۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۸
کد خبر: ۵۹۰۱۰۰
استاد حوزه و دانشگاه:

فمينيسم با بهره گيری از تفکر سکولاريسم درپی حذف دين از نهاد خانواده است

فمينيسم با بهره گيری از تفکر سکولاريسم درپی حذف دين از نهاد خانواده است
زارعان با اشاره به اینکه فمينيسم با بهره گيری از تفکر سکولاريسم، به دنبال حذف دين و آموزه‌های دینی از نهاد خانواده است، گفت: فمينيست‌های افراطی نمی‌توانند به ارزش‌های دينی معتقد باشند زيرا مسائل حقوقی، سياسی و اجتماعی مربوط به زنان را خارج از قلمرو دین می‌دانند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم زارعان عضو هیأت علمی و استاد دانشگاه، امروز در جلسه درس اخلاق در مدرسه علمیه ثامن الائمه‌(ع) با محوریت مطالعات جنسی زنان و توسعه به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: فمنیسم معانی متعددی دارد.

وی افزود: از آنجا که گرايش‌های گوناگون و مختلفی در ميان فمينيست‌ها وجود دارد، همين نکته سبب شده که گروهی از انديشمندان به جای استفاده از کلمه فمينيسم از واژه فمينيسم‌ها استفاده کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اما با اين حال می‌توان گفت تقريبا تمام نحله‌های فمينيستی يک وجه مشترک مبنايی با هم دارند و آن اين است که در آبشخور انديشه اومانيسم (انسان محوری) به همديگر می‌رسند.

زارعان با بیان دو مؤلفه اساسی در اندیشه فمینیسم اظهار داشت: نخستین مؤلفه در اندیشه فمینیسم این است که زنان تحت ظلم و تبعيض قرار گرفته‌اند و اين ظلم و تبعيض ريشه در جنسيت آنها دارد همچنین اصالت نداشتن این ظلم و تبعیض دومین مؤلفه در اندیشه فمینیسم است که باید مورد توجه قرار گیرد تا از بین برود.

وی با اشاره به اینکه فمينيسم با بهره گيری از تفکر سکولاريسم به دنبال حذف دين و آموزه‌های دینی از نهاد خانواده است، ابراز کرد: فمينيست‌های افراطی نمی‌توانند به ارزش‌های دينی معتقد باشند زيرا مسائل حقوقی، سياسی و اجتماعی مربوط به زنان را خارج از قلمرو دین میدانند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بنابراين، احکامی مانند حجاب، ممنوعيت سقط جنين، ضابطه‌مند شدن روابط جنسی، احکام مربوط به خانواده، اخلاق و ارزش‌های دينی را مصداق ستم به زنان معرفی کرده و در جهت از بین بردن آنها تلاش میکنند.

زارعان از جمله پيش فرض‌های ناصواب در تحليل فمینيستی را پست انگاشتن ذات نقش‌های زنانه دانست و بیان داشت: فمینیستها نقش‌های حياتی زنان، همچون زايش که استمرار نسل بشريت بدان وابسته است و تربيت فرزند، که زن را در جايگاه انحصاری مربی بشريت مینشاند و تدبير منزل و تنظيم خانواده که سلول تشکيل دهنده جامعه است را پست می‌انگارند.

وی افزود: اينگونه نگريستن به نقش‌های عظيم حياتی زنان، نه تنها بانوان را از استمرار ايفای اين نقش‌ها همراه با احساس عزت و رضايت به نحو صحيح باز میدارد بلکه آينده حيات بشريت را نیز تهديد و به زوال و تزلزل سوق می‌دهد./813/پ202/ب1

ارسال نظرات