۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۵۹۰۲۹۶
استاد حوزه علمیه تأکید کرد؛

ضرورت تربیت طلاب محقق

ضرورت تربیت طلاب محقق
محقق علوم قرآنی با تاکید بر اینکه طلاب باید محقق باشند، گفت: محقق بین مطالب رابطه ایجاد کرده و با تحلیل عقلی فکر ایجاد می‌کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد هادی معرفت محقق علوم قرآنی، امروز در جلسه درس اخلاق که در مدرسه علمیه کوثر ورامین برگزار شد گفت: طبق صریح روایت: انسان باید هر روز خود را به سه حالت شروع کند یا عالم باشد و یا متعلم و یا دوستار اهل علم چهارمی وجود ندارد و غیر از آن نتیجه‌اش هلاکت است.

وی افزود: انسان می‌تواند از سه عنوان عالم، متعلم و محب اهل علم یکی را انتخاب کند تا در یک سطح متوقف نشود و به پیشرفت و تعالی دست یابد.

حجت الاسلام والمسلمینمعرفت با بیان اینکه ملک و ملکوت دو چهره هستند که در سوره ملک و یس به نام عالم معرفی شده است، گفت: کل عالَم متعلم است و عالِم فقط وجود مبارک پیامبر اسلام و زوات نورانی اهل بیت (ع) هستند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عالَم یک کتاب تکوینی است و هر انسانی نسبت به دانایی خودش عالِم است و جزء عالَم محسوب می‌شود، گفت: چیزی در عالَم وجود ندارد که از علم بری باشد بلکه هر جای عالَم را که بنگریم علم است.

وی با تاکید براینکه در علم آموزی معلوم‌ها را باید طبقه بندی کرد اظهار داشت: از نظر کمی و کیفی تمام معلومات آفاق محدودند، اما معلومات نامحدود و نورانی هم در این عالم وجود دارد که وجود نورانی اهل بیت (ع) هستند.

وی افزود: به عنوان مثال وجود نورانی امام حسن عسگری (ع) معلومی است که برای شناخت ایشان تلاش و معرفت لازم است.

حجت الاسلام والمسلمین معرفت با اشاره به هفته پژوهش اظهار داشت: دو روش برای مطالعه مطرح است یکی تحقیق و دیگری تتبع بنابراین طلبه به جای آن که متتبع باشد باید محقق باشد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: متتبع فقط مطلب را دنبال می‌کند و جمع آوری می‌کند، اما محقق بین مطالب رابطه ایجاد می‌کند، تحلیل کرده و در نهایت فکر ایجاد می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین معرفت در پایان با اشاره به اهمیت تحقیق خاطرنشان کرد: نقل کردن شایسته انسان نیست، چرا که کوثر بودن در نقد است در نتیجه کلاسی که با نقد همراه نباشد ابتر است. /۸۱۳/پ ۲۰۲/ب ۱
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات