۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۵۹۰۳۰۶
با حضور مدیر حوزه؛

پژوهشگران برتر مرکز فقهی اطهار تجلیل شدند

پژوهشگران برتر مرکز فقهی اطهار تجلیل شدند
مراسم رونمایی از ۷۵ عنوان کتاب مرکز فقهی و تخصصی ائمه اطهار(ع) و تجلیل از ممتازان علمی و پژوهشگران این مرکز با حضور مدیر حوزه‌های علمیه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از 75 عنوان کتاب مرکز فقهی و تخصصی ائمه اطهار(ع) و تجلیل از ممتازان علمی و پژوهشگران این مرکز و مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع)، مدرسه علمیه و مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی ائمه اطهار(ع) با حضور آیات علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع] در سالن همایش های این مرکز برگزار شد.

فلسفه همایش تجلیل از ممتازان علمی

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام حبیبی تبار در ابتدای این همایش با اشاره به فلسفه همایش تجلیل از ممتازان علمی اظهار داشت: این همایش به منظور رونمایی از زحمات و منشورات مرکز فقهی و تخصصی ائمه اطهار(ع) برگزار شده است.

مدیر مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) با اشاره به ضرورت تأسیس این مرکز بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، استقرار جمهوری اسلامی و صدور پیام استکبارستیزی به سایر کشورهای مسلمان و پیدایش بیداری اسلامی در سایر کشورهای اسلامی، صهیونیسم و آمریکا برنامه‌های خود را برباد رفته دیدند، از این رو برای دستبرد زدن به منافع و منابع مسلمانان، شعار «تفرقه انداز و حکومت کن» را در دستور عمل قرار دادند.

وی با اشاره به برنامه‌های نوکران آمریکا در منطقه بیان کرد: امروز نوکری عربستان سعودی به عنوان نوکران آمریکا در منطقه برای همه روشن شده است، به طوری که خود مقر به نوکری آمریکا و صهیونیسم هستند.

حجت الاسلام حبیبی تبار عنوان کرد: تروریست‌های عربستان سعودی و دیگر دست‌نشانده‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه دو کار انجام دادند، نخست دست به توحشش و اسلام هراسی زدند و دیگر این‌که با بی رحمی، قساوت قلب و قتل عام مسلمانان و مردم بی‌گناه، زیرساخت‌های کشورهای اسلامی را به خطر انداختند.

وی با تأکید بر این‌که مقابله با این خطر بزرگ بر همه جهان اسلام به ویژه حوزه‌های علمیه واجب است، گفت: مقابله با تفکرات رژیم صهیونیستی، مقابله‌ای فرهنگی است، هرچند مقابله نظامی نیز لازم است، اما کافی نیست.

ارائه بحث‌های بسیار عمیق به جامعه توسط حوزه‌های علمیه

در ادامه آیت الله فاضل لنکرانی، با بیان این‌که هر زمان فقهای یک زمان دین را حفظ کرده و به نسل بعد از خود منتقل کرده‌اند، آثار دین در جامعه نمودار شده است، گفت: اگر بخواهیم با نگاهی منصفانه درباره حوزه‌های علمیه بعد از انقلاب اسلامی ایران صحبت کنیم، واقعیت این است که حوزه بحث‌های بسیار عمیقی را به بشریت ارائه داده است.

وی با اشاره به ترغیب پیروان دیگر ادیان به دین اسلام در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مطرح کرد: در این مرکز فقهی افرادی که مسلمان نبوده‌اند را به صورت فردی و گروهی نسبت به معارف الهی ترغیب شده‌اند.

آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: امروز حوزه علمیه قم، مطالب و تحقیقات زیادی برای ارائه وجود دارد و به هیچ وجه دستان ما خالی نبوده و در مسائلی همچون پزشکی، حقوق، فقه مضاف و در باب مقابله با تفکر وهابیت و سلفی‌گری عمیق‌ترین مسائل از همین مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) منتشر شده است.

وی هشدار داد: برخی چشم خود را بسته و ناجوانمردانه به حوزه هجمه می‌کنند، آیا این امر منصفانه و خدمت به اسلام و انقلاب و تعقل است که با چشمان بسته بگوییم حوزه علمیه در این 40 سال کاری نکرده است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این‌که برای نقد حوزه ابتدا وارد حوزه‌های علمیه شده و بعد بگویید که حوزه کاری نکرده است، گفت: علما در هر زمانی به وظایف دینی و علمی خود عمل کرده‌اند، اما هرکس توانایی و ظرفیت مشخصی دارد و به اندازه توانایی خود عمل کرده است.

وی تأکید کرد: اگر عنایت خداوند و ائمه نبود، پیمودن این مسیر میسر نبود، بنابراین ما باید راجع به حوزه‌ها منصفانه قضاوت کنیم.

خلاءهای موجود در حوزه، نیازمند پژوهش‌های علمی مراکز تخصصی

همچنین آیت الله اعرافی با بیان این‌که خلاءهای بزرگی وجود دارد که نیازمند مؤسسات و مراکز تخصصی علمی است، گفت: نقش اینگونه مراکز بسیار ممتاز است و هر قدر مؤسسات و مراکز علمی پای کار بیایند، باز هم جای کار وجود دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه باب فقه و فقاهت را ستون فقرات حوزه‌های علمیه توصیف و بیان کرد: دستگاه اجتهاد ما در دستگاه فقاهت ما تجلی پیدا کرده است، به طوری که هرقدر در این زمینه بخوانیم، بنویسیم، بیأندیشیم، تفکر و پژوهش کنیم، باز هم کم است.

وی با بیان این‌که فقه ما یک دانش پیوسته تاریخی است و هیچ انقطاع تاریخی در آن وجود ندارد، گفت: همانگونه که در قالب کتب و متون پیوسته صیانت شده، همانطور در یک فرآیند تعلیم و تعلمی استمرار پیدا کرده است و رشته استادی و شاگردی به عصر معصوم می‌رسد.

آیت الله اعرافی خطرنشان کرد: ما در ادواری داریم که این رشته‌های دانشی گاهی نازک می‌شده است، اما فقه ما یک درخت تنومند و تناوری است که ریشه در کتاب و سنت دارد و در گذر زمان، هیچگاه نازک نشده است، این نکته مهمی است که در هیچ علوم دیگری وجود ندارد.

وی با اشاره به طبقه‌بندی‌های ادوار فقه، بیان کرد: حوزه‌های فقهی ما جابجا شده است، اما پیوستگی این علم و دانش و استاد و شاگردی قطع نشده است، مطلب دیگر که در باب فقه شاهد هستیم، تنوع مکاتب در عین وحدت روش‌های بنیادی است، نکته مهم این است که فقه ما تنوع مکاتب و دیدگاه‌های متفاوتی دارد، اما این تنوع در یک قالب چهارچوب منقح و مدونی است.

تجلیل از برگزیدگان و ممتازان مراکز تخصصی و فقهی ائمه اطهار(ع)

گفتنی است، در پایان این همایش از ممتازان مرکز فقهی و تخصصی و مدرسه علمیه قرآنی ائمه اطهار(ع) با اهدای لوح و هدایایی به رسم یادبود، تجلیل شد.

در بخش پژوهشگران برتر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) از حجج اسلام علیرضا اسلامیان به عنوان استاد و پژوهشگر برتر مرکز تخصصی ائمه اطهار، سید جواد حسینی خواه به عنوان محقق برتر، محی‌الدین آزادمنش و محمدعلی قاسمی به عنوان پژوهش‌های برتر مرکز فقهی، مجتبی صبوری نفر دوم پژوهشگر برتر و احمدخوانساری با اهدای لوح و جوایزی تقدیر به عمل آمد.

در بخش تجلیل از دانش پژوهان مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی ائمه اطهار(ع)؛ از حجج اسلام اکبر کوهی ممتاز تفسیر موضوعی، محمدصادق قربان‌پور ممتاز سطح 3، علی فخری، محمدهاشمی، محمدمهدی مهدیزاده، محمدصادق شریف‌پور ممتاز بخش تفسیر تقدیر و تجلیل شد.

همچنین از در بخش تجلیل از ممتازان مدرسه علمیه قرآنی ائمه اطهار(ع) با رویکرد تفسیری و قرآنی از سیدعلیرضا هاشمی دهسرخی پایه پنجم، محمدامین بدرخوانی پایه چهارم، علی محمدی پایه سوم، محمدصادقی پایه دوم و مصطفی عباسی پایه اول تجلیل شد.

آقایان فاضل محمدعلی تبار، محمدهادی نیکی، جواد شفیعی، حسین شبانی مروی، محمدمهدی نیکی، محمدتقی بصیری، محمدحسین مصدرالامور، محمدرضا یداللهی فارسانی، سیدمحمدحسین میرشاه‌ولایتی، محمدرضا میرقادری، اکبر مهری تونایی، سیدمحمدحسین میرداداشی در بخش معاونت علمی آموزش فقهی برگزیده شدند.

همچنین آقایان امیرحسین شجاعی، سلمان موریان‌زاده، سیدمسلم حسینی، عبدالرضا موسوی، رسول مروجی، محمدعلی تهرانی به عنوان ممتازان سال 96 -97 در مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) برگزیده و تقدیر شدند./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات