۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۵۹۰۴۲۲
حجت الاسلام شاهرودی:

زیارت اهل بیت زمینه ساز سیر انسان در عالم معنا است

زیارت اهل بیت زمینه ساز سیر انسان در عالم معنا است
استاد حوزه علمیه قم گفت: زیارت اهل بیت، زمینه ساز سیر انسان در عالم معنا است و اگر این زیارت بر مبنای معرفت باشد، انسان را به سرچشمه فضل الهی نزدیک می کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شاهرودی امروز در آستان مقدس حضرت معصومه (س) با بیان اینکه رابطه بنده با خداوند از نوع فضل است، اظهار داشت، خداوند نسبت به بندگان خود مودت و محبت زیادی دارد و از حضرت داود (ع) می‌خواهد که بندگان را به شناخت صفت صمد بودن خداوند دعوت کنند.

استاد حوزه علمیه قم در توصیف صفت «صمد» برای خداوند افزود: صمد اوج بزرگواری و رحمت خداوند را نشان می‌دهد و هرکس خداوند را به این صفت بشناسد هرگز از بندگی خداوند اعراض نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: خداوند صمد است به همین دلیل نوع رابطه بندگان با خداوند فضل است و رابطه مبتنی بر فضل، رابطه‌ای است که در آن خداوند نسبت به رفتار و عملکرد بندگان با نهایت دقت پاسخ داده و به ازای کار‌های نیک بندگان چه اندک و زیاد، پاداش فراوان داده و در مقابل از بعضی از گناهان بندگان چشم پوشی می‌کند.

استاد حوزه علمیه قم اظهارداشت: خداوند به این علت که با بندگان خود براساس فضل و رحمت رفتار می‌کند از نیت‌های بد انسان که تبدیل به گناه نشده چشم می‌پوشد و بندگان را به خاطر گناهان کوچک عذاب نمی‌کند و در مقابل خداوند حتی به خاطر نیت خیری که به مرحله عمل نرسیده باشد، به مؤمن پاداش می‌دهد.

حجت الاسلام شاهرودی ادامه داد: امام علی (ع) بهترین نعمت را برای انسان نعمت شناخت صفت صمد و فاضل بودن خداوند می‌دانند و می‌فرمایند به این واسطه بندگان از خطر گمراهی در امان هستند.

وی با اشاره به راه‌های به دست آوردن فضل گفت: امام علی (ع) در نهج البلاغه خطاب به فرزندشان می‌فرماید «تو کلید‌های فضل الهی را در دست داری و آن کلید مناجات است».

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: انسان با مناجات به فضل الهی می‌رسد و کسی که به شناخت این مقام نائل شوند به عالی‌ترین مقام تربیتی در عالم هستی دست می‌یابد.

وی تصریح کرد: کسی که بداند خدا نسبت به او براساس قاعده فضل رفتار می‌کند به یقین نسبت به اولیاء و انبیای الهی احساس مودت خواهد کرد؛ زیرا می‌داند حضرت رسول (ص) در مرتبه نهایی کمال انسانی قرار داشته و حلقه ولایت خداوند در زمین بر بندگان است؛ بدون پذیرش مودت و محبت ایشان رسیدن به عالی‌ترین مقامات انسانی ممکن نخواهد بود.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: زیارت ائمه معصوم از دیگر اموری است که محبت انسان را به رسول خدا (ص) و اهل بیت شان بیشتر کرده و زمینه سیر معنوی انسان را در عالم هستی فراهم می‌کند. /۹۶۸/پ ۲۰۲/ج
فاطمه قاسمی
ارسال نظرات