۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۷
کد خبر: ۵۹۰۰۸۶
جت الاسلام حسین نژاد:

برخی به بهانه استقلال به دنبال جدا کردن حوزه از نظام هستند

برخی به بهانه استقلال به دنبال جدا کردن حوزه از نظام هستند
عضو هیأت مدیره فرهنگستان علوم اسلامی مشکلات سیاست گذاری در جامعه را ناشی از عدم تولید نظریه های علمی دینی دانست و گفت: جامعه علمی هنوز درگیر اثبات ضرورت علوم دینی بر اساس مبانی اسلامی است و خیلی وارد عرصه تولید علمی نشده است.

حجت الاسلام یوسف حسین نژاد عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگستان علوم اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به تأکیدات امام راحل و رهبر معظم انقلاب برای اسلامی سازی جامعه در همه ابعاد، خاطرنشان کرد: اقتضای  زندگی اجتماعی وجود گرایش ها، بینش ها و دانش هایی است که در آن جامعه رواج دارد یعنی جامعه یک بستر محیطی فراهم می کند که باعث پرورش افراد جامعه می شود.

حجت الاسلام حسین نژاد با بیان اینکه اگر گرایش ها و بینش های اسلامی و انقلابی در جامعه وجود نداشته باشد، افراد جامعه به مرور زمان تحت تأثیر محیط های بین المللی غربی و شرقی قرار خواهند گرفت، اظهار کرد: مسؤولیت ترویج فرهنگ انقلابی بر عهده حوزه های علمیه و دیگر مراکز علمی است.

وی اضافه کرد: اگر حوزه های علمیه انقلابی نباشند به معنای رها کردن جامعه برای تأثیر پذیری از فرهنگ های غربی و شرقی است؛ بنابراین حوزه انقلابی در جلوگیری از انحراف جامعه و حفظ ارزش ها و آرمان های انقلاب نقش تعیین کننده ای دارد.

عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به تأثیرات مخرب نظام سرمایه داری، سیاست و فرهنگ لیبرالی در جامعه، ابراز داشت: فرهنگ و روحیه انقلابی نجات دهنده جامعه از تغییرات و تأثیرات مخرب فرهنگ های غربی خواهد بود.

مدیر پژوهش فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه مهمترین وظیفه نهادهای عالی حوزه  درعرصه سیاست گذاری است، اظهار داشت: باید سیاست گذاری ها مبنی بر مبانی اسلامی و انقلابی تدوین شوند، استفاده از الگوها غربی و شرقی نمی تواند مسائل حوزه را حل کند.

وی با اشاره به خلأهای موجود در سیاست گذاری های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی حوزه های علمیه، گفت: متأسفانه این خلأ ها منحصر در حوزه های علمیه هم نیست بلکه در سیاست گذاری های دولتی و دانشگاهی هم وجود دارد، کسانی که در حوزه های علمیه در عرصه  تصمیم سازی و تصمیم گیری حضور دارند با استفاده از مبانی اسلامی و انقلابی می توانند مشکلات را برطرف کنند.

عضو هیأت علمی فرهنگستان مشکلات سیاست گذاری ها را ناشی از عدم تولید نظریه های علمی دینی دانست و خاطرنشان کرد: جامعه علمی هنوز درگیر اثبات ضرورت علم دینی بر اساس مبانی اسلامی است و خیلی وارد عرصه تولید علمی نشده است و اگر نظریاتی هم در جامعه و پژوهشکدها ارائه شده باشد، جامعه علمی آنها را به رسمیت نشناخته اند.

وی با بیان اینکه هنوز منابع سیاست گذاری ها، کارهای راهبردی و فکری الگوهای غربی است، عنوان کرد: این مشکل در حوزه، دولت و دانشگاه وجود دارد که هر وقت می خواهیم از نظام مفهومی، نظام ارتباطات و ساختارهای فرهنگی سنتی استفاده کنیم می بینم که بعضا پاسخگوی نیازهای روز نیست و وقتی می خواهیم از نظام مفهومی و ساختارها و محصولات مدرن استفاده کنیم می بینیم که اینها همان الگوهای غربی یا شرقی است.

حجت الاسلام حسین نژاد جدایی حوزه از نظام به بهانه مستقل بودن حوزه را خطایی بزرگ دانست و تأکید کرد: معنای استقلال حوزه این است که وابسته به اشخاص یا دولت ها نباشد و تحت تأثیر قرار نگیرد و بتواند آزادانه مسائل را ارزیابی و نقد کند.

عضو هیأت مدیره فرهنگستان علوم اسلامی در پایان اظهار داشت: حوزه علمیه مهمترین عنصر تأثیر گذار در پیدایش انقلاب اسلامی به شمار می رود و بنیان گذار و پرچمدار انقلاب هم از شخصیت های حوزوی هستند بنابراین جدا بودن حوزه از حکومت اسلامی بی معناست./ت۳۰۲/ق

ارسال نظرات