۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۸
کد خبر: ۵۹۰۴۰۷
جلالی خطاب به وزیر اطلاعات:

اسناد آقای ظریف درباره پولشویی کجاست؟

اسناد آقای ظریف درباره پولشویی کجاست؟
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: شایسته نبود آقای ظریف در خصوص پولشویی چنین حرفی بزند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، کاظم جلالی در نشست علنی امروز سه‌شنبه، 27 آذرماه مجلس شورای اسلامی در جریان سوال از وزیر اطلاعات در خصوص اعطای تابعیت آمریکا به مقامات جمهوری اسلامی هنگام مذاکرات هسته‌ای، اظهار داشت: این موضوع نگرانی‌هایی را در بین مردم ایجاد کرده که چرا در مذاکرات هسته‌ای که باید مسائل ملی پیگیری شود، این مسائل مطرح شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: انتشار خبر اعطای 2500 تابعیت آمریکا به مقامات جمهوری اسلامی بسیار ناراحت‌کننده است زیرا در تاریخ نیز وقتی می‌خواهیم که در مسائلی مانند دارسی منافع شخصی به منافع ملی ترجیح داده شده است، موجب ناراحتی می‌شود.

وی افزود: انتشار خبر اعطای تابعیت به مقامات ایرانی اگر در تاریخ بماند قضاوت‌های بدی در خصوص مسئولان انجام می‌شود اگرچه امروز نیز نگاه مردم به مسئولان را تبدیل به نگاهی منفی می‌کند زیرا توقع مردم این بود که در مذاکرات هسته‌ای منافع ملی پیگیری شود نه اینکه مسئولان به فکر منافع شخصی خود باشند.

جلالی ادامه داد: وزارت اطلاعات باید با سرعت این موضوع را پیگیری می کرد،بسیاری از سخنانی که مسئولان جمهوری اسلامی در مجلس، دولت و دستگاه قضا مطرح می‌کنند انباشته می‌شود و عدم تبیین موضوعات موجب کاهش مشروعیت نظام در ذهن مردم می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه توضیحات وزیر اطلاعات شفاف بود، بیان کرد: پس از آن که کانالی خبری مجعولی ذکر می‌کند، یک فردی می‌گوید"اوباما در مذاکرات حال داده و به 2500 ایرانی تابعیت اعطا کرده است که پس از آن آقایان برای اخذ تابعیت آمریکا مسابقه برگزار کردند که امروز اگر اسامی را منتشر کنند مشخص می‌شود چه افرادی منافع ملی را به آبنبات آمریکا فروخته‌اند."

وی افزود: بخشی ازمردم، اگر نگوییم همه مردم این حرف‌ها را می‌پذیرند.

جلالی اظهار داشت: پس از بیان این موضوعات در داخل کشور فاکس‌نیوز این خبر را منتشر می‌کند و دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا نیز در توییتر خود موضوع اعطای تابعیت به ایرانیان را منتشر می‌کند و می‌گوید تازه مشخص شده که اوباما در طول مذاکرات هسته‌ای به 2500 ایرانی از جمله مقامات حکومتی ایران، شهروندی آمریکا را اعطا کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: پس از طرح این موضوع مقامات آمریکایی به خصوص جان کربی سخنگوی پیشین وزارت خارجه آمریکا می‌گوید رییس جمهور آمریکا روایت یک ایرانی تندرو را تبلیغ می‌کند ولی یک تلفن به مقامات سابق آمریکا نمی‌زند تا از موضوع مطلع شود.

جلالی با بیان اینکه البته ما قبول نداریم که این دوستان تندرو هستند، گفت: مقامات آمریکایی نیز این موضوع را نپذیرفتند و در داخل آمریکا مباحث زیادی در این خصوص مطرح شد و حتی نمودار میزان اعطای تابعیت آمریکا به ایرانیان را نیز منتشر کردند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال 2009 حدود 7 هزار و 800 ایرانی تابعیت آمریکا را اخذ کرده بودند، سپس در سال 2010 این عدد به 9 هزار و 78 رسید، در سال 2011 تعداد ایرانیانی که تابعیت آمریکا را اخذ کردند 9 هزار و15 نفر بود، در سال2013 ، 8 هزار و 958 تابعیت به ایرانیان اعطا شد، در سال2014 نیز 8 هزار و 594 تابعیت آمریکا به ایرانیان داده شد، در سال2015 تعداد ایرانیانی که تابعیت آمریکا را اخذ کردند 9 هزار و 74 نفر بوده و در سال 2016 که سال مذاکرات هسته‌ای بوده 9 هزار و 596 تابعیت به ایرانیان داده شده است.

وی افزود: تعداد اعطای تابعیت آمریکا به ایرانی‌ها همان طور که در آمار دیده می‌شود افزایش چشمگیری نداشته و بعضی سال‌ها چند عدد افزایش یا کاهش را شاهد هستیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید در جمهوری اسلامی ایران از زبان مسئولان به دشمنان سوژه بدهیم، گفت: رسانه‌های بیگانه دیگر در ایران به دنبال سوژه نمی‌گردند، در دهه 60 و 70 رسانه‌های بیگانه به دروغ علیه ایران سوژه می‌ساختند، در دهه 80 سوژه‌هایی که از داخل به رسانه‌های بیگانه داده می‌شد را برجسته می‌کردند.

جلالی ادامه داد: امروز آنقدر نمایندگان از تریبون مجلس، دولتی‌ها و افرادی که در سایر دستگاه های نظام مسئولیت دارند آنقدر سوژه به رسانه‌های بیگانه می‌دهند که آنها نیز گیج شده‌اند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اخیراً مرکز پژوهش‌ها گزارشی را تهیه کرده که راهکارهای تعیین شده برای کنگره آمریکا را تبیین کرده است، گفت: آمریکایی‌ها تلاش دارند تا با توجه به اینکه در سال تحریم هستیم، دعواهای بودجه‌ای در ایران بسازند سپس تا حدی که ممکن است علیه مسئولان جمهوری اسلامی ایران شایعه‌پردازی کنند حتی تنش‌هایی که صبح امروز در مجلس ایجاد شد نیز در همین راستا است.

وی با اشاره به اینکه چگونگی نگاه مردم به مسئولان جمهوری اسلامی بسیار دارای اهمیت است، افزود: سال گذشته وقتی برخی افراد شعارهای ساختارشکنانه سر دادند مخاطب آنها هر دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا بود که این موضوع نشان می‌دهد دشمن چه طراحی برای کشور دارد.

جلالی اظهار داشت: وقتی آقای ظریفدر خصوص وجود پولشویی در ایران صحبت کرد نظر من این بود که باید وزیر امور خارجه اسناد خود را ارائه دهد. وزیر اطلاعات باید مشخص کند که چه نهادی مسئول بررسی این موضوعات است و چگونه باید به مسئولان تذکر داد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید مسئولان جمهوری اسلامی ایران مستند حرف بزنند، گفت: وزارت اطلاعات، نهادی نظارتی است که همه دستگاه‌ها را رصد می‌کند و در اینگونه مواقع باید از مسئولان مستندات آنها را اخذ کند./856/د102/ق

ارسال نظرات