۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۵۹۰۳۰۴
یادداشت؛

سازمان های بین المللی و دکترین خروج ترامپ

سازمان های بین المللی و دکترین خروج ترامپ
تعداد سازمان ها و توافقات بین المللی که ترامپ و نئوکان های طرفدارش از آنها خارج شده اند آنقدر زیاد است که به سیاست خارجی او لقب شرم آور «دکترین خروج» داده شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، ترامپ و نئوکان ها آمریکا را تا آنجا از سازمان ها و توافقات بین المللی بیرون کشیده اند که به سیاست خارجی او لقب شرم آور «دکترین خروج» داده اند.
دونالد ترامپ که درحال حاضر به شدت تحت تاثیر جان بولتون نومحافظه کار مشاور امنیت ملی و مایک پومپئو وزیرامور خارجه اش - یک نئوکان در لباس لیبرتارین - قرار دارد،  سیاست جدیدی را به اجرا گذاشته است که نه تنها ایالات متحده را از سازمان های بین المللی دور می سازد بلکه در مجموع از آنها خارج می کند. تنها سازمان بین المللی که ترامپ درحال حاضر از آن حمایت می کند ناتو است و این نیز  فقط به این دلیل است که بولتون، پومپئو و نئوکان هایی که به ترامپ مشورت می دهند، از مدافعان جنگ یکجانبه ایالات متحده با حضور نیروهای ناتو به عنوان گوشت دم توپ هستند، چه این دکترین نئوکان ها تامین کننده منافع آمریکا باشد و چه این منافع را مورد تهدید قرار دهد.
ترامپ به تازگی اعلام کرده که قصد دارد هدر نوئرت را که قبلا در فاکس نیوز کار می کرده و هم اکنون در سمت سخنگوی وزارت امور خارجه برای پومپئو اشتغال دارد، به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل معرفی کند، اقدامی که نشانه دیگری است از اینکه ترامپ اگر امکان داشته باشد آمریکا را از این سازمان بین المللی خارج خواهد کرد.
نوئرت شخصی است که یک بار به طرز احمقانه ای ابراز نظر کرده بود که ورود نیروهای متحدین به فرانسه درروز دی، نشانگر نقطه اوجی درروابط آلمان و آمریکا بوده است. او این اظهار نظر را به دنبال سخنان پومپئو ابراز کرده بود که در آن  لزوم عضویت در سازمان ملل و دیگرسازمان های بین المللی را به پرسش گرفته بود. پوپمپئو در یک مراسمی در بروکسل که با حمایت مالی صندوق مارشال آلمان برگزار می شد، به سازمان ملل، اتحادیه اروپا، سازمان کشورهای آمریکایی، اتحادیه آفریقا، بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و سازمان تجارت جهانی تاخت، اما از ناتو که مقر آن در بروکسل است تحت عنوان «تشکیلاتی لازم» نام برد. پومپئو هیج اشاره ای به انتقادات ترامپ از ناتو نکرد.
عدم تمایل ترامپ از سازمان ملل  کاملا مشهود است. ترامپ با انتخاب بولتون - تنها سفیر آمریکا در سازمان ملل که سنا وی را تایید نکرده است - به عنوان مشاور امنیت ملی خود، پیام خشنی را برای سازمان ملل ارسال کرد. ترامپ همچون بسیاری از دیگر دسیسه پنداران درجناح راست افراطی از جمله اعضای «جامعه جان بیرش» و گروه های برتری طلب سفیدپوست، مدت هاست که از خروج آمریکا از سازمان ملل و انتقال مقر آن از نیویورک حمایت کرده اند. شعارهای آنها -«آمریکای بدون سازمان ملل و سازمان ملل بدون آمریکا»- در بازی نئوکان ها برای کاستن از قدرت سازمان ملل، جناح راست را تغذیه می کند.

نئوکان ها که تنها دلیل موجودیت آنها این است که به عنوان نیرویی پایدار برای تضمین پایبندی واشنگتن به منافع اسرائیل عمل کنند، مدت هاست که سازمان ملل را بابت قطعنامه هایی که سیاست های اسرائیل را در خاورمیانه محکوم می کند مورد شماتت قرار می دهند. در سال 1994 بولتون گفته بود:«ساختمان دبیرکل سازمان ملل در نیویورک 38 طبقه دارد. اگر این ساختمان 10 طبقه خود را از دست بدهد کوچک ترین تفاوتی در کارآیی آن به وجود نخواهد آمد.»
این اظهارات سال 1994 او بود – که گفته بود طبقات فوقانی سازمان ملل  ویران شده اند و به دلیل نزدیکی زمان با انفجار مرکز تجارت جهانی، این سخنان یادآور آن اتفاق بود- که به شکلی به رد شدن نامزدی بولتون به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل از سوی سنا منجر شد.  تنها به دلیل وجود یک پست خالی  بود که جرج دبلیو بوش توانست  کرسی نمایندگی آمریکا در سازمان ملل را به او بدهد.
پومپئو در بروکسل با اشاره به سازمان ملل پرسید: «آیا این سازمان همچنان صادقانه ماموریت  خود را دنبال می کند؟» پومپئو که این سخن او انعکاسی بود از سخنان جان بولتون در سال 1994 درباره سازمان ملل، در جواب سئوال خود چنین گفت: «نهادهای بین المللی باید به تسهیل همکاری هایی کمک کنند که امنیت و ارزش های جهان آزاد را تقویت کنند وگرنه باید آنها را اصلاح یا به کلی حذف کرد.»
بولتون و پومپئو به عنوان نماینده طیفی فریبکار و جبون، یکی یکی درحال از میان برداشتن معاهدات بین المللی آمریکا هستند.

از بین بردن معاهدات و توافقنامه ها از سوی ترامپ در قالب یک دکترین نئوکانی صورت می گیرد. ترامپ  از زمان رسیدن به ریاست جمهوری ایالات متحده را از توافق تغییرات اقلیمی پاریس، توافقنامه تجاری مشارکت بین اقیانوس آرام (تی پی پی) و توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) بیرون کشیده است. جایگزین ترامپ برای نفتا  یعنی توافق آمریکا- مکزیک - کانادا (یو اس ام سی ای) تنها تفاوتی حاشیه ای با توافق قبلی دارد. ترامپ همچنین آمریکا را از  سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) به این دلیل خارج کرد که خود او از آن تحت عنوان «سوگیری های ضد اسرائیلی» این سازمان نام برد. خروج از یونسکو یک حرکت نئوکانی کلاسیک محسوب می شد، چرا که این کار یک بار دیگرنشان داد که اقدامات آمریکا را نئوکان های تحت کنترل اسرائیلی چون نیکی هیلی سفیر وقت آمریکا در سازمان ملل دیکته می کنند.
ترامپ با خروج از توافق مشترک اتمی بین ایران با اتحادیه اروپا، روسیه و چین (برجام) که آمریکا نیز از امضا کنندگان آن بود، با سیلی از سرزنش ها و محکومیت های بین المللی مواجه شد. ترامپ در اقدامی که تخلف از مفاد برجام محسوب می شد نه تنها تهدید به تشدید تحریم ها علیه ایران کرد، بلکه دیگر امضا کنندگان این توافق را نیز تهدید کرد که اگر در تشدید تحریم نئوکان ها علیه ایران مشارکت نکنند، آنها را نیز مشمول تحریم خواهد کرد. ترامپ همچنین از چندین توافق دیگر با کوبا که بعد از احیای روابط دیپلماتیک بین آمریکا و کوبا دردوران باراک اوباما امضا شده بود، خارج شد. دولت ترامپ  دستور به بستن دفتر سازمان آزادیبخش فلطسین در واشنگتن داد که از زمان امضای توافق اسلو در سال 1993 در واشنگتن حضور دیپلماتیک داشت.

در دسامبر 2017 آمریکا خروج خود را از موافقت نامه جهانی در امور مهاجران که در سال 2016 از سوی تمام 193 عضو سازمان ملل امضا شده بود اعلام کرد. دولت ترامپ همچنین آمریکا را از شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز خارج کرد و بار دیگرنشان داد که صرفا آلت دست تحت کنترل اسرائیلی هاست. هیلی دلیل خروج آمریکا از این شورا را «سوگیری های ضد اسرائیلی» این شورا اعلام کرد. در تصمیمی دیگر که  اربابان اسرائیلی ترامپ الهام بخش آن بودند، هیلی  کاهش کمک های آمریکا به سازمان کمک و امداد سازمان ملل برای آوارگان فلسطین را اعلام کرد. این سازمان امدادی اصلی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی است و آمریکا اعلام کرده که به طور کامل از آن خارج می شود.
ترامپ بودجه کمک های آمریکا به برنامه مشترک سازمان ملل در زمینه اچ آی وی/ ایدز، صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) (که به شدت بر برنامه واکسیناسیون کودکان تاثیرگذار است)، برنامه زیست محیطی سازمان ملل، برنامه توسعه و زنان سازمان ملل، سازمان ماهیگری شمال غرب آتلانتیک (در مورد اختلافات دریایی و ماهیگیری با کانادا) و سازمان آب و هوایی جهانی کاهش داده است. دولت ترامپ با هشدارهای شدید سازمان آب و هوایی جهانی درباره تغییرات اقلیمی در سراسر جهان، هشدارهایی که همگی مبتنی بر واقعیات هستند، مخالف است.
بولتون اعلام کرده است که آمریکا ممنوعیت های مسافرتی را در مورد قضات به گفته وی دیوان بین المللی لاهه «غیر مشروع» وضع می کند و دارایی های این دیوان را در سیستم مالی آمریکا مسدود خواهد کرد. بولتون همچنین قول داد که آمریکا هرگز به این دیوان نخواهد پیوست.

ترامپ پا به قلمروی خطرناک تر گذاشت وقتی دراکتبر 2018  اعلام کرد که ایالات متحده از پیمان «نیروهای هسته ای میان برد» با روسیه خارج خواهد شد. همچنین نشانه هایی دردست است که ترامپ «پیمان کاهش سلاح های راهبردی جدید» (استارت جدید) سال 2010 را نیز ابطال خواهد کرد. بولتون با حمایت پومپئو  معروف به این است که با هردوی این پیمان های کنترل تسلیحاتی جدید مخالف است. هیچ چیز بیشتر از یک مسابقه تسلیحات اتمی گسترده نمی تواند بولتون و پومپئو را خوشحال تر کند.
در آوریل 2018 دولت ترامپ آمریکا را از سازمان بین المللی قهوه مستقر در لندن که یک سازمان مختص کشورهای صادر و وارد کننده قهوه است که دولت جان اف کندی در سال 1962 به ایجاد تشکیل آن کمک کرد خارج کرد. این اولین اقدامی بود که ترامپ بعد از اخراج وزیر امور خارجه اش رکس تیلرسون انجام می داد. تیلرسون که اخیرا در یک رویداد عمومی در هیوستون سخن می گفت فاش کرد که ترامپ غالبا از او می خواسته در قالب اقداماتی که تخلف از قانون محسوب می شد، پیمان های بین المللی آمریکا را زیر پا بگذارد.
برخی از مقامات ترامپ با متهم کردن اینکه سازمان غذا و کشاورزی مستقر در رم  که یک سازمان تخصصی سازمان ملل است در «ماموریتی ناخوشایند» در زمینه سیاست های تغییر آب و هوایی جهانی مشارکت دارد، تهدید به خروج آمریکا از این سازمان کرده اند. آمریکا هم اکنون نیز تعهدات خود را نسبت به فائو انجام نداده است. فائو در سال 2017 یک اداره تغییرات اقلیمی راه اندازی کرده است. دولت ترامپ همچنین مخالفت خود را با «طرح جبران و کاهش کربن برای هوانوردی بین المللی» وابسته به سازمان هوانوردی تجاری بین المللی که در مونترال واقع است ابراز کرده است.

مخالفت دولت ترامپ در حفاظت های زیست محیطی، بر سازمان بین المللی محیط زیست دریایی نیز تاثیر گذاشته است. ایالات متحده خواهان رویکردی کندروانه تر در مقررات این سازمان است که یکی از اهداف خاص آن این است که تا سال 2020 کشتی ها باید از سوخت هایی استفاده کنند که دارای0.5 درصد سولفور یا کمتر باشند.
دولت ترامپ در مناقشات خود با چین بر سر نرخ های پست محموله های سنگین تر اعلام کرده است که از اتحادیه جهانی پست که یکی از قدیمی ترین سازمان های بین المللی  و سازمانی مقدم بر اتحادیه ملت هاست خارج خواهد شد. امروز سازمان جهانی پست یکی از سازمان های تخصصی سازمان ملل محسوب می شود.
دیگر سازمان های پر سابقه ای که مورد تهدید ترامپ واقع شده اند عبارتند از سیستم پیمان قطبی؛ سازمان بین المللی جغرافیای آبی مستقر در موناکو و سازمان بین المللی انرژی های تجدید پذیر مستقر درابوظبی. دولت ترامپ که تلاش دارد پیمان های موجود با ملت های بومی در آمریکای شمالی و اقیانوس آرام را ابطال کند، به دنبال محدود کردن - اگرنگوییم به کلی مستثنا کردن - «مشارکت کنندگان دائمی» بومی در سازمان هایی چون شورای قطبی و برنامه زیست محیطی منطقه ای پاسیفیک است.
ترامپ تهدید کرده است که اگر سازمان تجارت جهانی «از نو صورت بندی نشود» از این سازمان خارج خواهد شد. مقامات دولت ترامپ همچنین تهدید به خارج کردن آمریکا از  «اتحادیه بین المللی ارتباطات از راه دور» کرده اند، مگر آنکه این اتحادیه از حمایت از «بی طرفی اینترنت» - حقوق دسترسی همگانی به اینترنت - دست بردارد، چیزی که ترامپ سرسختانه با آن مخالف است و موجب دردسرهایی در داخل ایالات متحده شده است.

بنیاد دست راستی هریتیج که در اصل توسط مفسده انگیزان شرکتی تاسیس شده، از دولت ترامپ خواسته است تا «کنوانسیون سازمان ملل در زمین قوانین دریایی» را به تصویب نرساند. با توجه به اینکه بیشتر پیشنهادهای بنیاد هریتیج به سرعت به سیاست های دولت ترامپ تبدیل شده اند، به نظر می رسد که این کنوانسیون نیز در کنار برجام، یونسکو، قرارداد مشارکت های تجاری بین پاسیفیک و دیگر معاهدات در سطل زباله ترامپ جای گیرد.
ترامپ با امتناع آشکار از امضای اطلاعیه های رسمی که در پایان نشست های اخیر گروه 7 و گروه 20 صادر شده، اکراه و بی میلی خود را از همکاری با دیگر رهبران جهانی نشان داده است.
جمهوریخواهان مدافع ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا لایحه های را با عنوان «قانون احیای حق حاکمیت ملی آمریکا» ارائه داده اند. این لایحه  خواستار آن می شود که ایالات متحده عضویت خود را در سازمان ملل «به حالت تعلیق درآورد.»
تعداد سازمان ها و توافقات بین المللی که ترامپ و نئوکان های طرفدارش از آنها خارج شده اند آنقدر زیاد است که به سیاست خارجی او لقب شرم آور «دکترین خروج» داده شده است.
نویسنده: وین مدسن (Wayne Madsen) روزنامه نگار تحقیقی، نویسنده و ستون نویس
منبع: yon.ir/b03zU

ارسال نظرات