۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۵۹۰۳۴۲
حجت الاسلام والمسلمین مریجی:

اصل پژوهش و انجام آن در کشورمان بسیار وخیم است

اصل پژوهش و انجام آن در کشورمان بسیار وخیم است
معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: اصل پژوهش و انجام آن در کشورمان به لحاظ کمی بسیار وخیم است.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین شمس الله مریجی در مراسم تجلیل از نشریات برتر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در حاشیه چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری این دفتر برگزار شد، پژوهش را محور پیشرفت در همه جوامع دانست و با نگاهی آسیب شناسانه نسبت به پژوهش در کشور اظهار داشت: پژوهش، یکی از موضوعات مطرح و مورد بحث در جامعه شناسی علم است اما متأسفانه در جامعه آکادمیک ما وضعیت پژوهش وضعیتی بیمار گونه است.

وی به آسیب شناسی در دو بخش کمی و کیفی پرداخت و گفت: اصل پژوهش و انجام آن در کشورمان به لحاظ کمی بسیار وخیم است.

معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پژوهش را مسأله دیربازده و کار سختی دانست و تصریح کرد: یکی از آسیب های شدیدمان این است که فرهنگ پژوهش در کشورمان نیست لذا پژوهشگران ما نوعی شکستگی یا به تعبیری شکست نقش دارند.

وی با بیان این که همین مقدار پژوهشی که وجود دارد در زمینه علوم انسانی نیست، گفت: یکی از آسیب های پژوهش در جامعه ما، نادیده گرفتن این بخش و کم بودن بحث پژوهش نسبت به دیگر مسائل است.

حجت الاسلام والمسلمین مریجی اظهار داشت: در جامعه ایران، افراد با هوش به علوم پایه و صنعتی مراجعه می کنند و در علوم انسانی افراد کم ذهن تحصیل می کنند، اما در کشورهای پیشرفته و اروپایی افراد با هوش بالا، باید در علوم انسانی تحصیل کنند و به هر کسی اجازه تحصیل در علوم انسانی را نمی دهند و می گویند بحث کردن درباره انسان راحت نیست، در حالی که این آسیب در کشورمان در عرصه پژوهش وجود دارد.

وی افزود: پژوهش در جامعه بیمار است و در بعضی جاهایی که وجود دارد، هیچ رابطه بین علوم انسانی و غیر انسانی قابل تصور نیست و در علوم انسانی هم نگاهمان به خارج از کشور است و ما مسلح به سلاح دشمن شدیم اما سلاح خود را فراموش کرده ایم و ما را به سمتی می برند که آنها می خواهند.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 16

/924/د103/ج

ارسال نظرات