۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۵۹۰۳۳۳
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح کرد؛

لبیک مراکز پژوهشی حوزوی به ندای رهبر معظم انقلاب برای بررسی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت

لبیک مراکز پژوهشی حوزوی به ندای رهبر معظم انقلاب برای بررسی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با بیان این که مراکز پژوهشی حوزوی به ندای رهبرمعظم انقلاب در زمینه بررسی سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت لبیک می‌گویند، گفت: پژوهشگاه‌ها باید متناسب با تخصص خود به بررسی این سند بپردازند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین لک زایی در آیین تجلیل از برترین‌های عرصه پژوهش، پژوهشکده، گروه علمی و پژوهشگران برتر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد با تبریک هفته پژوهش و میلاد امام حسن عسکری (ع) به رسالت مراکز پژوهشی در قبال ابلاغیه الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه‌ها باید متناسب با تخصص خود به بررسی این سند بپردازند.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: ابلاغیه سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت دارای پنج بخش مبانی، آرمان، رسالت ها، افق و تدابیر برای برنامه ریزی و عمل است؛ افق سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت نیز ۱۴۵۰ است که از سال ۱۴۰۰ نیز کار خود را شروع خواهد کرد.

وی با بیان این که در افق ۱۴۵۰ باید به تمدن نوین اسلامی دست پیدا کرده باشیم، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب برای ایجاد تمدن اسلامی پنج مرحله انقلاب اسلامی، ایجاد نظام اسلامی، ایجاد دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی در نظر گرفته اند که انقلاب اسلامی و نظام اسلامی ایجاد شده اند و سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت به دنبال ایجاد مراحل دیگر است.

معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت فقط از ایجاد تمدن نوین اسلامی سخن گفته شده است در حالی که دولت سازی اسلامی و جامعه سازی اسلامی نیز می‌توانند زیر مجموعه آن قرار گیرد به عبارت دیگر می‌توان افق ۵۰ ساله سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت را در چند زمان بندی ۱۰ یا ۲۰ ساله تقسیم بندی و دست یابی به افق را مرحله بندی کرد.

وی تصریح کرد: اگر هدف سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت تمدن سازی اسلامی است، تکلیف حوزه علمیه نسبت به این سند روشن است یعنی مراکز پژوهشی حوزوی باید براساس تخصص خود تمدن سازی و دولت سازی اسلامی را مد نظر خود قرار دهند، زیرا تمدن سازی اسلامی هدف کلان است که به بخش‌های الگوی اسلامی اقتصادی، سیاسی، اخلاقی، اجتماعی و موارد دیگر تقسیم می‌شود بنابراین بخش‌های مختلف باید آن را مورد بررسی قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با بیان این که آرمان و مبانی سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، اسلام است، افزود: آرمان و مقصد در این سند معاد و حیات طیبه شناخته شده است به عبارت دیگر این سند هم به جنبه‌های دینی توجه دارد و هم به جنبه‌های دنیایی؛ امروزه برخی می‌گویند دولت به دین مردم کاری ندارد در حالی که در الگوی اسلامی امام در رأس دولت قرار دارد و از سوی دیگر وظیفه امام هدایت مردم است.

وی با تصریح بر این که ایرانیان در گذشته نیز تمدن‌های جدیدی ایجاد کرده اند، بیان کرد: تاریخ نشان می‌دهد ایرانیان در تمدن سازی سابقه دارند بنابراین ایجاد تمدن اسلامی امر عجیبی نیست؛ اگر سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت به درستی مورد توجه قرار گیرد به توانمندسازی علوم انسانی اسلامی کمک فراوانی می‌کند.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: در زمینه نظریه دولت اسلامی نظریه جدیدی وجود ندارد؛ برخی می‌گویند اگر نظریه نیز تولید شود مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بنابراین دست به چنین کاری نمی‌زنند که این نگاه اشتباه است، زیرا اگر ملاصدرا نیز چنین نگاهی داشته دست به تولید علم نمی‌زد، زیرا کسی آن را متوجه نمی‌شد تا چه رسد استفاده کند، اما او باز هم کار خودش را کرد و امروزه ما از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

وی با بیان این که برخی نسبت به فعالیت‌های حوزه علمیه بی مهری می‌کنند، تصریح کرد: برخی می‌گویند حوزه علمیه فعالیت مناسبی انجام نمی‌دهد که برخی از آن‌ها مغرضانه چنین سخنانی رابیان می‌کنند، زیرا هنگامی که پژوهش یا فعالیت مناسبی در حوزه علمیه ایجاد می‌شود اثری از آن‌ها مشاهده نمی‌شود در حالی که اگر دوست دار واقعی حوزه علمیه هستند باید آن‌ها را منتشر کنند نه این که ساکت بمانند.

معاونت پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: امروه حوزه علمیه از ظرفیت‌های پژوهشی و منابع انسانی مناسبی برخوردار است بنابراین می‌توانند به صورت جدی وارد بررسی سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت شوند؛ امروزه مراکز پژوهشی حوزوی باید بدون لکنت زبان به بیان مبانی خود بپردازند و ما با افتخار اعلام می‌کنیم که به ندای رهبر معظم انقلاب لبیک می‌گوییم و در بررسی سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت مشارکت می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نهضتی که در زمینه بررسی سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت به وجود آمده است در زمینه هیچ سند دیگری وجود نداشته است، زیرا رهبر معظم انقلاب بررسی آن را به نهادی خارج از قوای سه گانه واگذار کرده اند و از سوی دیگر برای بررسی آن از عموم افراد دعوت شده است و این که رهبر یک کشور به مردمش بها دهد امر بسیار مهمی است.
 
گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید.
تعداد بازدید : 13
 
/۱۳۲۴/پ ۲۰۲/ج
ارسال نظرات