۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۳
کد خبر: ۵۸۸۸۷۴
حجت الاسلام والمسلمین قمی:

ملت ایران و عراق با اتکا به حماسه اربعین زمینه آزادسازی قدس را فراهم کنند

معاون بین الملل دفتر رهبر انقلاب با اشاره به روابط مردم ایران و عراق و تلاش دشمنان برای آسیب زدن به این روابط راهبردی گفت: ملت ایران و عراق با اتکا به پیاده روی اربعین می توانند زمینه آزادسازی قدس را فراهم کنند.
آیت الله قمی | همایش تکریم ملغین جهادی اربعین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قمی معاون بین الملل دفتر رهبر معظم انقلاب امشب در مراسم اختتامیه و تکریم مبلغان جهادی اربعین 97 که در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، از تلاش های 3 هزار مبلغ و 350 مبلغه  و دستگاه های مربوطه در ایام اربعین قدردانی کرد.

وی  زیارت اربعین را جلوه گاه شیعیان مخلص و عصاره شیعه از کشورهای مختلف دانست و افزود: باید قدر این مراسم عظیم، خودخوش و پالایش شده را بدانیم، هزاران موکب برای پذیرایی از زائران در صحنه بودند و خدمت رسانی می کردند.

حجت الاسلام والمسلمین قمی با بیان این که اغلب افراد برای برآورده شدن حاجات خود در این موسم شرکت نمی کنند، اظهار داشت: زائران در حماسه عظیم اعلام حضور، وفاداری و بیعت می کنند.

وی ادامه داد: زائران اربعین برای لبیک به امام حسین(ع) به کربلا می روند، ویژگی مراسم اربعین زمان شناسی زائران اربعین است، زیارت امام حسین(ع) همیشه ثواب دارد اما فضیلت زیارت اربعین نسبت به دیگر زیارت ها مانند ثواب نماز جماعت نسبت به نماز فرادا یا ثواب حج تمتع نسبت به عمره مفرده است.

نماینده خبرگان رهبری با بیان این که حماسه اربعین رزمایش بزرگ حسینی در جهان است، ابراز داشت: امروز مراسم اربعین به برکت امام حسین(ع) از مراسم صرف مذهبی فارغ شده بلکه اربعین مراسمی تاریخ ساز و تمدن ساز است که می تواند در تاریخ معاصر تحول ایجاد کند و در بازسازی تمدن علوی تأثیرگذار است.

وی عنوان کرد: بر اساس یک نظر سنجی در سال 96 که توسط دانشگاه تهران صورت گرفت از زائران اربعین سؤال شده انگیزه اصلی آنان برای حضور در مراسم اربعین چیست، 95 درصد زائران پاسخ دادند که انگیزه آنان آمادگی برای ظهور امام زمان(عج) است، بیش از 60 درصد کسانی که در این نظرسنجی شرکت کردند تحصیلات بالای لیسانس داشتند.

معاون بین الملل دفتر رهبر معظم انقلاب مراسم اربعین را یکی از خانواده گراترین مراسم ها دانست و خاطرنشان کرد: 50 درصد از زائران اربعین به همراه خانواده خود در این موسم عظیم شرکت می کنند.

وی با اشاره به روابط مردم ایران و عراق و تلاش دشمنان برای آسیب زدن به این روابط راهبردی اضافه کرد: روابط مردم ایران و عراق از مرحله التیام زخم ها گذشته و امروز اتحاد دو ملت برای رسیدن به تمدن بزرگ مطرح است، امروز صحبت از این است که چگونه نیروی ملت ایران و عراق را ترکیب کرده و این جمله امام راحل را اجرایی کنیم که راه قدس از کربلا می گذرد.

حجت الاسلام والمسلمین قمی با بیان این که ملت ایران و عراق با اتکا به پیاده روی اربعین می توانند زمینه آزادسازی قدس را فراهم کنند، گفت: به نظام سلطه می گوییم به راهپیمایی اربعین را نگاه نکنید که میلیون ها نفر شرکت می کنند که این راهپیمایی اصلی ما نیست، راهپیمایی اصلی ما به رهبری امام زمان(عج) از گوشه و کنار دنیا برای اصلاح نظام بین المللی و برقراری عدل و عدالت است.

وی افزود: بر اساس آمار امسال راهپیمایی اربعین۵۷ درصد کسانی که شرکت کردند زیر ۴۰ سال داشتند، همچنین ۷۷ درصد زائران زیر 50 سال و  ۱۱ درصد زیر ۲۰ سال سن داشتند یعنی جمعیتی جوان و با انگیزه برای تغییر در نظام بین المللی با محوریت عاشورا و اربعین در صحنه هستند.

نماینده خبرگان رهبری با بیان این که گاهی ابراز نگرانی می شود که رسانه های جهانی مراسم اربعین را بایکوت و تحریف‌می کنند، اظهار داشت: در این زمینه جای نگرانی نیست چرا که اربعین حضور قدرتمند خود را از طریق شبکه های اجتماعی  همچنان ادامه می دهد و اربعین رسانه پرقدرت بین المللی است.

وی ادامه داد: هاضمه عقل بشری از هضم پدیده بزرگ اربعین عاجز است، البته اربعین نیاز به تعریف جدید دارد که باید توسط علما و روحانیت انجام شود، مبلغان و روحانیت باید تعریف جدیدی از این مراسم ارائه دهند و طلاب باید سرمایه گذاری کنند که یک زبان خارجی را به نحو احسن یاد بگیرند تا ارتباط نزدیک به زائران داشته باشد.

معاون بین الملل دفتر رهبر معظم انقلاب ابراز داشت: برای معرفی مراسم اربعین باید نشریات و جزواتی تهیه شود که شعور زائران‌ را در کنار شور آن ها افزایش دهد.

حجت الاسلام والمسلمین قمی در پایان تأکید کرد: به عنوان عضو کوچکی از دفتر رهبر معظم انقلاب از تلاش های مبلغان و مسؤولان ذی ربط برای بزرگداشت حماسه اربعین تشکر می کنم.

ارسال نظرات