۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۵۹۰۳۰۰
معاون پژوهشی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی:

اسلامی کردن علوم انسانی نیازمند تلاش مداوم و بدون توقف است

اسلامی کردن علوم انسانی نیازمند تلاش مداوم و بدون توقف است
حجت الاسلام سقای بی‌ریا گفت: اسلامی کردن علوم انسانی کار وسیع و عظیمی است که نیازمند تلاش مداوم، گسترده و بدون توقف است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ناصر سقای بی‌ریا معاون پژوهشی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در همایش "حوزه علمیه، پژوهش دستاوردها و ظرفیت‌ها " که امروز در تالار همایش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به فعالیت‌های گسترده پژوهشی در مؤسسه امام اظهار داشت: منتهی الیه همه فعالیت‌هایی جاری در مؤسسه امام خمینی(ره) پژوهش است.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب پژوهشکده‌ها و مراکز حوزوی و دانشگاهی مهمی در راستای پرداختن به این مهم ایجاد شده و بخش مهمی از این پژوهشگران ثمره علمی مؤسسه امام هستند که در بخش علوم اسلامی فعالیت کرده و توانسته‌اند بخشی از کار را جلو ببرند.

وی با اشاره به سخنان آیت الله مصباح یزدی درباره علوم اسلامی بیان کرد: اسلامی کردن علوم انسانی کار وسیع و عظیمی است که نیازمند تلاش مداوم، گسترده و بدون توقف است.

وی ادامه داد: این راه بسیار طولانی است و ما نباید از صحبت‌هایی که در گوشه و کنار می‌شود و دائما نسبت به کارهای انجام شده هجمه برده و انتظار دارند که نتیجه کامل این مسیر سخت و طولانی حاصل شده باشد، دچار یأس شویم.

حجت الاسلام و المسلمین سقای بی ریا با بیان این‌که به بخشی از اهداف رسیده‌ایم، گفت: اما هنوز مقدار زیادی از مسیر باقی مانده است که بایستی با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم پیموده شود و به سرانجام مناسب و مورد انتظار برسد.

وی اکثر انجمن‌های علمی حوزه که در زمینه علوم انسانی و اسلامی همچون روانشناسی، جامعه شناسی، مدیریت و حقوق مشغول به جذب و پرورش دانش‌پژوه هستند، برای عضویت در مؤسسات خود، شرط درس خارج و کارشناسی ارشد را قرار داده‌اند.

معاون پژوهشی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: در دهه‌های پیش رو بیش از زمان کنونی شاهد موفقیت‌های زیادی خواهیم بود و کسانی که هجمه‌های غیرمنصفانه به مؤسسات علوم انسانی و اسلامی وارد می‌کنند، این ثمرات را مشاهده خواهند کرد.

وی با بیان این‌که برخی از نیرو و قدرت پژوهشی جامعه پژوهشی علوم انسانی و اسلامی که در سال‌های آینده ثمره خود را نشان خواهد داد، به وحشت افتاده‌اند، اظهار داشت: البته ما نباید به دستاوردهای امروز غره شویم، بلکه بایستی با برنامه ریزی خوب و همکاری و هم‌افزایی همه مراکز حوزوی و دانشگاهی موجود، این مسیر مقدس را با قدرت ادامه دهیم.

حجت الاسلام سقای بی‌ریا با تأکید بر این‌که بایستی از برخی اندیشمندان که صاحب اثر و نظر در رشته خود هستند، در این زمینه به خوبی استفاده کنیم، گفت: اساتیدی همچون حجج اسلام غلام‌رضا فیاضی، محمد حسین‌زاده، ابوالفضل ساجدی، احمد حسین‌شریفی، سیداحمد رهنمایی، محمدجواد نوروزی، ، محمود فتحعلی، سیدمحمدکاظم رجایی، سید حسین شرف‌الدین و محمد فنایی در زمینه‌های مختلف علوم انسانی و اسلامی آثار بسیار ارزشمندی تألیف کرده‌‌اند و استفاده از آنها در مسیر اسلامی کردن علوم انسانی امری ضروری و لازم است.

گزیده ای خبر را در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 14

/876/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات