۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۵۸۹۳۵۸
آیت الله صدیقی:

میوه ایمان، ذکر خدا است

امام جمعه موقت تهران گفت: ایمان، همان ریسمان الهی است که انسان را از اسفل السافلین و اعماق ظلمت و سرگردانی نجات می‌دهد و او را عرشی و الهی می‌کند.
 آیت الله صدیقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در کلاس درس اخلاق که شامگاه گذشته در مسجد جامع ازگل برگزار شد، گفت: خداوند متعال در قرآن کریم درباره ایمان و اخلاص به کسانی که ادعای ایمان دارند هشدار می‌دهد که ادعای ایمان نکنید زیرا ایمان، امر قلبی است و تزویری نیست.

وی افزود: خداوند متعال ایمان را محبوب دل‌ها قرار داده است؛ باید عطش ایمان و جاذبه نسبت به آن در دل به وجود بیاید تا خداوند کالا و سرمایه ایمان را به دل تشنه عرضه کند؛ دلی که ایمان را جذب کرد خداوند این دل را مزین کرده و پرنور می‌کند تا به آرامش و انبساط برسد.

استاد درس اخلاق در ادامه ابراز داشت: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید دلی که بزرگ شد و خدا در آن خانه کرد، خداوند آن دل را مُنشَرِح می‌کند و وسعت می‌بخشد، دل مومن به علت ذکر و یاد خدا همواره آرام است؛ میوه ایمان، ذکر خداست.

وی در ادامه بیان داشت: ثمره‌ای که ایمان برای انسان به بار می‌آورد دوام ذکر است و اینکه هیچ‌گاه نور ذکر از دل و فکر مومن فاصله نمی‌گیرد؛ کسی که با ایمان یاد خدا می‌کند دلِ آرامی خواهد داشت، در مشکلات، جنگ، آشوب، فتنه، ناسازگاری‌های هنجارشکن و خشن خود را نمی‌بازد، مقابله به مثل نمی‌کند و مثل درختی ریشه‌دار محکم و استوار خواهد ماند.

استاد درس اخلاق اظهار داشت: ایمان، همان ریسمان الهی است که انسان را از اسفل السافلین و اعماق غم، ظلمت، ابهام و سرگردانی نجات می‌دهد و او را عرشی و الهی می‌کند؛ راهنماییِ شخص مومن را خداوند متعال خود بر عهده می‌گیرد و تابلوهایی را برای هدایت او در مسیرش قرار می‌دهد که این تابلوها و علائم، ائمه معصومین(ع) هستند.

وی افزود: سیره و نحوه زندگی هر یک از ائمه معصومین(ع) تابلوی راهنمایی است برای کسی که در شرایطی مانند ایشان زندگی می‌کند؛ انبیا و ائمه همگی بر ما منت دارند؛ منت ممکن است به صورت عملی، و یا زبانی باشد.

آیت الله صدیقی ابراز داشت: منت عملی، منتی است که شخصی کارِ بسیار مهمی برای ما انجام می‌دهد اما در عین حال هیچ سخنی درباره کار خود به زبان نمی‌آورد به طور مثال کسی ما را اهل نماز شب می‌کند، به کربلا می‌برد و یا به ما قرآن می‌آموزد.

استاد درس اخلاق اظهار داشت: خداوند متعال نیز بر انسان منت نهاده و سرمایه عظیم و راه سعادتی برای دنیا و آخرت انسان مانند رسولان و ائمه(ع) را قرار داده است؛ در هر جایی که قرآن کریم لفظ منت را آورده منظور منت عملی است؛ پدر و مادری که فرزند خود را بزرگ می‌کنند و سر و سامان می‌دهند بر او منت قولی ندارند اما منت عملی قطعی دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: منت عملی، بار سنگینی است که از دوش مومنی بر دوش مومن دیگر که برای او کار خیری انجام داده است قرار می‌گیرد و شخص مقابل اگر وجدان اخلاقی بیداری داشته باشد قطعاً جواب محبت و احترام او را به همان اندازه و یا بیشتر می‌دهد./۹۶۹/پ202/ب1

ارسال نظرات