۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۴
کد خبر: ۵۸۸۸۵۵
پژوهشگر حقوق ورزش خبر داد؛

استخراج ۱۵۰ موضوع فقهی و حقوقی در عرصه ورزش

سلطانی از همکاری اساتید و محققان نهادهای علمی مختلف کشور در جهت کشف و استخراج ۱۵۰ موضوع در عرصه فقه و حقوق خبرداد و گفت: ۳۰ مورد از این تعداد اختصاص به موضوعات فقهی مهم ورزشی مورد نیاز دارد که باید بحث و نظر دقیقی در مورد آنها صورت بگیرد.
نشست علمی «فقه ورزش؛ ماهیت و ضرورت»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی هم اندیشی یک روزه «فقه ورزش؛ ماهیت و ضرورت» ظهر امروز از سوی گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با حضور اساتید و صاحبنظران حوزه فقه و حقوق برگزار شد.

حسن سلطانی حقوق دان و پژوهشگر حقوق ورزش در این نشست اظهار داشت: نشست علمی فقه ورزش اولین نشست در این موضوع در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است که در سطح کشور در حال برگزاری است و هدف این نشست آن است که در در ارتباط با ضرورت فقه ورزشی همچنین در ارتباط با ماهیت فقه ورزش مطالبی عرضه شود.

وی با بیان این که در جلسه قبل در خرداد ماه اولین نشست تحت عنوان بازشناسی موضوعی اولویت های حقوق ورزش برگزار شد، گفت: نشست یاد شده یک حرکت اساسی و بنیادی گروه حقوق پژوهشگاه در جهت راه اندازی گرایش حقوق ورزش و فقه ورزشی بود.

سلطانی تصریح کرد: اعضای شورای علمی گروه ابتدائا تأکید داشتند که باید ادبیات حقوق ورزش در کشور فراهم شود و زمینه راه اندازی این رشته در سطح ارشد و دکتری حقوق نیز فراهم شود.

وی افزود: در همین زمینه نشست های علمی در حوزه فقه و حقوق ورزش با همکاری اساتید و دستگاه های مرتبط برگزار شد و همینطور برگزاری کارهای آموزشی کوتاه مدت در دستور کار قرار گرفت تا جایی که اولین نشست فقه ورزش در 31 تیرماه با استقبال خوبی از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی مواجه شد.

پژوهشگر حقوق ورزش با اشاره به ثمرات خوب نشست های علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خاطرنشان ساخت: اعضای هیأت علمی پژوهشگاه و همین طور جمعی از اساتید و محققان فقه و حقوق جامعه المصطفی، دانشگاه قم، دانشگاه اصفهان، وزارت ورزش، دانشگاه رضوی و دانشگاه مفید حضور داشتند و نظرات خوبی را ارائه کردند.

وی بیان کرد: در جمع بندی مباحث گذشته به 14 محور رسیدیم که از جمله آنها می توانیم به ضرورت تشکیل کارگروه مشترک، انجام پژوهش های مشترک، معرفی پژوهش و نتیجه های آن از طریق قانونی با همکاری وزارت ورزش، تهیه بانک اطلاعات اساتید و پژوهش های صورت گرفته در حوزه حقوق ورزش از جمله اخلاق، روانشاشی و جامعه شناسی ورزش اشاره کرد.

سلطانی راه اندازی کتابخانه تخصصی حقوق ورزش و تأسیس نظام حقوق ورزش در سطح کشور را از دیگر اهداف برگزاری این نشست های علمی برشمرد و خاطرنشان کرد: تدوین نقشه جامع در حقوق ورزش، همکاری با نهادهای دیگر در راستای توسعه و تعمیق حقوق ورزش و تکمیل و ساختار بندی موضوعات حقوق ورزش از دیگر انگیزه های ورود پژوهشگاه در این عرصه است.

وی در ادامه از کشف و طبقه بندی 150 موضوع  با همکاری پژوهشگران مختلف نهادهای کشور درعرصه حقوق ورزش خبرداد و عنوان کرد: از این تعداد 30 عنوان اختصاص به فقه ورزشی دارد که از جمله آنها اهمیت ورزش و فقه الریاضه، احکام اولیه و ثانویه ورزش، اختلاط زن و مرد، ورزش کودکان و افراد تحت حمایت حقوق بشر است.

این حقوق دان ورزشی اضافه کرد: ورزش زنان، ورزش سالمندان، ورزش مهاجران و اقلیت ها، ورزش معلولان، شرط بندی در ورزش، قاعده اذن و ضمان و تقلب در ورزش، داروهای نیروزا و تبلیغ در ورزش، پخش رسانه ای ورزشی و حضور بانوان در ورزشگاه ها از جمله موضوعات فقهی است که نیاز به کار و فکر دقیق دارد.

وی تأکید کرد: مقرر شد که در جلسه دوم یعنی امروز در ارتباط با ماهیت و ضرورت فقه ورزش نظرات صاحب نظران را داشته باشیم تا بتوانیم شرایط را برای کار بزرگ بین رشته ای فراهم کنیم و خروجی این نشست های شکل گیری یک پلان مناسب در حقوق ورزش شود و یک گرایش بین رشته ای مورد توجه آموزش عالی و حوزه های علمیه باشد.

سلطانی در پایان با بیان این که حوزه های علمیه نباید از موضوعات جدید فقهی فاصله بگیرند، یادآور شد: از اولویت های کاری حوزه های علمیه همین فقه های مضاف است و همین طور درخواست می کنیم که محققان و جایگاه های حقوقی مرتبط با ورزش حمایت مادی و معنوی خود را در این خصوص داشته باشند./1330/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات