۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۵۹۰۲۴۶
پيام رزمايش جنبش حماس؛

پیشرفت‌های بی سابقه حماس مرهون حمايت های ایران است

پیشرفت‌های بی سابقه حماس مرهون حمايت های ایران است
تحلیلگر برجسته عرب با اشاره به جشن سی و یکمین سالروز تأسیس حماس نوشت که اسماعیل هنیه در سخنان خود اصرار داشت از ایران تشکر کند و در صدد بود که اعلام کند ایران از ما حمایت نظامی می کند.

به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالباري عطوان روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی تصریح کرد که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در عرصه نظامی و امنیتی و همچنین توانمندی از بین بردن نیرو‌های نفوذی و جاسوس‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای دست یافته که بخش زیادی از این موضوع مرهون حمایت‌های همه جانبه ایران از محور مقاومت است.

عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه الکترونیکی رأی الیوم در گفت وگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی المیادین در خصوص پیام‌های نظامی رزمایش روز یک شنبه جنبش حماس در نوار غزه گفت: پیام اصلی رزمایش نظامی جنبش حماس در سخنان رییس دفتر سیاسی این جنبش نهفته است که گفت: اگر در تنش نظامی اخیر فورا آتش بس اعلام نمی‌شد، گردان‌های عزالدین قسام تل آویو را هدف قرار می‌دادند. این مانور‌ها و جشن‌های نظامی در زمان بسیار مهمی برگزار می‌شود؛ اولا این مانور پس از انتفاضه مسلحانه اخیر در کرانه باختری برگزار می‌شود که صهیونیست هاا را سردرگم کرده است و همچنین پس از رویارویی اخیر بین گروه‌های مقاومت به رهبری جنبش حماس روی می‌دهد، این رویارویی یکی از تاریخی‌ترین رویارویی‌های عربی صهیونیستی به شمار می‌رود چرا که نتانیاهو را وادار کرد برای میانجیگری و برقراری آتش بس دست به دامان مصر شود.

تسلیحات بی سابقه‌ای که ما در مانور روز یک شنبه جنبش حماس شاهد آن بودیم، تا کنون به نمایش گذاشته نشده بود و من معتقدم این تسلیحات که اکنون در اختیار گردان‌های عز الدین شاخه نظامی جنبش حماس قرار دارد، ترس و وحشت به جان صهیونیست ها انداخته است و این همان بهانه نتانیاهو برای درخواست آتش بس بود که از آن با عنوان "آنچه در خفا و پنهانی است، بزرگتر است" یاد کرد. آنچه در خفاست چیزی است که گردان‌های عز الدین قسام تاکنون آن را آشکار نکرده بود. هدف این مانور بالا بردن سطح روحیه فلسطینیان و ارسال پیامی برای تل آویو بود که بگوید مقاومت آماده است. اسماعیل هنیه در سخنان خود اصرار داشت از ایران تشکر کند و با این اقدام خواست بگوید این تسلحیات و این حمایت نظامی از ایران آمده است. این در حالی است که کشور‌های عربی که در مسیر عادی سازی روابط قرار دارند، ضد ایران هستند و تلاش می‌کنند وجهه این کشور را خدشه دار کنند. به نظر من، این بارزترین پیام مانور نظامی و سخنان اسماعیل هنیه بود. مقاومت اکنون به سطح بازدارندگی واقعی در مقابل رژیم اشغالگر رسیده است، آنگونه که حزب الله لبنان پیشتر به این سطح از این بازدارندگی و توازن نیرو‌ها با دشمن رسیده بود. دشمن اکنون با بازدارندگی در شمال و جنوب سرزمین‌های اشغالی مواجه است.

عطوان در ادامه درباره توسعه و گسترش توانایی‌های محور مقاومت از جمله حماس که در سخنان روز یک شنبه اسماعیل هنیه نیز بارز بود، گفت: این توسعه و گسترش را می‌توان در سه عرصه بررسی کرد: نخست عرصه نظامی، جنبش حماس و گردان‌های عز الدین قسام توانسته است تکنولوژی ساخت موشک‌های خود را که از ایران دریافت کرده است توسعه دهد و ما این توسعه را در رویارویی اخیر بین حماس و تل آویو که ۴۸ ساعت طول کشید مشاهده کردیم. حماس اصرار داشت این رویارویی بیشتر ادامه داشته باشد تا به دشمن درسی بدهد که انتظار آن را نداشت و برای آن برنامه ریزی نکرده بود.

دوم: توسعه بی سابقه و غیر معمول در عرصه امنیتی. این توسعه و توانایی از هماهنگی بین شاخه‌های محور مقاومت و به طور مشخص بین حماس و حزب الله ناشی می‌شود. به نظر من این توسعه امنیتی به دلیل همکاری با کشور‌های عربی یا غیر عربی حاصل نشده است، بلکه در درجه اول به دلیل همکاری با حزب الله حاصل شده که توانسته است یک شبکه امنیتی بی سابقه‌ای را ایجاد و بخش بزرگی از تلاش‌های نفوذی و همچنین ابزار‌های اطلاعاتی دشمن را در جنوب لبنان خنثی کند. جنبش حماس و شاخه نظامی آن در میان نیرو‌های خود سرشار از مغز‌های متفکر در عرصه نظامی و امنیتی است.

سوم: توانایی از بین بردن نیرو‌های نفوذی و جاسوس‌ها در نوار غزه. جنبش حماس و دستگاه‌های امنیتی وابسته به آن با در اختیار داشتن ابزار‌ها و تجارب مورد نیاز توانستند بخش بزرگی از جاسوس‌ها و مزدوران نفوذی را از بین ببرند و با این اقدام بی نظیر توانستند اسرار گروگان گرفتن نظامیان صهیونیست را محرمانه نگه دارند. جنبش حماس در این زمینه موفق عمل کرد و تل آویو با وجود در اختیار داشتن تجهیزات پیش رفته در این زمینه ناکام ماند. جنبش حماس توانست از اطلاعاتی که از دشمن کسب کرده بود نهایت استفاده را ببرد. مغز‌های متفکر جنبش حماس در عرصه امنیتی منتظر نفوذ نیرو‌های اطلاعاتی به منطقه شرقی خان یونس بودند و به همین خاطر توانستند آن‌ها را محاصره کنند و کارت‌های شناسایی را از آنان به دست آورند و از آنان عکس بگیرند و این اقدامات بی نظیر هستند. هنوز زوایای پنهان این اقدام آشکار نشده است و اسماعیل هنیه در این زمینه گفت: شاید گردان‌های عز الدین قسام در یک کنفرانس خبری جزئیات کاملی در این زمینه ارائه دهد./983/ب102/ف

منبع: خبرگزاری صدا و سیما  

ارسال نظرات