۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۵۸۸۶۷۲
تحلیلگر سرشناس یمنی در گفت‌وگو با رسا:

ائتلاف عربی سیاست «وقت کشی» را در قبال یمن به کار گرفته است

تحلیلگر سرشناس یمنی با اشاره به اینکه فرآیند سیاسی همواره دست آویزی برای ائتلاف سعودی بوده، بیان داشت: نتایج مذاکرات سوئد باید واقعا به بحران در یمن و جنگ در این کشور پایان دهد.
عبدالوهاب الشرفی

«عبدالله الشرفی» تحلیلگر و کارشناس سیاسی یمنی در گفت وگو با خبرگزاری رسا با اشاره به مذاکرات پیش‌رو میان طرف های یمنی در سوئد گفت: موضوع فرآیند سیاسی چیز تازه‌ای نیست و از همان اوائل تجاوز ائتلاف عربی علیه یمن مطرح بوده است و بارها نیز برای گمراه ساختن افکار عمومی موضوع مذکور از سوی ائتلاف عربی مطرح شد تا چنین وانمود کند که در کنار جنگ به دنبال راهکار سیاسی نیز هست و گرنه راهکار سیاسی مدّ نظر متجاوزان جز وقت کشی در جبهه های نبرد چیز دیگری نیست.

این تحلیلگر و کارشناس سیاسی در ادامه بیان داشت: موضوع مذاکرات که با میانجیگری فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن بناست در سوئد برگزار شود، از یک سو بُعد انسانی دارد و اتخاذ تصمیم برای این مذاکرات اهداف بشردوستانه ای در پی خواهد داشت. از سویی بُعد سیاسی این مذاکرات تاکنون دقیقا اعلام نشده است ولی ممکن است که بعد سیاسی ناظر بر توافق طرف های یمنی و حمله ائتلاف متجاوز به بندر الحدیده یا درباره حملات موشکی ارتش یمن به مواضع سعودی باشد. به هر حال بعد سیاسی مذاکرات سوئد باید در چارچوب پایان دادن تجاوز ائتلاف عربی علیه یمن قرار گیرد.

عبدالله الشرفی در خصوص مواضعی که ممکن است از سوی سعودی ها بعد از مذاکرات سوئد اتخاذ شود، گفت: ائتلاف عربی مجموعه بزرگی از جنایات علیه یمن مرتکب شده است، هم در حق مردم این کشور و هم علیه زیرساخت ها و مراکز دولتی؛ جنایت هایی که لازم است عربستان و ائتلاف تحت فرماندهی این کشور مسؤولیت آنها را بر عهده بگیرند و در صدد جبران این جنایت ها برآیند. ولی پرواضح است که آمریکا و کشورهای غربی از موضع سیطره و قدرت، تصمیم گیری های عربستان سعودی را به تصمیم هایی منفعلانه تبدیل کرده‌اند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: نتایج مذاکرات سوئد ممکن است در راستای همان نتایجی باشد که منصور هادی از طریق گفتگوهای ملی و طرح ابتکاری کشورهای حوزه خلیج [فارس] به دنبال آن بود. ولی انصارالله به دنبال نتایجی است که بتوان بواسطه آن به بحران یمن پایان داد و راهکارهایی طی مذاکرات سوئد ارائه شود که علاوه بر بحران سیاسی، بحران اقتصادی موجود در کشور نیز حل شود.

 

ارسال نظرات