرف، به مردم فشار نیاید. در هر صورت این موضوع سه وجهی باید براساس یک مدل باشد که منجر به تورم نشود و بعید می دانم که تا پایان سال جاری قیمت حامل های انرژی تغییر کند.

انتظار مردم رفع مشکلات موجود در کشور است

لاریجانی درباره اظهارات ظریف وزیر خارجه مبنی بر وجود پولشویی و رحمانی فضلی وزیر کشور درخصوص وجود پول کثیف در انتخابات تصریح کرد: دو مسئله در رابطه با موضوعات مذکور وجود دارد؛ اولین مسئله این است که آیا پولشویی یا پول کثیف وجود دارد ؟ که بله این موضوعات هست، اما نکته دوم این است که مردم انتظار دارند موضوع حل شود، اینکه مسئولان اعلام نظر کنند، بنده فکر می کنم مردم می گویند مشکل حل شود. به طور مثال درباره قاچاق سخنان اصطلاحاً گرد می گویند که بیانگر این است موضوع معلوم نیست، بنابراین این بحث از لحاظ اطلاع رسانی خاصیتی ندارد و اگر اشکالی در قاچاق وجود دارد یا دست های آلوده، پول کثیف و پولشویی است، باید با هماهنگی مجلس و دولت و دستگاه های ذی ربط به این مسایل رسیدگی شود.

وی ادامه داد: عملیات روانی از خارج کشور علیه نظام انجام می شود تا مردم را مضطرب کنند و در این راه دشمنان دروغ می گویند و یک عده نیز در داخل چیزهایی می گویند که در قوه قضائیه می تواند مورد رسیدگی قرار گیرد یا قوه مجریه با راه حل بحث را حل کند و یا حتی اگر با قوه مقننه ارتباط دارد قانونگذاری در این رابطه انجام شود. در هر صورت مضطرب کردن مردم خاصیتی ندارد و مردم از سیاستمداران انتظار رفع مشکل را دارند.

مطرح کردن مباحث انتخاباتی در شرایط فعلی به صلاح نیست

رییس قوه مقننه کشورمان درخصوص شروع فعالیت های انتخاباتی گفت: کلاً با توجه به شرایط فعلی کشور و باقی ماندن حدود یک سال و نیم تا انتخابات، ورود به این مسایل به صلاح نیست و این مباحث علاوه بر اینکه مورد انتظار مردم نیست عقلایی نیز نمی باشد و رسانه ها نیز دامن نزنند.

وی تاکید کرد: در مجلس خیلی حرکت انتخاباتی انجام نشده است، ممکن است برخی جریان ها شروع کرده باشند که خبر آن نیز می رسد، اما امروز وقت رفع مشکلات مردم است و بحث های انتخاباتی باید حدود 4 ماه قبل از انتخابات آغاز شود، بنابراین طرح موضوعات مذکور به مصلحت نیست.

رفراندوم موضوعات تخصصی کار مشکلی است

لاریجانی درخصوص به رفراندوم گذاشتن بحث FATF گفت: برای موضوعات خیلی تخصصی برگزاری رفراندوم کار مشکلی است چرا که در موضوعات فنی حتی حقوقدانان در بررسی لوایح با مسئله روبرو می شوند، اما بنده مخالف موضوع نیز نیستم. در هر صورت برای بررسی موضوعاتی که به ظرافت فنی و حقوقی نیاز دارند، باید مجلس، قوه قضائیه و دولت بحث را حلاجی کنند.

وی ادامه داد: از 4 لایحه مربوط به FATF ، یک لایحه بعد از تصویب و تایید ابلاغ شده است و 2 لایحه نیز در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است و یکی از لوایح که شورای نگهبان به آن ایراد گرفته، در کمیسیون برخی از ایرادات آن رفع شده و روی برخی مواد اصرار وجود دارد که بعد از بررسی مجلس، لایحه مجدد به شورای نگهبان ارسال می شود و اگر این شورا مجدداً لایحه را رد کند، برای تایید به مجمع تشخیص ارسال خواهد شد، بنابراین بن بستی در این زمینه وجود ندارد.

