۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۳
کد خبر: ۵۸۸۷۲۶
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

دلیل لعن و نفرین دشمنان اسلام و معنای آن

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا گفت: برخی افراد با ژست به ظاهر روشنفکرانه می‌خواهند بگویند ما خیلی انسان دوستیم و کسی را نفرین نمی‌کنیم؛ لعنت و نفرین چیزی جز آرزوی دور شدن شخص مورد نفرین از رحمت الهی نیست.
فاطمی نیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالله فاطمی نیا استاد حوزه علمیه در جلسه سیری در صحیفه سجادیه که در مسجد جامع ازگل برگزار شد، در تفسیر دعای سی و ششم صحیفه سجادیه، گفت: از جمله دعاهای امام سجاد(ع) در اوقاتی که صدای رعد و برق را می‌شنید دعای ششم صحیفه نوریه سجادیه بود.

وی افزود: انسان نسبت به جهان هستی یک نوع نگاه مملوکیت دارد و یک نوع نگاه عاری از آن نگاه؛ به طور مثال وقتی از مقابل خانه کسی رد می‌شویم که صاحب آن را می‌شناسیم، نوعی نگاه مملوکیت به آن داریم که فلان خانه برای فلان شخص است.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: اگر نگاه ما به دنیا از نوع مملوکیتی باشد که خداوند را در آن صاحب هر چیزی بدانیم آن‌گاه تمام مخلوقات آسمان‌ها و زمین و کهکشان‌ها را آیات و نشانه پروردگار متعال خواهیم دید؛ در سوره مبارکه یوسف خداوند متعال می‌فرماید مردم از کنار آیات و نشانه‌ها عبور می‌کنند اما گویی اصلا آنها را ندیده‌اند و در آن تفکر نمی‌کنند.

وی در ادامه بیان داشت: در این دعا امام سجاد(ع) به خداوند عرضه می‌دارد خدایا بارانی برای ما بفرست که به معایش ما صدمه نزند؛ ما نیز باید از خداوند بخواهیم که اگر نعمتی مانند باران را به ما می‌دهد ما را از شر آسیب‌های آن مانند سیل و... دور کند.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: گاهی بارانی که خدا می‌فرستد اصلاً بارانِ بلاست باز هم دعای ما باید مانند دعای امام این‌گونه باشد که خدایا ما از غضبت به خودت پناه می‌بریم و این بلا را به روی ملحدین و مشرکین(خدانشناس‌ها، بی‌رحم‌ها و آدمکش‌ها) بچرخان.

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا ابراز داشت: ما حق داریم دشمنان‌مان را نفرین کنیم؛ برخی افراد با ژست به ظاهر روشنفکرانه می‌خواهند بگویند ما خیلی انسان دوستیم و کسی را نفرین نمی‌کنیم و نفرین کردن یزید و دشمنان امام حسین(ع) درست نیست اما در جواب آنها باید گفت امام علی(ع) با تمام بزرگی و وقار، دشمنان‌شان را نفرین می‌کردند.

وی افزود: چنین افرادی لعنت و نفرین را درست و انسانی نمی‌دانند؛ باید از آنها پرسید اگر کسی پدر شما را به قتل برساند با او چطور معاشرت و صحبت خواهید کرد آیا او را مورد لعن و نفرین قرار می‌دهید یا با روی گشاده او را می‌پذیرید؛ لعنت و نفرین به معنای آرزوی دور شدن شخص مورد نفرین از رحمت الهی است.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: آیا ما حق نداریم دشمنانی که امروز نوزادان پیرمردها، پیرزن‌ها و جوانان را در تیررس گلوله‌ها و بمب‌ها قرار می‌دهند مورد لعن و نفرین قرار دهیم؛ ما حق داریم از خداوند بخواهیم که شر این افراد را به خودشان بازگرداند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در دعای کمیل نیز این‌گونه آمده که خدایا هر کس بدِ ما را می‌خواهد، بدِ او را اراده کن حتی در قرآن کریم نیز مردم به دو دسته خبیث و طیب تقسیم می‌شوند و همه یک جور نیستند./۹۶۹/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
معصومه
Iran (Islamic Republic of)
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۸
سلام به نظر من حق داریم نفرین کنیم ولی بهتر است برای هدایت وسر به راه شدن دیگران دعا کنیم تا دست از کارهای شیطانی بر دارد وبه خدای بلند مرتبه بسپاریم و همواره شاکر باشیم...
0
0