۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۵۸۹۰۰۸

سخنگوی انصارالله آخرین روند مذاکرات یمن در سوئد را تشریح کرد

سخنگوی انصارالله و رییس تیم اعزامی صنعا به سوئد آخرین روند مذاکرات صلح میان طرف های درگیر در یمن را تشریح کرد.
محمد عبدالسلام

به گزارش خبرگزاری رسا،  محمد عبدالسلام رییس تیم اعزامی مذاکراتی صنعا با اشاره به آخرین وضعیت رایزنی ها در دومین روز مذاکرات یمن در سوئد گفت: دیدگاهی کلی و رویکردی بین المللی برای پیشبرد رایزنی ها به سمت یک افق گسترده تر برای حل و فصل اوضاع وجود دارد.

وی تصریح کرد: مسائل انسانی، گشودن فرودگاه صنعا، وارد نکردن اقتصاد در اختلافات و چارچوب کلی سیاسی مورد بحث قرار گرفت.

عبدالسلام گفت: موضوع آزادی همه اسیران در نزد ارتش و کمیته های مردمی در مقابل آزادی همه اسیران دربند در زندانهای متجاوزان نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تیم مذاکراتی ما منتظر است که کشورهای متجاوز به یمن لیست اسامی همه اسیران دربند در زندانهای خود را ارایه دهند.

وی تصریح کرد: تشدید تجاوزگری در جبهه های مختلف نبرد ثابت می کند که نیروهای متجاوز و مزدوران آنها در حرکت برای دستیابی به راه حل جدیت ندارند و این تشدید تجاوزگری بازتاب منفی بر میز مذاکرات می گذارد.

عبدالسلام گفت: طرف مقابل ما جدیت ندارد زیرا خود تصمیم گیرنده نیستند بلکه از خارج مدیریت می شوند.

وی تاکید کرد: تیم مذاکراتی صنعا نظر و دیدگاهی مستقل در چارچوب شورای عالی سیاسی دارد.

سخنگوی تیم مذاکراتی صنعا تصریح کرد: فریاد افکار عمومی جهان از کشتارهای پلید کشورهای متجاوز علیه ملت یمن بلند شده است و جهان می بیند که جنگ در مسیر بن بست پیش می رود و حق با یمنی ها است.

وی تصریح کرد: رژیم های جهانی با عربستان از منظر منافع خود نگاه می کنند و نقش ما، تاثیرگذاری بر افکار عمومی جهان است. یک دست ما برای صلح دراز است و دست دیگر ما روی ماشه قرار دارد و باید با این تجاوزگری مقابله کنیم.

اعضای تیم اعزامی صنعا به مذاکرات یمن در کشور سوئد تحویل شهر الحدیده به متجاوزان سعودی و بازگشایی مشروط فرودگاه بین المللی صنعا را نپذیرفتند.

به گزارش تسنیم به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، عبدالملک العجری از اعضای تیم مذاکراتی صنعا تاکید کرد: ایده تحویل بندر الحدیده به دولت (دست نشانده عبدربه منصور هادی) "به هیچ وجه مطرح نیست".

محمد عبدالسلام رییس تیم مذاکراتی صنعا نیز به نوبه خود تاکید کرد که این خواسته را اشغالگران مطرح کرده اند که نمی توان آن را پذیرفت.

در مقابل، جنبش انصار الله خواهان نقش نظارتی و فنی سازمان ملل در بندر الحدیده و تضمین ورود کالاهای ضروری از طریق آن برای همه یمینی ها است اما دولت دست نشانده عبدربه منصور هادی رییس جمهور مستعفی یمن پیشنهاد بین المللی نظارت سازمان ملل بر این بندر را نپذیرفته است. عثمان مجلی عضو تیم دولت دست نشانده و نامشروع عبدربه منصور در مذاکرات یمن گفت که یمن از حاکمیت برخوردار است و توان اداره بندر الحدیده را دارد.

دولت دست نشانده سعودی در یمن همچنین بازگشایی فرودگاه بین المللی صنعا را مشروط به این کرده است که هواپیماهای ورودی و خروجی از این فرودگاه در فرودگاه عدن و سیئون مورد بازرسی قرار گیرند و فرودگاه صنعا به یک فرودگاه داخلی تبدیل شود.

اما محمد عبدالسلام در گفت وگو با الجزیره بر رد پیشنهاد مشروط کردن گشودن فرودگاه صنعا به بازرسی هواپیماها در دو فرودگاه عدن و سیئون تاکید کرد.

وی تصریح کرد که فرودگاه عدن هم اکنون تحت اشغال امارات است. عبدالسلام در مقابل خواهان بازگشایی فرودگاه صنعا براساس معیارهای بین المللی شد.

مذاکرات یمن از دو روز پیش در سوئد آغاز شده است و مارتین گریفت فرستاده سازمان ملل در امور یمن در طول این دو روز دیدارهای جداگانه ای با دوطرف داشته است. این رایزنی ها روی اقدامات برای اعتماد سازی به ویژه درباره بندر الحدیده و بانک مرکزی یمن و بحث درباره سازوکار اجرای توافقنامه مبادله اسیران متمرکز بوده است.

دوطرف روز اول رایزنی ها با آزادی هزاران اسیر موافقت کردند که گریفیت آن را سرآغاز نوید بخشی برای اولین مذاکرات صلح از چند سال پیش تاکنون به منظور پایان دادن جنگ دانست.

سازمان ملل اعلام کرد که دیدارهای کنونی صرفا رایزنی است و مذاکرات هنوز آغاز نشده است.

در این رایزنی ها به سرپرستی گریفیت 6 موضوع آزادی اسیران، نبرد در شهر الحدیده، بانک مرکزی یمن، محاصره شهر تعز، رساندن کمک های انسانی به آسیب دیدگان و فروگاه بسته صنعا مورد بحث قرار می گیرد.

منبع: تسنیم

ارسال نظرات