۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۵۸۷۴۰۹
آیت‌الله ری‌شهری:

تبعیت از هوای نفس سبب نابودی کرامت انسانی می‌شود

نماینده مجلس خبرگان رهبری خطرناک‌ترین عامل گمراهی انسان را تبعیت از هوای نفس بیان کرد و گفت: راه رسیدن به کمال گام نهادن در مسیر حق است.
آیت الله ری شهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله ری‌شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در جلسه درس خارج فقه که در همین حوزه علمیه برگزار شد، گفت: مراد از ضلالت، انحراف از راه مستقیم و مقصود از هدایت، گام نهادن در مسیر حق است.

وی افزود: لازم به تاکید است که هر هدایتی در مقابل ضلالت و گمراهی قرار ندارد و هر هدایتی نیز هدایت به راه مستقیم نیست؛ هدایتی دلالت بر هدایت پاداشی دارد که با لطف و مهربانی خداوند همراه باشد.

آیت‌الله ری‌شهری با استناد به آیات الهی، ابراز کرد: گاهی در قرآن کریم هدایت در معنای دیگر نیز بیان می‌شود مانند این آیه که می‌فرماید: او را به سوی جهنم هدایت کنید؛ این هدایت در مقابل ضلالت و گمراهی قرار ندارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات قرآن کریم، اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: همه آورده‌های پیامبراسلام کلمه حق است؛ بنابراین قرآن در همه حق‌ها خلاصه می‌شود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ادامه داد: انسان اگر در مسیر حق گام بردارد به نفع خودش بوده اما اگر راه انحراف و تباهی را انتخاب کند به طور قطع متضرر واقعی خود اوست.

وی با اشاره به فرازی از دعای مکارم الاخلاق مبنی براینکه «بارالها؛ مرا یاری کن گمراه نشوم در حالی که تو قادر هستی مرا هدایت کنی، گفت: مراد از این کلام نورانی امام سجاد(ع) هدایت جبری نیست زیرا اگر خداوند بخواهد می‌تواند همه انسان‌ها را جبرا هدایت کند اما چون هدایت جبری برخلاف اراده تکوینی است انسان باید با خواست خود هدایت الهی را درخواست کند تا خداوند او را در مسیر حق قرار دهد.

آیت‌الله ری‌شهری ادامه داد: انسان باید از خداوند بخواهد توفیق دهد تا عوامل هدایت و ضلالت را شناسایی کرده و عوامل ضلالت را از زندگی خود دور و به عوامل هدایت نزدیک شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تمایلات نفسانی را مهمترین عامل در گمراهی و ضلالت انسان‌ها بیان کرد و اظهار داشت: خداوند خطاب به پیامبراسلام می‌فرماید: تبعیت از تمایلات نفسانی سبب گمراهی انسان می‌شود؛ اطاعت از هوای نفس خطرناک‌ترین عامل ضلالت است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به حدیثی از امام علی(ع)، خاطرنشان کرد: حضرت می‌فرمایند: گمراه شده کسی است که فریفته خواسته‌های نفسانی خودش می‌شود؛ مراد از راه حق و صراط مستقیم رسیدن به اعلی انسانیت و مقصود از هوای نفس گمراهی و ضلالت است./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات