۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۳
کد خبر: ۵۹۰۱۲۵
معاون پژوهشی مدرسه علمیه امام خمینی:

حمایت از فعالیت‌های پژوهشی لازمه ارتقای فرهنگ پژوهش در حوزه‌های علمیه است

حمایت از فعالیت‌های پژوهشی لازمه ارتقای فرهنگ پژوهش در حوزه‌های علمیه است
قاسمی حمایت از فعالیت های پژوهشی حوزوی را لازمه پیشرفت و ارتقای فرهنگ پژوهش در حوزه های علمیه دانست و گفت: تشویق و کمک‌های مادی و معنوی به طلاب پژوهشگر سبب دلگرمی بیشتر آنان شده و در نتیجه برای انجام تحقیقات مورد نیاز انگیزه بیشتری پیدا خواهند کرد.
قاسمی معاون پژوهشی مدرسه علمیه امام خمینی(ره) رباط کریم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره فعالیت‌های پژوهشی این حوزه گفت: آثار پژوهشی که به صورت تحقیقات پایانی و مقالات از سوی طلاب تدوین می‌شود از فعالیت‌های مهم این معاونت به شمار می‌رود.

وی افزود: واحد پژوهش با به کارگیری اساتید راهنما با گرایشات مختلف به نوشت و تدوین تحقیق پایانی و مقالات کمک کرده و راهنمایی آنان را به عهده دارد گفتنی است این تحقیقات در آرشیو واحد پژوهش موضوع بندی شده و به صورت دفترچه راهنما در اختیار طلاب مدرسه و پژوهشگران دانشگاهی قرار می‌گیرد.

قاسمی برگزاری کارگاهای مختلف پژوهشی جهت بالا بردن سطح علمی طلاب و اساتید را از دیگر فعالیت‌های این بخش بیان کرد و اظهار داشت: هدف از برگزاری این کارگاه ها مهارت افزایی و توانمند سازی طلاب در عرصه‌های مختلف است.

معاون پژوهشی مدرسه علمیه امام خمینی(ره) رباط کریم ادامه داد: برگزاری محافل و برنامه های علمی و پژوهشی مانند برگزاری نشست و کرسی‌ها و همایش‌های مختلف، واحد پژوهش سعی می‌کند با بهره گیری از توانمندی طلاب در این برنامه‌ها جهت تقویت و پرورش روحیه پژوهشگری و ارتقای اطلاعات آنان بکوشد.

وی برگزاری سیر مطالعاتی کتاب‌های مختلف نظیر کتاب‌های بانو امین، راز خوشبختی و... را از دیگر فعالیت‌های این بخش دانست و گفت: همچنین این معاونت با ارائه حکمت و نامه‌های نهج البلاغه و کتب دیگر طلاب را آماده پاسخ گویی به مسائل روز جامعه می‌کند. 

استاد حوزه علمیه افزود: همچنین تهیه و تدوین فصلنامه علمی و پژوهشی با عنوان «تابش» که کلیه مطالب آن از مقالات و تحقیقات طلاب گرفته می‌شود از فعالیت‌های پژوهشی این مدرسه به شمار می‌رود.

قاسمی ادامه داد: تجهیز کتابخانه به کتب و نشریات و نرم افزارها با علوم مختلف تخصصی و عمومی جهت استفاده پژوهشگران و بی نیاز کردن آن ها از مراجعه به کتابخانه‌های دیگر از برنامه‌های فعالیتی این بخش محسوب می‌شود.

معاون پژوهشی مدرسه علمیه امام خمینی(ره) رباط کریم با پیشنهاد راهکارهایی برای ارتقای فرهنگ پژوهش در بین طلاب گفت: برای ارتقای فرهنگ پژوهش در حوزه‌های علمیه ابتدا حمایت از آثار و خود طلاب لازم است، بدین صورت که تشویق و کمک‌های مادی و معنوی به طلاب پژوهشگر سبب دلگرمی بیشتر آنان می‌شود، در نتیجه برای انجام تحقیقات مورد نیاز انگیزه بیشتری پیدا خواهند کرد.

وی افزود: برگزاری کارگاه های مختلف مهارت افزایی علمی و پژوهشی جهت ارتقای توانایی طلاب و اساتید و ارتقای منابع کتابخانه‌ها هم چنین ایجاد فرصت‌های مطالعاتی پژوهشگران جهت ارتقاء سطح علمی و اطلاعاتی آن‌ها امری لازم و ضروری است.

قاسمی اضافه کرد: ایجاد سیاست‌های مناسب پژوهشی، و نظام‌های خاص تشکیلاتی برای فعالیت‌های پژوهشی و تدوین قوانین و مقررات تسهیل کننده و مشوق پژوهشی، همچنین بودجه بندی کافی و سرمایه گذاری در حوزه‌های علمیه و مراکز پژوهشی جهت امر پژوهشی در نتیجه مشغول شدن بسیاری از طلاب به امر پژوهش و احیای آثارهای پژوهشی و آخر تقویت روحیه کار جمعی بین طلاب است که تا با کارهای جمعی تجارب طلاب بالاتر رفته و روحیه نقادی در آن‌ها رشد کند./813/ت302/ب1

ارسال نظرات