۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۵۸۹۶۴۸
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:

طلبه به روز توان پاسخگویی به شبهات علیه دین و انقلاب را دارد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر ضرورت پاسخگویی طلاب به شبهات علیه دین و انقلاب اسلامی تأکید کرد و گفت:‌ طلبه باید به روز باشد و با آگاهی از مسائل روز پاسخ شبهات را بدهد.
آیت الله فاضل لنکرانی آیت الله فاضل لنکرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آيت الله محمدجواد فاضل لنكراني ظهر امروز در دیدار اساتيد و طلاب مدرسه علميه امام مهدي(عج) بروجن با اشاره به روایتی از امام علی(ع) ارزش وجودي انسان را به علم و ادب دانست و گفت: انسان باید بداند این وجودی که خداوند به او عنایت کرده در چه مسیر قرار دهد و قطعا قرار دادن آن در مسیر علم و ادب بهترین اقدام است.

وی با تأکید بر این که هیچ چیزی در عالم بالاتر از توفیق کسب علم نیست، ‌ابراز کرد:‌ این که انسان سر سفره قرآن و روایات ائمه معصومین(ع) بنشیند و معارف الهی نصیبش شود بسیار با ارزش است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) طلاب را به استفاده از فرصت های به وجود آمده برای تحصیل علم و تهذیب نفس توصیه کرد و افزود: اگر بدانیم در چه مسیری قرار گرفته ایم آرام و قرار نداشته و روز و شب نمی شناسیم.

آیت الله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: نقل می کنند حضرت آيت الله بروجردي كتاب را مي‌گذاشت روي لبه‌اي و گاهي اوقات اين پيرمرد 80 ساله دو ساعت مي‌ايستاد و مطالعه می کرد، به ايشان مي‌گفتيم بنشينيد مي‌فرمود شايد خوابم ببرد ولي ايستاده مي‌توانم مطالعه كنم، اين عشق و علاقه است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که سیره و روش علما باید در حوزه و در بین طلاب نهادینه شود، اظهار داشت: ما دنبال علم الهي هستيم نه علم بشري؛ علم الهي يعني علمي كه منبعش قرآن و روايات است، علمي كه منبع محكم و مطمئني دارد؛ علم بشري هم علم است، نمي‌خواهيم آن را تخطئه كنيم ولي منبعش قرآن و روايات نيست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه در ادامه سخنان خود علم آموزی و استفاده از فرصت جوانی را وظیفه اصلی طلاب دانست و گفت:‌ شما در يك سنّي هستيد كه بزرگان همه حسرت سنين شما را مي‌خورند مي‌گويند اي كاش ما در اين سن بوديم با اين اعتقاد و انگيزه‌اي كه الآن داشتيم چقدر درس مي‌خوانديم؛ وقت‌‌تان را براي تحصيل علم و ادب، كه دنباله كلام اميرالمؤمنين است و مي‌فرمايد هر چه انسان علم و ادبش زياد شود ارزشش بالاتر مي‌رود.

وی افزود: علم موجب معرفت خدا مي‌شود، انسان به وسيله علم به خداي تبارك و تعالی معرفت پيدا مي‌كند و به وسيله ادب حقیقت خدمت الهي و عبوديت را مي‌تواند تحصيل كند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: انسان وقتی علم و ادب پیدا کرد و واجبات الهی را انجام و محرمات را ترک کرد خدمت گزار خدا شده و خدا ولی او می شود و این یک ولایت خاصه است که عرفا هم دنبال آن هستند.

آیت الله فاضل لنکرانی خطاب به طلاب، گفت: قدر علم و تحصيل را بدانيد؛ امروز برخلاف گذشته شرایط برای تحصیل طلاب به خوبی مهیا است از این رو باید قدردان این نعمات باشید و خوب درس بخوانید.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با استناد به روایات امانت داری در دین را وظیفه مهم طلاب علوم دینی دانست و ابراز کرد: طلبه تنها نباید به فکر دین فهمی خود و عمل به دین باشد بلکه باید دین را به جامعه نیز منتقل کند و جلوی بدعت ها را نیز بگیرد.

وی افزود:‌ امروز همان رسالتی که انبيای الهی و ائمه معصومين داشتند، علما و طلاب نیز دارند و نمي‌توانند بگويند ما در خانه مي‌نشينم و این گونه مسائل به ما ربطی ندارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه هدایت بشر و اقامه دین را از دیگر وظایف مهم روحانیان عنوان کرد و افزود: روحانیان نمی توانند نسبت به بی توجهی به دین در جامعه بی تقاوت باشند از این رو باید با ارتباط گیری با جامعه و نسل جوان آنها را از خطرات مصون بدارند.

آیت الله فاضل لنکرانی با تأکید بر این که گام نهادن در مسیر طلبگی باید سبب ایجاد ارتباط بیشتر با جامعه شود نه انزوای از جامعه، گفت:‌ طلاب باید همراه و همگام با مردم و جامعه باشند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در ادامه وظیفه طلاب در قبال حفظ و صیانت از انقلاب اسلامی را سنگین ارزیابی کرد و افزود: امروز وظیفه حوزه های علمیه با وجود مشکلات و کاستی هایی که برخی از مسؤولان دارند، حفظ انقلاب اسلامی است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بر ضرورت پاسخگویی طلاب به شبهات فراوان امروزی در فضای مجازی علیه دین و انقلاب تأکید کرد و گفت:‌ طلبه باید به روز باشد و با آگاهی از مسائل روز پاسخ شبهات را بدهد./927/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات