۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۴
کد خبر: ۵۹۰۱۷۹
استاد حوزه علميه:

لازمه حيات طيبه قناعت است

لازمه حيات طيبه قناعت است
استاد سطح عالي حوزه علميه لازمه رسيدن به حيات طيبه را قناعت دانست و گفت: خداوند حيات طيبه را به كسي مي دهد كه خدا باور بوده و ايمان به خدا و عمل صالح داشته باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام حسين قرباني در سلسله نشست هاي بصيرتي شنبه شب ها که در مسجد سلمان فارسي کاشان برگزار مي شود با اشاره به اينكه انسان بايد به دنبال حيات طيبه باشد، گفت: خداوند در آيه 97 سوره نحل مي فرمايد، اگر كسي عمل صالح انجام دهد و به خدا ايمان داشته باشد دو پاداش حيات طيبه و ايمان و عمل صالح به او داده مي شود.

به گفته وي، خداوند حيات طيبه را به كسي مي دهد كه خدا باور و ايمان به خدا داشته باشد و عمل او نيز صالح باشد.

استاد سطح عالي حوزه علميه قم گفت: اگر انسان به خدا باوري برسد و خدا را باور داشته باشد گره كارهايش زودتر از ديگران بازخواهد شد و دركار خير دستان اش نخواهد لرزيد، از اين رو خداوند در سوره سبأ مي فرمايد، به هر ميزان كه انفاق كنيد خداوند جاي آن را پر مي كند و اين در حالي است كه هنوز به اين باور نرسيده ايم كه خداوند جاي انفاق را پر مي كند.

حجت الاسلام قرباني اظهار داشت: برخي اعمال صالح انسان حسن اما برخي ديگر احسن است، اعمال صالح انسان هم خوب دارد و  هم خوب تر دارد، اما خداوند تمام اعمال حسن انسان را به قيمت احسن مي خرد و خريدار خوبي است.

استاد سطح عالي حوزه علميه قم افزود: خداوند مي فرمايد اگر انسان به دنبال حيات طيبه باشد بايد باور خودش را درست كند، چرا كه اگر باور انسان درست شود عمل انسان نيز درست خواهد شد.

وي لازمه رسيدن به حيات طيبه را قناعت دانست و اظهار داشت: براي رسيدن به خوشي دنيا بايد حرص و طمع را بيرون راند تا قناعت وارد شود، چرا كه انسان حريص از آنچه كه دارد نيز لذت نمي برد، از اين رو انسان بايد تلاش كند تا ضريب قناعت خودش را افزايش دهد.

حجت الاسلام قرباني به دو قناعت شعاري و قناعت عملي اشاره كرد و گفت: برخي در حرف خود را قانع مي دانند اما در عمل و در زندگي آنها قناعت بروز و ظهور ندارد و  تنها شعار قناعت مي دهند، از اين رو زندگي خيلي  انسان ها به دليل اينكه قناعت ندارند، لذت هم ندارد.

وي در ادامه برگزاري جلسات هفتگي بصيرتي در كاشان را داراي ويژگي هاي فراواني خواند و افزود: برگزاري جلسات بصيرتي شنبه شب ها در كاشان با هدف تربيت و تقويت ايمان است.

حجت الاسلام قرباني با اشاره به اينكه باتري ايمان با حضور در جلسات بصيرتي شارژ مي شود، عنوان كرد: باتري ايمان به گونه اي است كه اگر خاموش شود ديگر روشن نخواهد شد، از اين رو انساني كه باطري ايمان او خاموش شود در ظاهر زنده است اما در حقيقت مرده است.

وي همچنين با اشاره به اينكه خانواده ها درگذشته از اينكه فرزندان شان در خانه باشند احساس امنيت مي كردند و حضور در خانه را آنها را تهديدات و آسيب ها دور مي كرد، ادامه داد: اما امروز تهديدات و آسيب هاي ناشي از تهاجم فرهنگي دشمن به درون خانه ها نفوذ كرده و با وجود اينكه فرزندان در كنار خانواده هستند اما درحقيقت به دور از خانواده هستند.

حجت الاسلام قربانی خطرات ناشي از تهاجم فرهنگي دشمن را يادآورد شد و افزود: امروز هرچند نوجوانان و جوانان در خانواده حضور فيزيكي دارند و جسم آنها در خانه است اما دل آنها در بيرون از خانواده سير مي كند و دشمن از طريق ماهواره و فضاي مجازي به خانواده ها نفوذ كرده است.

استاد سطح عالي حوزه علميه قم ادامه داد: امروز دشمن در جنگ فرهنگي و تهاجم فرهنگي خود، اعتقاد و ايمان و باورهاي نوجوانان و جوانان ما را هدف قرار داده است.

لازم به ذکر است، مسجد سلمان فارسي خيابان اميرکبير يکي از مساجد فعال شهرستان کاشان در امور فرهنگي بوده و امسال براي پنجمين سال متوالي است که سلسله بحث هاي بصيرتي اخلاقي به همت و تلاش امام جماعت اين مسجد، حجت الاسلام سيد محمد لاجوردي برگزار مي شود./1307/پ۶۰۲/ب۱

ارسال نظرات