نباید عجولانه برای برجام تصمیم گرفت

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا هیئت نظارت بر برجام تشکیل جلسه می‌دهد یا خیر، گفت: این شورا تشکیل جلسه می‌دهد، به خاطر ندارم آخرین جلسه یک ماهه پیش بود یا سه هفته گذشته اما جلسات تشکیل می‌شود و گزارشات و تصمیماتی نیز ارائه و گرفته می‌شود و نخواهید که تصمیمات را بگوییم اما همین کافی است که بگوییم مسائل رصد می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین آقای ظریف گزارش مستمری از برجام به مجلس و کمیسیون امنیت ارسال می‌کند و مسائل در مجلس مطرح می‌شود.

لاریجانی تأکید کرد: مسئله برجام پیچی دارد که نباید عجولانه در مورد آن تصمیم گرفت بلکه لازم است در مورد تمام ابعاد آن بحث شود.

رییس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بر اساس تصمیم هیئت نظارت بر برجام است که موضوع مذاکرات آن ادامه دارد، در خصوص مسئله هسته‌ای با کشورهای دیگر در حال مذاکره هستیم و آخرین نظر اروپایی‌ها را کسب می‌کنیم که این مذاکرات به صورت تلفنی، حضوری و در سطوح مختلف انجام می‌شود، سرجمع شرایط برجام در حال روشن شدن است.

 رییس مجلس در پاسخ به این سوالکه با توجه به  بحران‌های چند وجهی محیط زیست در کشور آیا نهایی شدن توافق‌نامه پاریس را به صلاح می‌دانید با توجه به این که برخی الحاق به این توافق نامه را ضروری دانسته و برخی دیگر معتقدند که این موضوع مغایر با منافع ملی است، گفت: این لایحه از طرف دولت به مجلس ارائه شد. مجلس آن را تصویب کرد و به شورای نگهبان رفت. اکنون کمیسیون مربوط در حال بررسی ایرادات شورای نگهبان است. این یعنی مجلس به این لایحه رای داده است. این که اختلاف نظر وجود داشته باشد اشکالی ندارد. اما این ظرفیتی است که برای آینده مفید خواهد بود، انشاالله بررسی‌ها در کمیسیون انجام شده و در صحن مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد.

تأکید بر ضرورت حریت نمایندگان

رییس دستگاه قانونگذاری کشور در پاسخ به این سوال که شفافیت در آراء مطالبه مردم است، چه اقدامی در این زمینه شده است، گفت: شفافیت باید انجام شود اما موضوع مهمتر حریت نمایندگان است، باید کاری شود تا حریت نمایندگان حفظ شود، قوام مجلس بر این است که هر کس بر اساس مصلحت کشور و با حریت اعلام نظر کند.

وی تأکید کرد: ما در مریخ صحبت نمی‌کنیم، در ایران هتاکی و فشار وجود دارد. در کشور از این مسائل وجود دارد و برخی می‌ترسند و عده‌ای نمی‌ترسند.

لاریجانی گفت: برخی نمایندگان از شهرهایی آمده‌اند که با هر اعلام نظری برایشان مشکل ایجاد می‌شود و تحت فشار قرار می‌گیرند، باید فرهنگ رفتاری تغییر کند، متأسفانه با مشکل اخلاق سیاسی در ایران مواجه هستیم. سقراط ایرانیان را با اخلاق‌ترین افراد می‌دانست، باید چنین الگویی از ایران به جای بماند.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سایت‌ها به نمایندگان توهین می‌شود و آنها را منافق خطاب می‌کنند، باید شرایط مناسب شود تا شفافیت آراء دنبال شود هر چند که موافق شفافیت آراء هستم اما نگرایی‌هایی در این زمینه وجود دارد.

کمیسیون آموزش و تحقیقات مسئله بورسیه‌ها را پیگیری کند

وی در خصوص مشکلات پیش آمده برای برخی دانشجویان بورسیه، عنوان کرد: تا جایی که مطلع هستم مشکلات حل شده و مشکلات باقی مانده در دیوان عدالت اداری مورد پیگیری قرار گرفته و اگر دیوان حکمی در این زمینه تصویب کرده باشد از کمیسیون آموزش و تحقیقات می‌خواهیم پیگیری کند و طبق قانون مسئله برطرف شود.

شرایط امروز آمادگی پیگیری نظام پارلمانی را ندارد

لاریجانی در این باره که مقام معظم رهبری بر نظام پارلمانی تأکید کرده است، توضیح داد: ایشان در سفر به کرمانشاه این موضوع را در جمعی مطرح کردند، من هم آن را کار خوبی می‌دانم  و در مجموع مسئله را برای شرایط کشور مناسب می‌دانم.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوع نظام پارلمانی را از مقام معظم رهبری سوال کردم، ایشان فرمودند مثال زده‌اند و منظورشان این نبود که حتماً انجام شود، هر چند که اعتقاد دارم شرایط امروز آمادگی این را ندارد که در این زمینه کار شود.

وی گفت: مطالعات بر روی نظام پارلمانی کار سختی نیست اما ظرف زمانی کنونی مناسب امر نیست.

لاریجانی در پاسخ به میزان تعطیلات نمایندگان گفت: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس هر سه هفته جلسه علنی، نمایندگان یک هفته به مناطق حوزه انتخابیه مراجعه می‌کنند، در واقع نمایندگان تعطیل نیستند بلکه مشکلات و آبادانی منطقه را پیگیری می‌کنند که کار شاقی است.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حضور در حوزه‌های انتخابیه ارتباط با حکومت است، اظهار داشت: در واقع جلسات رسمی مجلس تعطیل است اما نمایندگان مشغول کار هستند.

وحدت در سطح حکومت صورت گرفته است

وی در پاسخ به این سوال که در تنگناهای کنونی، وحدت ملی وجود دارد و آیا عزمی برای حل مسائلی چون سال 88 وجود دارد، گفت: در شرایط فعلی هر گامی در زمینه وفاق در کشور به وجود آید و باعث شود نیروهای علاقمند به ایران به یکدیگر نزدیک شوند ضرورت دارد.

لاریجانی تأکید کرد: در سطح حکومت این کار انجام شده و طبق ساز و کاری که رهبری بیان داشته، سران قوا جلساتی مستمر دارند و این جلسات فارغ از نشست‌های دیگر است. در آنجا بحث‌هایی در خصوص اختلاف نظر قوا نیز مطرح می‌شود و در نهایت به همگرایی منجر می‌شود.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این باره که وفاق در بین جریان‌های سیاسی افزایش یافته است، نمی‌توانم بگویم پیشرفتی داشته‌اند، باید در جریان‌های سیاسی وفاق بیشتر شود.

وی درباره حل مسائلی چون سال 88 گفت: دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی این مسائل را دنبال می‌کند، آنها بررسی‌هایی برای حل آن انجام داده‌اند.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که تغییر ساختار شورای عالی امنیت ملی چه ضرورتی دارد، عنوان کرد: بحث جدیدی نیست، در گذشته نیز مطرح می‌شد و ضرورت دارد چرا که شورای امنیت سازمان ملل یکجانبه تصمیم می‌گیرد و از مرجعیت افتاده، در حمله به عراق با مصوبه شورا اتفاقی رخ نداد اما با زورگویی آمریکا شاهد حمله بودیم که ترامپ درباره آن می‌گوید 8 هزار میلیارد دلار هزینه کرده است.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان ملل و شورای امنیت آن باید مرجعیت داشته باشند و به موقع تصمیم بگیرند اما درباره یمن تصمیم نگرفت و مرجعیت آن صدمه دید از این رو هماهنگی‌هایی در منطقه به وجود آمده است که دلیل آن ضعف سازمان ملل و شورای امنیت است.

