۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۵۸۸۹۱۷
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

نقش حوزه علمیه در تمدن سازی

حجت الاسلام قرایی با بیان این که حوزه علمیه در آینده وارد نظام سازی، ساختار سازی و تمدن سازی می شود، گفت: فقه کاربردی، تمدن ساز و ساختار ساز باید جایگاه خود را در حوزه علمیه پیدا و به سطح اجتماع ورود پیدا کند.
حوزه علمیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام قرایی، استاد حوزه علمیه قم شب گذشته در همایش پژوهش و فناوری در سالن همایش‌های بین‌المللی مشهد، به آینده حوزه علمیه و نسبت آن با آینده جهان اشاره و اظهار کرد: پیش نیاز ورود حوزه علمیه به جامعه فقه است و در آینده فقه با موضوع تمدن ساز گره می خورد.

وی با بیان این که در آینده فقه وارد موضوع کاربردی خود و جامعه می شود، ابراز کرد: فقه کاربردی، تمدن ساز و ساختار ساز باید جایگاه خود را در حوزه علمیه پیدا و به سطح اجتماع ورود پیدا کند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به این که  حوزه علمیه در آینده وارد نظام سازی، ساختار سازی و تمدن سازی می شود، گفت: رشد جامعه با انقلاب اسلامی شروع و نظام اسلامی شکل گرفت اما کشور اسلامی، تمدن اسلامی و دولت اسلامی نداریم اما ساختارسازی نقطه اشتراک کشور، تمدن و دولت اسلامی است که این ساختار سازی از دایره کوچک شروع و به بقیه ابعاد عالم گسترش می یابد.

وی به نقش حوزه علمیه در تمدن سازی اشاره و یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران هندسه قدرت جهانی را عوض کرده است و باید بررسی شود که چه دانش و تمدن سازی مؤلفه قدرت را تغییر داده است و از آن به عنوان الگو در تمدن سازی استفاده کنیم.

حجت الاسلام قرایی با بیان اینکه با قدرت الهی می توانیم آینده را بسازیم، گفت: حوزه باید زندگی بشر را مهندسی کند و برای این منظور روش های قرآنی و دینی در دسترس است از جمله روش تمدن سازی پیامبر اسلام (ص) که در مدت کوتاهی اسلام را به تمدن غرب و شرق انتقال داد که این شیوه ها الگو‌قرار گیرد و حوزه علمیه با روش های خلاقانه عرصه تمدن سازی را به دست بگیرد.

استاد حوزه علمیه افزود: حوزه علمیه آینده نباید منتظر حرکت دیگران و یا حرکت انفعال خود شود که اگر شود نه تنها نقشی در تمدن سازی و ساختار سازی جهان آینده ندارد بلکه انقلاب اسلامی را نیز از دست خواهیم داد.

وی ادامه داد: برای ساختار سازی باید فهم اجمالی از هدف داشته باشیم و اگر هدف ساختن تمدن اسلامی است برای دستیابی به این هدف حوزه علمیه باید وارد جامعه شود.

حجت الاسلام قرایی افزود: با توجه به این که جامعه از دل دانشگاه ها اداره می شود حوزه می تواند این ساختار را ایجاد و ورود پیدا کند همچنین غرب و تشکیلات دیگر در حوزه های مختلف کارها را به ما دیکته می کنند که حوزه علمیه به عنوان امام جامعه فعالیت هایی را برای ساختن جامعه ارائه دهد که این منظور نیاز به حرکتی دارد که در حوزه علمیه کنونی دیده نمی شود و باید تقسیم کار شده، هدف را پایش و ساختار را تقویت کنیم./864/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات