۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۵۸۹۲۷۱
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه:

نظام مدنی مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی است

لاریجانی نظام مدنی را مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی دانست و با بیان اینکه جمهوری اسلامی پیشرفته‌ترین کشور منطقه است، گفت: ایران مهم‌ترین دموکراسی غرب آسیا را دارد.
گفتگوی رسا با محمد جواد لاریجانی

به گزارش خبرگزاری رسا،‌ محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان کرمان که با حضور مسؤولان عالی این استان از جمله استاندار، نماینده، ولی فقیه در استان، مسؤولان عالی قضایی  و دیگر مسئولین برگزار شد، اظهار کرد: خدا را شاکر هستم که در جمع شما عزیزان و در جلسه‌ای با این عنوان هستم، چون موضوع فرهنگ، موضوع بسیار مهمی است و مقام معظم رهبری از سال ۷۲ بحث تهاجم فرهنگی را مورد توجه قرار دادند.

دبیر ستاد حقوق بشر در ابتدای اظهارات خود گفت: موضوع اولی که به آن اشاره می‌کنم درباره چالش تجربه جمهوری اسلامی است یعنی اصلا جمهوری اسلامی یعنی چه و چه اهداف و برنامه و تئوری دارد.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه بیان کرد: باید دانست که انقلاب اسلامی یک حادثه تاریخی بزرگ بود که دارای دو جریان بوده است، یکی تجربه داخلی در مرز ایران که بر اساس آن بنای یک جامعه مدنی بر اساس تفکر اهل بیت (ع) نهاده شد و جریان دوم تجربه انقلاب اسلامی در بیرون از مرز‌ها که با موضوع بیداری اسلامی می‌توان آن را بررسی کرد، چون بعد از انقلاب اسلامی بسیاری شعائر انقلاب اسلامی ما را دنبال کرده و می‌کنند به طوری که انقلاب اسلامی ما تاثیر زیادی بر فکر مسلمان‌های دنیا داشت که نجاتشان در اسلام است؛ لذا شکل گیری تمدن اسلامی از این جرقه و انقلاب شروع شد.

وی افزود: این دو جریان داخلی وخارجی هر دو جریان اجتماعی هستند و درحال حرکت به جلو می‌باشند. طبیعتا یک جریان اجتماعی چالش دارد و با مقابله با این چالش‌ها به سمت جلو حرکت می‌کند.

لاریجانی اظهار کرد: اولین چالش جمهوری اسلامی این بود که عده‌ای معتقد بودند که دنیای مدرن کنونی با دنیای اسلام تفاوت دارد و اسلام یک دین قدیمی و مندرس است و نمی‌تواند پاسخگوی نیاز‌های امروز مردم باشد. عده‌ای از افراد مثل سکولار‌ها از این تفکر حمایت می‌کردند.

دبیر ستاد حقوق بشر عنوان کرد: علی رغم تحولات اجتماعی و انقلاب‌های دیگر کشور‌ها بر اساس مکتبی غیر از اهل بیت نظام مدنی نتوانست ایجاد شود.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه افزود: مسئله دیگر این بود که عده‌ای معتقد بودند اسلام مخصوص به زندگی خصوصی افراد است که این مسئله شعار مدرنیته است. آن‌ها می‌گویند اسلام محترم است، اما نباید وارد زندگی مدنی مردم شود. بلکه اسلام برای رعایت نماز و روزه است. طبیعتا این تفکر هم با مکتب اهل بیت نمی‌سازد، چون اهل بیت و مکتبش معتقد هستند که اسلام یک دین جامع است و همه ابعاد زندگی را در بر می‌گیرد.

وی اظهار کرد: پس اسلام اسلام در خانه نیست بلکه به ولایت و حکومت و دیگر ابعاد هم مربوط می‌شود.

لاریجانی گفت: شبهه دیگر مربوط به عرب و عجم بودن است. در این خصوص عده‌ای می‌گویند اینکه اسلام دینی خشن است به خاطر این است که این دین مربوط به اعراب است و نشانه‌های آن را قصاص وقطع دست وامثال آن می‌دانند آن‌ها معتقدند این خشونت به خاطر این است که دین اسلام دینی مخصوص اعراب است، اما در پاسخ به این‌ها باید گفت که دین اسلامی دینی جهان شمول است و همه افراد دنیا را در بر می‌گیرد و قصاص که در اسلام وجود دارد برای حیات بشر قرار داده شده است.

دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: این چالش‌هایی که بیان شد چالش‌های اثباتی است و انقلاب ما با این چالش‌ها مواجه بوده است. اکنون می‌بینیم که جمهوری اسلامی پیشرفته‌ترین کشور منطقه است و در علم و تکنولوژی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد مثلا همین بحث انرژی هسته‌ای به این علت است که ما در جهان اسلام تنها کشوری بودیم که به این میزان پیشرفت کرده ایم لذا غربی‌ها گفتند که قد ایران بلند شده است و باید قدش را کوتاه کنیم. چون خودشان می‌دانستند که جمهوری اسلامی ایران دنبال بمب هسته‌ای نیست و می‌دانند که وقتی که، ولی فقیه گفت: بمب هسته‌ای حرام است ما دیگر دنبال آن نمی‌رویم.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه گفت:، اما از همه دستاورد‌ها مهمتر برای انقلاب ما نظام مدنی ما است. کشور ایران امروز مهمترین دموکراسی غرب آسیا را دارد و این مسئله دارای آثار است. عده‌ای به این دستاورد شبهه گرفته و گفته بودند که جمهوری اسلامی با مشارکت دادن مردم مشکل دارد. اما امام راحل نسبت به این موضوع با تیزهوشی رفتار کردند و اکنون در قانون اساسی داریم که هر گونه تصمیم در نظام مستقیم یا غیر مستقیم منوط به رأی مردم است البته مشروعیت نظام ما مشروعیت، ولی فقیه است.

وی خاطر نشان کرد: بر این اساس معنای دموکراسی این است که ممکن است انسان همیشه رأی نیاورد و در این راستا در کشور ما افراد زیادی با رای مردم بالا و پایین شده اند و با یک رأی انتخاب شده و یا کنار گذاشته شده اند و این مشارکت مردم یک دستاورد مهم است و غرب هم از این موضوع می‌ترسد.

لاریجانی در رابطه با تجربه انقلاب اسلامی دردیگر کشور‌ها هم اظهار کرد: در دیگر بلاد‌های اسلامی کشور ما به دلایل مختلف به فرهنگ کشور ما بسیار نزدیک است. در کشور مصر گرایش‌های مختلفی وجود داشته و دارد و به تفکر اهل بیت هم نزدیک هستند در خصوص انقلاب مصر باید گفت: دراین کشور انقلاب شد و مردم اخوان المسلمین را بر سر کار آوردند. اخوان المسلمین مردم را بین مدل حکومتی سکولار شبیه حکومت اردوغان و مدل حکومتی حزب النور و سلفی‌ها مخیر کرد.

دبیر ستاد حقوق بشرگفت: حزب النور هنوز که سرکار نیامده بودند اساتید مطرح مصر را که شیعه شده بودند را به طرز فجیعی کشتند و مساجد مسلمان‌ها را آتش زدند و مردم دیدند که حزب النور آن چیزی نیست که آن‌ها می‌خواستند. مردم مصر قرابت نزدیکی با انقلاب ما دارند و کتاب‌های مربوط به انقلاب ما جزو کتاب‌های پرفروش در جلوی دانشگاه‌های مصر است.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه افزود: اکنون برای مکتب اهل بیت (ع) یک فضای خوب پیدا شده است و متفکران غربی بسیار دوست دارند که این تفکر را بشناسند. به عنوان مثال ما در یک دوره مذاکره با ایتالیایی‌ها درباره حقوق متهم در کشور‌ها بحث کردیم و قضات ما این موضوع را برای آن‌ها توضیح دادندو آن‌ها بسیار استقبال کردند. ایتالیایی‌ها در این خصوص دیدند که احکام ما بر اساس قانون است و آمدند گفتند چقدر از قوانین شما منبعث از فقه جعفری و شیعی است؟

وی اظهار کرد: در این دور گفتگو‌ها ما اصل برائت یا قاعده عقاب بلا بیان را توضیح دادیم که آن‌ها بسیار خوششان آمد و استقبال کردند.

لاریجانی تصریح کرد: لذا آن‌ها تقاضا کردند که مجددا به ایران بیایند و تکفر اهل بیت را در قوانین ما مطالعه کنند که اتفاقا آخرین جلسه هم در تهران برگزار شد و حق استماع مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت؛ لذا ما نه تنها درباره چالش‌های انقلاب مشکلی نداریم بلکه یک قدم به جلو آمدیم و این باعث می‌شود که ما مکتب اهل بیت را به عنوان یک پایه زندگی مدنی تبلیغ کنیم.

دبیر ستاد حقوق بشر دربخش دیگری از سخنان خود به موضوع بصیرت اشاره کرد و افزود: ما باید به دنبال بصیرت باشیم، چون بصیرت مبتنی به مفهومی است که اهل بیت از عقل دارند. عقل در لسان اهل بیت این است که ضرر و نفع خود را تشخیص دهیم وبر اساس نفع خود اقدام کنیم.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه گفت: یک شیعه و پیرو اهل بیت باید برای زندگی خود برنامه مشخصی داشته باشد بر این اساس می‌بینیم که در لسان اهل بیت روز شنبه برای شناخت اهل بیت قرار داده شده است. بر این اساس هر فرد شیعه باید حداقل ده دقیقه تامل کند که اهل بیت چه کسانی بودند و چه کردند. اگر هفته‌ای ده دقیقه به صورت منظم مطالعه داشته باشیم پس از یکی دوسال علامه خواهیم شد.

وی بیان کرد: روز یکشنبه روزی است که باید در امر شیعیان مطالعه و تفکر کنیم دراین روز باید ببینیم که شیعیان ایران و دیگر کشور‌ها در چه شرایطی هستند و حال وا حوالشان چیست.

لاریجانی افزود: دشمن شناسی برای روز دوشنبه است باید روزی ده دقیقه دشمن شناسی داشته باشیم در این خصوص باید بدانیم دشمن علامت و بوی خاص خود را دارد و از خطرات است که اگر دشمن را نشناسیم. البته استکبار می‌خواهد بر ما مسلط شود و برای آن برنامه‌های زیادی دارد.

دبیر ستاد حقوق بشر اظهار کرد: روز سه شنبه برای شناسایی و مطالعه خط فکری بنی امیه است، چون باید بدانیم که بنی امیه یک فرد یا گروه نیست بلکه یک جریان و یک خط فکری است. معاویه دارای تفکری بوده است که باید شناخته شود به عنوان مثال او در خطبه هایش به مردم می‌گفت که یک موضوعاتی هست که دست شما مردم نیست و نباید برای آن با خدا چانه بزنید او می‌گفت: اینکه من مسئول شما هستم کار خدا است پس از من اطاعت کنید یا معاویه در خطبه دیگری به مردم می‌گفت: وظیفه من این است که زندگی دنیوی شما را آباد کنم. پس شما هم کاری به کار من نداشته باشید و بروید به عشق و حالتان برسید لذا لازم است که خط بنی امیه شناسایی شود.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه تصریح کرد: حکام آل سعود و داعش و شیعه‌های انگلیسی در خط بنی امیه هستند وشیعه باید روز سه شنبه این خط فکری را مورد شناسایی و تحقیق قرار دهد.

وی گفت: روز چهارشنبه روز سلامت محیط زندگی است یعنی سلامتی در زندگی، سلامتی خانواده و تمیز بودن و تندرستی است روز پنجشنبه باید نیاز‌های خانه را سرو سامان داد یک شیعه باید زندگی اش مرتب باشد و در روزپنجشنبه به رفع حوائج زندگی بپردازد.

لاریجانی افزود: در خط فکری اهل بیت روز جمعه روز عید مسلمانان است که با تنظیف شروع می‌شود و با عبادت به پایان می‌رسد رسول اکرم (ص) می‌فرماید که در روز جمعه دو زمان است که بسیار مهم است. یکی ظهر و یکی هم غروب آفتاب لذا می‌بینیم که حضرت زهرا (س) در غروب آفتاب بسیار دست به دعا برمی داشتند و مناجات می‌کردند.
دبیر ستاد حقوق بشردر بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از چالش‌های نظام چالش معاندین است. در این راستا می‌بینیم که دشمن در فتنه ۸۸ با همه سرمایه گذاری‌هایی که کرد موفق نبود در حالی که فکر می‌کرد با فتنه ۸۸ کار نظام تمام می‌شود. غرب پس از شکست خوردن تحلیل‌هایی داشت و علل این شکست خود را در سه تحلیل می‌دانست.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه بیان کرد: تحلیل اول آن‌ها این بود که رهبر ایران برخلاف سیاستمداران قبلی بسیار شجاع و نترس است و خودش پا به میدان می‌گذارد و مانند رژیم قبلی اهل فرار نیست. تحلیل دوم این بود که مردم دارای بصیرت و اعتماد هستند یعنی مردم فتنه را زود تشخیص دادند وبا آن مقابله کردند. تحلیل سوم دشمن در شکست خود در فتنه ۸۸ این بود که رکن قضایی و امنیتی بخصوص سپاه به خوبی عمل کرد لذا تهاجم وسیعی به قوه قضاییه و سپاه در این راستا صورت دادند.

وی افزود: آن‌ها برای مقابله با بصیرت مردم گفتند باید اعتماد مردم به مسئولین را کم کنیم لذا حجم زیادی تبلیغ علیه مسئولین نظام صورت داده و می‌دهند و اکنون با تکنولوژی‌های به روز دائما بر این تبلیغ‌ها می‌افزایند.

لاریجانی گفت: اکنون اتفاقات پاریس را ببینید که چگونه است، این اتفاقات که دیگر مربوط به تروریست‌ها نیست بلکه کاملا سیاسی است. چون قبلا دائما اگر اتفاقی می‌افتاد فرد متهم رامی کشتند و می‌گفتند او یک روانی بوده است. اما اتفاقات اکنون کاملا سیاسی است و صدایش بلند شده است. این درحالی است که اگر در ایران یک کارگری صدایش بلند شود کاملا آن را به نظام می‌چسبانند و آن را در بوق و کرنا می‌کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دعوای حقوق بشری ما با غرب بر سر یک مطلب است و آن هم این است که آیا ملت ایران حق دارد زندگی مدنی خود را بر اساس اسلام تنظیم کند یا نه؟ غربی‌ها می‌گویند که زندگی مردم باید بر اساس اسناد حقوق بشری خودشان تنظیم شود ما می‌گوییم که حق داریم زندگی خود را بر اساس تفکر اسلامی انتخاب کنیم.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه اظهار کرد: لذا دیگر دعوا‌های حقوق بشری ما دعوا‌های فرعی است. پایگاه دیگر دشمن برای مقابله با ایران مسئله عفت عمومی است. عفت عمومی مابا عفت عمومی غرب فرق دارد درعفت عمومی ما حیا در زنان و غیرت در مردان دومحور مهم است و آن‌ها بر روی این دومحور به شدت دارند کار و تبلیغ می‌کنند دشمن این دو محور را هدف قرار داده تا زنان ما را بی حیا و مردان ما را بی غیرت کند. به عنوان مثال در همین جمهوری اسلامی ما عده‌ای که به تفکر غربی نزدیک هستند گفته اند که یکی از مشکلات مردم و وقوع طلاق‌ها داشتن غیرت توسط مردان است که این نشان دهنده کار وسیع آن‌ها برای مقابله با عفت عمومی است.

وی تصریح کرد: طبیعتا جمهوری اسلامی وظیفه دارد جلوی این بی عفتی هارا بگیرد یعنی بحث این است که هر حکومتی باید با بی حجابی مقابله کند لذا بحث ما داشتن حجاب اجباری نیست بلکه مقابله با بی حجابی است که این کار در همه دنیا هم صورت می‌گیرد. امروز فمینیسم پست مدرن می‌گوید که بزرگترین ظلم به زن این است که بگوییم زنان هم شبیه مردان هستند به طوری که اکنون موضوع مراقبت شعار فمبنیسم پست مدرن شده است که اتفاقا این شعار همخوانی زیادی با شعار‌های اسلامی ما دارد./۸۴۱/د۱۰۳/ق

ارسال نظرات