۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۵۸۸۸۸۳
در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛

مبلغان جهادی اربعین ۹۷ تجلیل شدند

مراسم اختتامیه و تکریم مبلغان جهادی اربعین ۹۷ با حضورمبلغان و شخصیت های حوزوی در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد.
همایش تکریم ملغین جهادی اربعین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه و تکریم مبلغان جهادی اربعین 97 پنجشنبه شب با حضور مبلغان و شخصیت های حوزوی در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در ابتدای برنامه حجت الاسلام احمدی رییس کمیته فرهنگی ستاد اربعین فت: اربعین ۹۷ با همت و تلاش مردم، علما، روحانیت و هیأت ها با وجود همه مخالفت ها و تلاش دشمن برای اختلاف افکنی به صورت شایسته برگزار شد.

وی افزود: در اربعین مسال بیش از ۲ میلیون زائر از ایران به عتبات عالیات اعزام شدند، مردم ایران با وجود  مشکلات اقتصادی و تلاش های فراوان دشمن برای کمرنگ کردن حماسه اربعین هوشمندانه عمل کردند و در مانور اقتدار معنوی پیروان اهل بیت(ع) شرکت داشتند.

حجت الاسلام احمدی از افزایش حضور زنان در مراسم اربعین خبر داد و اظهار داشت: خوشبختانه حماسه اربعین با امنیت و آرامش برگزار شد و با برنامه ریزی های و تدابیر و هوشمندی ایران و عراق توطئه های دشمن بی نتیجه ماند و بار دیگر شاهد حماسه پرشور اربعین بودیم.

وی با اشاره به تلاش دشمن برای تفرقه افکنی بین ملت ایران و عراق در آستانه اربعین ادامه داد: نقش علما و روحانیت در تبیین و آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بسیار مهم و ویژه بود و توانست با روشن کردن توطئه دشمن نقشه بدخواهان را بی اثر کند، اگر مردم به درستی اطلاع داشته باشند خودشان مدیریت می کنند و دشمن را ناکام می گذارند.

سپس حجت الاسلام مرتضی استقامت با اشاره به چینش و  فعالیت های مبلغان ادامه داد: مبلغان در جاهایی که بیشترین تراکم حضور زائران حاضر بودند و در نقاط ورود و خروج مرز و مسیرهای پر رفت وآمد حضور داشتند، گروه سرود، میز مشاوره، پاسخگویی  احکام و برنامه های کودک و نوجوان در این‌محوررها جدی تر پیگیری می شد.

رییس کارگروه تبلیغ و نماز کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین ابراز داشت: مبلغان تحت مدیریت فعالیت خود را انجام می دادند و یکی از نقاط مهم کاری یکسان سازی مبلغان و استفاده از طلاب شورای مدیریت حوزه قم، مشهد و اصفهان بود.

وی عنوان کرد: یکی از سؤالات عراقی ها این است که چرا مبلغان ایرانی زبان عربی بلد نیستند، در قسمت آموزش و پژوهش سرفصل های موضوعات مورد نیاز هر محوری تعیین و محتواها انتخاب شد، یکمارچگی محتوایی مبلغان بسیار مهم و مورد نیاز است.

حجت الاسلام استقامت خاطرنشان کرد: سامانه جامع حبیب برای مبلغان است که فعالیت های مبلغان را پیگیری و پشتیبانی می کند، مبنای پژوهشی و آموزشی تبلیغ برای سال آینده با توجه به کثرت سوالات و درخواست های مخاطب است.

وی اضافه کرد: دبیرخانه دائمی مبلغان اربعین کارها را ساماندهی می کند و امسال از نظر پشتیبانی نمره خوبی نمی دهم، از همین حالا برنامه ریزی ها برای سال آینده آغاز شده است.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین قمی معاون بین الملل دفتر رهبر انقلاب زیارت اربعین را جلوه گاه شیعیان مخلص و عصاره شیعه از کشورهای مختلف دانست و افزود: باید قدر این مراسم عظیم، خودخوش و پالایش شده را بدانیم، هزاران موکب برای پذیرایی از زائران در صحنه بودند و خدمت رسانی می کردند.

