۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۴
کد خبر: ۵۹۰۴۲۹
آیت الله سیدان:

یاد مرگ سبب تربیت انسان می شود

یاد مرگ سبب تربیت انسان می شود
استاد حوزه علمیه گفت: کسی که به یاد مرگ است در انجام کار‌های خود مرگ را در نظر می ‌گیرد و به دنبال کار‌های پوچ این عالم نمی‌ رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدان، استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان در ادامه سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم، پیش از ظهر امروز در مدرسه آیت الله خویی، با اشاره به احادیثی از بحارالنوار در خصوص یاد مرگ، گفت: یاد مرگ آثار مهمی دارد که موجب تربیت افراد می شود.

وی با بیان این که بهشت، برزخ و قیامت از مسائل غیب است، گفت: برای فهمیدن این مسائل غیب نیاز به نقل قول هایی است که در کتاب هایی از قبیل بحارالانوار، کافی و غیره آمده است و این که در این نقل قول ها و احادیث که از اهل بیت(ع) نقل شده است، تفکر کنیم.

آیت الله سیدان به اثرات یاد مرگ اشاره و اظهار کرد: کسی که به یاد مرگ است در انجام کارهای خود مرگ را در نظر می گیرد و چنین فردی به دنبال کارهای پوچ این عالم نمی رود و به مسائلی که او را اسیر کرده و برای آخرت او فایده ندارد، توجهی نشان نمی دهد.

استاد حوزه علمیه با بیان این که افضل تفکر، ذکر موت است، گفت: یاد مرگ آثار بسیاری دارد و در حدیثی از امام صادق(ع) در جلد 6 صفحه 137 بحارالنوار  به این آثار اشاره شده است که حضرت می فرماید:«یاد مرگ هوا و هوس را می میراند، آتش حرص را خاموش می کند، دنیا را تحقیر می کند و رقت قلب در انسان به وجود می آورد.»

وی افزود: ذکر موت موجب سنگینی عمل می شود یعنی شخص به کارهای نیک روی آورده و به اعمال خود دقیق می شود و زاد و توشه خود در این دنیا را برداشته و خود را برای آخرت آماده می کند.

آیت الله سیدان به حدیثی دیگر از امام صادق(ع) در خصوص یاد مرگ اشاره و ابراز کرد: حضرت می فرماید:«یاد مرگ یه چیز خیلی یقینی است اما خیلی شبیه یک شی مشکوک است»./864/پ202/ب1

ارسال نظرات