۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۵۸۸۹۸۸

هشدار دبیرکل سازمان ملل نسبت به افزایش اسلام‌هراسی

دبیرکل سازمان ملل، نسبت به افزایش گفتمان نفرت و نژادپرستی علیه اسلام هشدار داد و تأسف عمیق خود را نسبت به ادامه رنج و مصیبت آوارگان روهینگیا ابراز کرد.
سازمان ملل

به گزارش خبرگزاری رسا، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل که در مراسمی به مناسبت گرامیداشت هفتادمین سالروز تصویب کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از نسل‌کشی و مجازات در مقر سازمان ملل در نیویورک سخنرانی می‌کرد، نگرانی عمیق خود را نسبت به وضعیت مسلمانان روهینگیا در میانمار که به طور سازمان‌یافته کشته و شکنجه می‌شوند، ابراز کرد و گفت: کنوانسیون جلوگیری از نسل‌کشی و مجازات، نخستین معاهده حقوق بشر است که سازمان ملل در ۹ دسامبر ۱۹۴۸ آن را تصویب کرد.
 
وی با بیان اینکه گروه‌های افراطی خشونت‌طلب همچون داعش در عراق، مردم ایزدی را با کشتن و بردگی جنسی مورد هدف قرار دادند، افزود: اشکال مختلف اقدامات تنفرآمیز نسبت به خارجی‌ها و زنان و اسلام‌ستیزی و دشمنی با اسلام در حال افزایش است.
 
گوترش با اشاره به این مقابله با کشتار جمعی و مجازات مرتکبان آن مسئولیت و وظیفه جامعه بین‌المللی است، گفت: همه ما باید به صورت فردی و جمعی در مقابل تلاش‌هایی که مردم را به دلیل ملیت، نژاد و دین مورد هدف قرار می‌دهند، بایستیم.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود نسبت به ادامه مصیبت و رنج مسلمانان روهینگیا در میانمار ابراز تأسف عمیق کرد و گفت: آن‌ها به صورت سازمان‌یافته در معرض کشتار، شکنجه، تجاوز و سوزاندن قرار گرفته و از این اقدامات می‌توان به‌عنوان پاکسازی نژادی نام برد.
 
کنوانسیون جلوگیری از نسل‌کشی و مجازات آن، در تاریخ ۹ دسامبر ۱۹۴۸میلادی به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید. مجمع عمومی این سازمان متن قرارداد ضمیمه مربوط به جلوگیری از نسل‌کشی را تصویب و به موجب ماده ۱۱ همان قرارداد آن را برای امضا و تصویب در دسترس کشورها قرار داد.

منبع: ایکنا

ارسال نظرات