وی ادامه داد: زائران اربعین برای لبیک به امام حسین(ع) به کربلا می روند، ویژگی مراسم اربعین زمان شناسی زائران اربعین است، زیارت امام حسین(ع) همیشه ثواب دارد اما فضیلت زیارت اربعین نسبت به دیگر زیارت ها مانند ثواب نماز جماعت نسبت به نماز فرادا یا ثواب حج تمتع نسبت به عمره مفرده است.

نماینده خبرگان رهبری با بیان این که حماسه اربعین رزمایش بزرگ حسینی در جهان است، ابراز داشت: امروز مراسم اربعین به برکت امام حسین(ع) از مراسم صرف مذهبی فارغ شده بلکه اربعین مراسمی تاریخ ساز و تمدن ساز است که می تواند در تاریخ معاصر تحول ایجاد کند و در بازسازی تمدن علوی تأثیرگذار است.

وی عنوان کرد: بر اساس یک نظر سنجی در سال 96 که توسط دانشگاه تهران صورت گرفت از زائران اربعین سؤال شده انگیزه اصلی آنان برای حضور در مراسم اربعین چیست، 95 درصد زائران پاسخ دادند که انگیزه آنان آمادگی برای ظهور امام زمان(عج) است، بیش از 60 درصد کسانی که در این نظرسنجی شرکت کردند تحصیلات بالای لیسانس داشتند.

وی با اشاره به روابط مردم ایران و عراق و تلاش دشمنان برای آسیب زدن به این روابط راهبردی اضافه کرد: روابط مردم ایران و عراق از مرحله التیام زخم ها گذشته و امروز اتحاد دو ملت برای رسیدن به تمدن بزرگ مطرح است، امروز صحبت از این است که چگونه نیروی ملت ایران و عراق را ترکیب کرده و این جمله امام راحل را اجرایی کنیم که راه قدس از کربلا می گذرد.

حجت الاسلام والمسلمین قمی با بیان این که ملت ایران و عراق با اتکا به پیاده روی اربعین می توانند زمینه آزادسازی قدس را فراهم کنند، گفت: به نظام سلطه می گوییم به راهپیمایی اربعین را نگاه نکنید که میلیون ها نفر شرکت می کنند که این راهپیمایی اصلی ما نیست، راهپیمایی اصلی ما به رهبری امام زمان(عج) از گوشه و کنار دنیا برای اصلاح نظام بین المللی و برقراری عدل و عدالت است.

وی افزود: بر اساس آمار امسال راهپیمایی اربعین۵۷ درصد کسانی که شرکت کردند زیر ۴۰ سال داشتند، همچنین ۷۷ درصد زائران زیر 50 سال و  ۱۱ درصد زیر ۲۰ سال سن داشتند یعنی جمعیتی جوان و با انگیزه برای تغییر در نظام بین المللی با محوریت عاشورا و اربعین در صحنه هستند.

نماینده خبرگان رهبری با بیان این که گاهی ابراز نگرانی می شود که رسانه های جهانی مراسم اربعین را بایکوت و تحریف‌می کنند، اظهار داشت: در این زمینه جای نگرانی نیست چرا که اربعین حضور قدرتمند خود را از طریق شبکه های اجتماعی  همچنان ادامه می دهد و اربعین رسانه پرقدرت بین المللی است.

وی ادامه داد: هاضمه عقل بشری از هضم پدیده بزرگ اربعین عاجز است، البته اربعین نیاز به تعریف جدید دارد که باید توسط علما و روحانیت انجام شود، مبلغان و روحانیت باید تعریف جدیدی از این مراسم ارائه دهند و طلاب باید سرمایه گذاری کنند که یک زبان خارجی را به نحو احسن یاد بگیرند تا ارتباط نزدیک به زائران داشته باشد.

معاون بین الملل دفتر رهبر معظم انقلاب ابراز داشت: برای معرفی مراسم اربعین باید نشریات و جزواتی تهیه شود که شعور زائران‌ را در کنار شور آن ها افزایش دهد.

در پایان مراسم نیز از مبلغان برتر اربعین تجلیل به عمل آمد./1323/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات