۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۵۸۹۶۱۴
آیت الله مصباح یزدی:

نعمت های اجتماعی زمینه ساز رسیدن به فضایل اخلاقی است

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که اگر نعمت های اجتماعی وجود داشته باشد انسان بهتر می تواند به فضایل اخلاقی و خودسازی برسد، گفت: انسان می تواند آن قدر تنزل پیدا کند که پست تر از حیوان شود اما همین انسان می تواند به مقامی دست پیدا کند که فرشتگان خادم او شوند.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه امام خمینی(ره) در جلسه درس اخلاق خود که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، با اشاره به فرازهایی از دعای شریف مکارم الاخلاق گفت: عمده مباحث و خواسته های این دعا فضیلت های اخلاقی بسیار ممتاز است اما در ضمن آن خواسته های بسیار دیگری نسبت به خود انسان و جامعه و دیگران مطرح شده که مقدمه ای برای تحقق اخلاق ممتاز است.

وی افزود: خواسته های بسیار مهمی درباره موقعیت های فردی و اجتماعی و اخلاقی انسان در دعای مکارم الاخلاق مطرح شده که انسان باید به دنبال آن باشد، حضرت از خداوند می خواهد که دشمنی افراد را به محبت تبدیل کند و از حسد در امان باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که سوء ظنی که از گناهان کبیره شمرده می شود سوء ظن اختیاری است، اظهار داشت: صرف خطور کردن به ذهن کار اختیاری نیست که گناه یا ثواب داشته باشد، چیزی که گناه دارد دنبال کردن آن حالت و ترتیث اثر عملی دادن است.

وی ادامه داد: حالت ابتدایی بدگمانی به صورت خطور ذهنی ممکن است برای همه انسان ها وجود داشته باشد اما انسان صالح این موضوع را ادامه نداده و به آن ترتیب اثر نمی دهد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که اگر نعمت های اجتماعی وجود داشته باشد انسان بهتر می تواند به فضایل اخلاقی و خودسازی برسد، ابراز داشت: یکی از اهداف خلقت انسان در دنیا که عالم تزاحمات، تغیرات و دگرگونی ها امتحان و انتخاب اختیاری انسان است، هدف خلقت انسان این است که مسیر زندگی را خودش انتخاب کند.

وی عنوان کرد: انسان می تواند آن قدر تنزل پیدا کند که پست تر از حیوان شود اما همین انسان می تواند به مقامی دست پیدا کند که فرشتگان خادم او شوند، اشرف مخلوقات بودن برای داشتن اختیار و قدرت انتخاب است.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: انسان با دعا می تواند از موانع پیش روی خود با عنایت الهی بکاهد، وقتی انسان دعا را می خواند متوجه می شود که خوبی ها و نعمت های بسیاری در دنیا وجود دارد، بعید است که انسان قصد و خواسته جدی از خدا داشته باشد و خدا به او عنایت نکند، دعای حقیقی این است که انسان از عمق دلش بخواهد و تمام توجه او معطوف به خواسته از خدا باشد.

ارسال نظرات