۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۸
کد خبر: ۵۹۰۰۷۸
امام جمعه موقت كاشان:

نماز نمونه اي از عهد و پيمان انسان با خدا است

نماز نمونه اي از عهد و پيمان انسان با خدا است
امام جمعه موقت كاشان با اشاره به اينكه نماز نمونه اي از عهد و پيمان بين انسان و خدا است، گفت: در شبانه روز پنج نوبت ديدار و راز و نياز با خدا همان سر دادن شعار توحيد است، از اين رو امام راحل مي فرمايد نماز فرياد بلند توحيد است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني برگزار شد در ادامه تفسير سوره رعد، گفت: خداوند در اين سوره گوشه اي از صفات و ويژگي هاي انسان هاي اولو الالباب را بيان كرده است.

وي افزود: اولوالالباب كساني هستند كه داراي عقلانيت و خردمندي و خردورزي هستند و يكي از موضوعاتي كه خداوند در قرآن به آن عنايت دارد و از آن تجليل مي كند موضوع عقلانيت و خردمندي است، از اين رو خداوند در قرآن از كساني كه داراي عقلانيت و خردمند و انديشه ورز هستند تجليل كرده است.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: آيات و روايات زيادي در رابطه با عقلانيت و خردمندي و انديشه ورزي انسان آمده است آن هم آيات و رواياتي كه انسان را تشويق به تعقل و خردمندي و خردورزي مي كند، ضمن اينكه آيات زيادي نيز در مزمت انسان هايي‌كه اهل خرد نيستند آمده است.

وي با اشاره به اينكه عقل به ما عبوديت و وجود خدا را مي آموزد، افزود: خداوند مي فرمايد تنها خردمندان هستند كه مي فهمند و اهل هدايت هستند و عبرت مي گيرند.

امام جمعه موقت كاشان همچنين با بيان اينكه خداوند تعدادي از ويژگي هاي انسانهاي خردمند و اولوالالباب را بيان كرده است، گفت: خداوند در تجليل انسان مي فرمايد، ‹‹إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ›› تنها انسانهاي خردمند هستند كه مي فهمند و مطالب را درك مي كنند.

وي افزود: خداوند در آيه 19 سوره مباركه رعد مي فرمايد، ‹‹الَّذِينَ يُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَلَا يَنقُضُونَ الْمِيثَاقَ›› نخستين ويژگي انسان خردمند رابطه خوب با خدا است و تلاش مي كند تا به عهد و پيمان هايي كه بين او و خدا است عمل كند و آن را نقض نكند.

حجت الاسلام اسلامي تبار ادامه داد: خداوند در آيه 20 سوره رعد مي فرمايد، ‹‹وَالَّذِينَ يَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ›› انسانهاي خردمند كساني هستند كه هر ارتباطي را كه خدا دوست دارد بين دو نفر برقرار باشد، همان ارتباط را برقرار كند.

وي افزود: خداوند در ادامه مي فرمايد، ‹‹وَيَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ›› اگر از خدا خوف و خشيت دارد، اين خوف و خشيت ناشي از شناخت از خدا است چرا كه انسان خردمند انساني است كه معرفت زيادي به خدا دارد، ‹‹وَيَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ›› و از حسابرسي دقيق روز قيامت ترس و وحشت دارد.

حجت الاسلام اسلامي تبار افزود: خداوند در آيه بعد نيز 4 ويژگي ديگر انسانهاي خردمند و اولوالالباب را بيان كرده است، ‹‹وَالَّذِينَ صَبَرُوا ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ›› پنجمين ويژگي انسانهاي خردمند اين است كه اهل صبر و استقامت هستند كه اين نيز نشانه ارتباط خوب آنها با خدا است.

امام جمعه موقت كاشان گفت: انسان سالم و صالح و خردمند كسي است كه هم با خدا و هم با مردم ارتباط خوب داشته باشد و عهد و پيمان هايي كه در عرصه عبوديت و بين او و خدا بسته شده را پيمان شكني نمي كند، و يك نمونه خوب ارتباط با خدا اين است كه انسان اهل صبر و استقامت باشد.

حجت الاسلام اسلامي تبار افزود: انسان هايي كه با خدا ارتباط خوبي دارند در همه عرصه نيز صبور و داراي صبر هستند و اين خود يك نوع ارتباط خوب با خدا است، ‹‹وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ›› و نماز بهترين نمونه ارتباط خوب انسان با خدا است.

وي با اشاره به اينكه نماز نمونه اي از عهد و پيمان بين انسان و خدا است، گفت: در شبانه روز پنج نوبت ديدار و راز و نياز با خدا  همان سر دادن شعار توحيد است، از اين رو امام راحل مي فرمايد نماز فرياد بلند توحيد است.

امام جمعه موقت كاشان گفت: نكته اي كه در تمام  قرآن آمده است، ‹‹الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ›› در هيچ روايت و در هيچ جاي قرآن خدا انسان را به خواندن نماز دعوت نكرده است بلكه انسان را به اقامه نماز كه همان تجليل از نماز است دعوت كرده است.

وي افزود: خداوند مي فرمايد نماز را اقامه كنيد تا از ياد من غافل نشويد و از مسير هدايت منحرف نشويد، از اين رو براي دوري از گناه نياز به اقامه نماز است.

حجت الاسلام اسلامي تبار آرامش و اطمينان را نياز اساسي انسان دانست و گفت: تنها راه رسيدن به آرامش و اطمينان اقامه نماز است و با اقامه نماز «الا بذکر الله تطمئن القلوب» به آسايش و آرامش مي رسيد.

وي افزود: امروز انسان آسايش دارد اما آرامش ندارد و براي رسيدن به آرامش بايد به معناي واقعي كلمه اهل نماز و اقامه نمازباشد تا به آرامش برسد.

امام جمعه موقت كاشان گفت: خداوند در قرآن در باره اقامه نماز دو تعبير دارد، يك تعبير براي رعايت ظواهر نماز از جمله اقامه نماز اول وقت، استفاده از لباس هاي تميز و مرتب و تعبير دوم آداب باطني نماز از جمله حضور قلب هنگام اقامه نماز است كه چنين نمازي انسان را از فحشا و منكرات دور مي كند.

وي افزود: انسان اگر حدود نماز را رعايت كند، نماز نيز انسان را حفظ مي كند اما اگرانسان نماز را ضايع كند خدا نيز انسان را ضايع مي كند، از اين رو امام صادق(ع) مي فرمايد، هركس نماز را كوچك بشمارد به شفاعت ما نمي رسد.

حجت الاسلام اسلامي تبار ضايع كردن نماز را مقدمه انحراف انسان دانست و گفت: همانگونه كه خداوند مي فرمايد، ‹‹إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنکَر›› كسي كه اهل اقامه نماز باشد از انحراف دور مي شود، اما كسي هم كه اهل اقامه نماز نباشد به طرف انحراف كشيده خواهد شد، از اين رو  انسان هاي مومن كساني هستند كه بر نماز خود مراقبت دارند./1307/پ602/ب1

ارسال نظرات