۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۶
کد خبر: ۵۸۹۶۸۸
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:

جوهره انقلاب اسلامي در حوزه فرهنگ متبلور شد

صالحی با بیان این که جوهره انقلاب اسلامي در حوزه فرهنگ متبلور شد، گفت: هسته مركزي انقلاب اسلامي ايران در حوزه فرهنگ بود و انقلاب اسلامي با همين نگاه متولد شد و به پيروزي رسيد.
سيد عباس صالحي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، سيد عباس صالحي ظهر امروز در ديدار با آيت الله نمازي گفت: ما اگر بخواهيم انقلاب اسلامي ايران را در مقايسه با انقلاب هاي ديگر در طول تاريخ مقايسه كنيم نقطه تمايز و امتياز آن اين است كه انقلاب اسلامي ايران تنها انقلاب صرف سياسي و اقتصادي نبود.

وي افزود: انقلاب اسلامي ايران انقلابي بود كه هويت فرهنگي جان مايه آن بود و در كنار آن به عنوان يك هسته و كانون شعاع خود را در حوزه هاي سياست، اقتصاد و اجتماعي داشت، اما هسته مركزي انقلاب اسلامي ايران در حوزه فرهنگ بود و انقلاب اسلامي ايران با همين نگاه متولد شد و به پيروزي رسيد.

به گفته وي، امروز نيز رهبر معظم انقلاب اسلامي و مسؤولان نظام در حوزه فرهنگ كلان نگر هستند و براي همين است دشمنان ايران اسلامي كه به خاك ايران چشم طمع دارند از اين مسير وارد شده و قصد دارند تا از مسير فرهنگ به  انقلاب و نظام ضربه بزنند.

صالحي، ايران اسلامي را كشوري با هويت فرهنگي و تاريخي خواند و افزود: برخي از مناطق ايران از جمله شهرستان كاشان داراي ويژگي هاي فرهنگي خاصي هستند كه آن را  از ديگر مناطق كشور متمايز مي كند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه به بخش حوزه كتاب و كتاب خواني اشاره كرد و گفت: كتاب و كتابخواني از حوزه هايي است كه هسته مركزي فرهنگ سازي  است، از اين رو رهبر معظم انقلاب در تعريف كتاب مي فرمايد، كتاب مبدا و عصاره تمدن سازي است و براي همين است كه هم شروع تمدن ها با كتاب است و هم نتايج تمدن ها با كتاب و شاخص هاي كتاب تعريف مي شود.

به گفته وي، به هر ميزان كه بتوانيم موضوع كتاب و كتابخواني را در فضاي جامعه توسعه و ترويج كنيم در راستاي جوهره فرهنگ پروري حركت كرده ايم.

وي يكي از راهكارهاي توسعه و ترويج فرهنگ پروري را مشاركت مردم در اين حوزه اعلام كرد و اظهار داشت: در هر حوزه اي كه مردم وارد شده اند و مشاركت كرده اند از جمله در دفاع مقدس موفق بوده ايم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از انتخاب روستاهاي دوستدار كتاب و شهرهاي پايتخت كتاب ايران به عنوان يكي ايده هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي مشاركت مردم در حوزه كتاب و كتابخواني نام برد و اضافه كرد: امروز بيش از يكصد شهر و بيش از يكهزار روستا در طرح پايتخت كتاب فعال و ايده هاي مختلفي ارائه كرده اند.

صالحي گفت: در طرح انتخاب پايتخت كتاب ايران ايده و طرح ها و ظرفيت هاي شهرستان ها در نظر گرفته شده است و شهرستان كاشان نيز چند سالي طرح هاي خود را براي كسب پايتختي كتاب ارائه كرد تا امسال كاشان به عنوان پايتخت كتاب ايراني انتخاب معرفي شد.

به گفته وي، كاشاني ها از عنوان پايتختي كتاب به خوبي حفاظت كرده و برنامه هاي خوبي از جمله برگزاري نخستين جشنواره بين المللي كودك و نوجوانان در كاشان اجرا كرده اند.

وي افزود: برگزاري نخستين جشنواره بين المللي كودك و نوجوانان در كاشان با موضوع آب كه مهمترين موضوع اصلي و مسأله ملي كشور است مي تواند كودكان و نوجوانان و مردم را با موضوعات مهم مصرف آب و شيوه هاي مدرن آن آشنا كند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه از شناسايي مروجان كتابخواني به عنوان يك پويش با حضور گروه هاي مروج كتابخواني و تبديل آن به شبكه مروجان كتابخواني خبر داد و عنوان كرد: در اين شبكه نهاد هاي مدني در موضوع ترويج كتابخواني فعاليت دارد.

وي به حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر و نيز اشاره كرد و گفت: فرهنگ و هنر براي جامعه ايراني روح و جسم است، از اين رو فرهنگ و هنر اگر بتواند در حوزه معنا سازي و روح آفريني كمك كند در اقتصاد اجتماعي نيز موثرخواهد بود.

صالحي از فرهنگ و هنر به عنوان يكي از رويكردهاي جديد وزارت فرهنگ و ارشاد نام برد و افزود: دربخش فرهنگ و هنر گذرها و ميدان هاي فرهنگ و هنر مورد توجه است تا از طريق ميدان ها و گذرها، خيابان هاي فرهنگ و هنر در هر شهري ايجاد شود تا شهر از فرهنگ و هنر خود پاسداري و حفاظت كند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي يادآور شد: از ابتداي سال جاري نخستين خيابان فرهنگ و هنر در يزد افتتاح شد و امروز در كاشان آغاز شده است و در ادامه در سراسر كشور اجرا خواهد شد./1307/پ۶۰۲/ب۱

ارسال نظرات