۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۴
کد خبر: ۵۹۰۴۰۵
معاون پژوهشی دانشگاه معارف:

وحدت حوزه و دانشگاه در سالیان اخیر کمرنگ شده است

وحدت حوزه و دانشگاه در سالیان اخیر کمرنگ شده است
حجت الاسلام ارجینی گفت: سلامت جامعه در گرو همراهی و هماهنگی حوزه و دانشگاه است، بنابراین این وحدت باید بیش از پیش تقویت شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسین ارجینی معاون پژوهشی دانشگاه معارف در نشست گرامی‌داشت روز وحدت حوزه و دانشگاه و هفته پژوهش که امروز در سالن همایش‌های دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار شد، با بیان این‌که وحدت حوزه و دانشگاه در چند سال اخیر کمرنگ شده است اظهار داشت: حضرت امام راحل نسبت به همراهی و هماهنگی این دو قشر فرهیخته تأکید بسیار داشتند، چراکه سلامت جامعه در گرو همراهی و هماهنگی حوزه و دانشگاه است.

معاون پژوهشی دانشگاه معارف با اشاره به سخنان رهبر انقلاب درباره اهداف وحدت حوزه و دانشگاه بیان کرد: طبق فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه وحدت در هدف بوده و هدف آن، ایجاد جامعه اسلامی پیشرفته، مستقل، امام، پیشاهنگ و الگو است.

وی با اشاره به الزامات پیشرفت در آرمان‌های انقلاب اسلامی گفت: اگر بخواهیم به جامعه ای پیشرفته رسیده و از این جامعه مترقی به سوی تمدن اسلامی حرکت کنیم، بایستی الزامات آن را فراهم کنیم که یکی از مهترین الزامات این حرکت، تولید علوم اسلامی ایرانی است.

حجت الاسلام ارجینی ادامه داد: بعد از چهل سال از انقلاب اسلامی شکوهمند ایران و برگزاری جلسات خوب علمی در حوزه و دانشگاه، امروزه «تفکر ما نمی‌توانیم» در زمینه اسلامی شدن علوم در حال گسترش است و بسیار جای تعجب است که بعد از چهار دهه حرکت علمی و تبلور این حرکت در دنیا، این تفکر و صحبت در فضای حوزه و دانشگاه طرح شود.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به هفته پژوهش بیان کرد: این هفته به منظور یادآوری لزوم حرکت به سمت علم، دانش و تحقیق و پژوهش است، استادی که بخواهد حرکت علمی داشته باشد، باید حرکت خود را بر محور پژوهش جلو ببرد، چراکه بدون تحقیق و پژوهش حرکت او تکراری و بدون ثمر خواهد بود، به همین جهت، تحقیق و پژوهش در این مسیر بسیار ضروری و لازم است.

وی با بیان این‌که دغدغه کار تولیدی و نوآوری در فضای کشور مقداری کاهش پیدا کرده است، گفت: بنابراین برنامه ریزی دقیق و منسجم در این جهت لازم است.

معاون پژوهشی دانشگاه معارف با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) بیان کرد: هرکس کار علمی کند و برگه‌ای بنویسد، درحالی که علم بر آن باشد، این برگه در روز قیامت بین او و آتش جهنم فاصله انداخته و خداوند متعال به ازای هر کلمه علمی برای او شهری عطا می‌کند.

وی در ادامه به کتب تألیف شده در دانشگاه معارف اسلامی اشاره و عنوان کرد: 106 عنوان کتاب درسی و 176 عنوان کتاب کمک درسی توسط معاونت پژوهشی دانشگاه معارف تألیف و منتشر شده و تعداد 45 کتاب درسی و 54 عنوان کتاب کمک درسی در دست تألیف قرار دارد.

حجت الاسلام ارجینی مطرح کرد: در بحث تدوین متون درسی رویکردی در جریان است که کتاب‌های تولید شده متناسب با نیازهای روز و واقعی دانشجویان باشد، هدف این رویکرد تولید منابعی متناسب با نیازها و رشته‌های دانشجویان است.

وی ادامه داد: روشن است که در صورت عدم تناسب این منابع با اهداف و ضروریات دانشجو، به هیچ عنوان دغدغه و درگیری با مسائل علمی برای دانشجود حاصل نخواهد شد و ارتباط علمی با منابع  ایجاد نمی‌شود.

معاون پژوهشی دانشگاه معارف ابراز داشت: البته این سخن در حد حرف و سخن باقی نمانده و برخی از اساتید منابعی متناسب با نیازهای دانشجویان ارائه کرده‌اند، اما کسانی که درباره متون تولید شده قضاوتی غیردقیق دارند، باید توجه داشته باشند که برای انتقاد به کتب موجود بایستی تمام متون و منابع را ملاحظه کرد.

حجت الاسلام ارجینی در پایان افزود: اگر کسی رویکرد جدیدی نسبت به متون درسی داشته باشد، مورد استقبال ما واقع شده و از نظرات آنها در تولید منابع جدید استفاده خواهیم کرد.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید.

تعداد بازدید : 13

/876/پ202/ج

ارسال نظرات