وی تأکید کرد: تغییر ساختار شورای امنیت سازمان ملل به آسانی نخواهد بود، ساختار زورگویانه در آن زیاد است و تا حل مسئله زمان می‌برد.

هیچ نهادی حتی از روی مصلحت نباید اقدام به قانونگذاری کند

لاریجانی در پاسخ به خبرنگاری درباره فضای کسب و کار گفت: در این باره قانونی برای تسهیل فضای کسب و کار تصویب شده است و باید دید اگر اقدامات به درستی انجام نمی شود در حوزه قوانین است یا بخش دستورالعمل های دولتی ضمن اینکه باید برخی قوانین که مانع تسهیل فضای کسب و کار است حذف شود از این رو ما از اقدامات اتاق بازرگانی و بخش های صنفی برای مطابقت قوانین با مجلس استقبال می کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار همشهری درباره برخی لوایح که در مجمع یا شورای هماهنگی اقتصادی به تصویب رسید، اظهار داشت: این لوایح در مجمع و شورای هماهنگی تصویب نشد بلکه آنها صرفا توصیه هایی در این خصوص ارائه دادند ضمن اینکه ما نیز معتقدیم حتی از روی مصلحت نیز نباید در نهاد دیگری قانونگذاری صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: در خصوص لایحه چک تضمینی گفته شد 8 هزار میلیارد تومان از طریق چک های غیرقابل پیگیری منتقل می شود که پشتوانه ای برای بررسی این لایحه می خواستند که توصیه شد در این خصوص به صورت درخواست دو فوریت شود چرا که موارد طرح شده در این لایحه نیاز به قانونگذاری دارد.

برخی موضوعات برای اعتمادسازی مردم نیاز به تصویب قانون دارد

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه درباره برخی موضوعات دولت به تنهایی می تواند تصمیم بگیرد و درباره برخی دیگر باید قانونگذاری شود، عنوان کرد: برای مثال معافیت مالیاتی برای افرادی که طرح های عمرانی نیمه تمام را برعهده میگیرند نیاز به مصوبه مجلس دارد یا برخی موارد که حتی نیاز به قانون ندارد برای اعتمادسازی قانون تصویب می شود چنانچه برای سپرده گذاری ارزی قانون نیاز نیست اما برای اعتماد مردم تصویب می شود.

رییس قوه مقننه در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه العالم درباره بحران یمن بیان داشت: با تجزیه یمن مخالف هستیم چنانچه با تجزیه عراق نیز مخالف بودیم و پشت دولت عراق ایستادیم تا این اتفاق نیفتد چرا که پشت این قضیه آسیب به منطقه است.

ارائه نظر نمایندگان درباره رییس مجلس حق آنها است/ از کسی دلگیر نشده و به‌دنبال حل مشکلات اصلی کشور هستیم

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اقدامات برخی نمایندگان مجلس مانند پیگیری موضوع بررسی صلاحیت ریاست مجلس گفت: در این خصوص نظری ندارم و معتقدیم پیشگویی ها و ضمیرخوانی ها درست نیست و این حق نمایندگان است که درباره رییس مجلس نظراتی داشته باشند.

لاریجانی ادامه داد: توصیه دین این است که تا جایی که می توانیم از الفاظ دیگران حمل به صحت کنیم به خصوص که نمایندگان، منتخب مردم هستند و جنس ما دلگیری نیست و منافع کشور مهم است لذا ضرورتی به سوءظن نیست.

رییس مجلس در پایان در پاسخ به ادامه سوال خبرنگار که تأکید کرد این نظرات عین گفته برخی نمایندگان بوده و صرفا برداشت ذهنی نیست، خاطرنشان کرد: تشخیص آنها نسبت به من اشتباه بوده چرا که تاکنون مسیری را طی کرده ایم که تا جایی که می توانیم مشکلات اصلی کشور را برطرف کرده و به مسائلی از این دست دلگیری‌ها نپردازیم.

ارسال نظرات