۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۲
کد خبر: ۵۹۰۴۷۳
آیت الله تحریری:

غفلت، علت ابتلای جهنمیان به شقاوت همیشگی است

غفلت، علت ابتلای جهنمیان به شقاوت همیشگی است
تولیت حوزه علمیه مروی گفت: علت ابتلای جهنمیان به شقاوت همیشگی به بیان قرآن کریم، غفلت است و تمامی انسان‌ها و حتی اجنه در معرض آن هستند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدباقر تحریری تولیت حوزه علمیه مروی در کلاس درس اخلاق که سه شنبه در این حوزه علمیه برگزار شد، گفت: آدمی از ابتدا که پا در این عالم هستی می‌گذارد در تلاش است تا زمانی که به عالم دیگر منتقل می‌شود و حتی در عالم دیگر هم تلاش برای او متصور است.

وی افزود: محصول و نتیجه جهاد و اجتهاد انسان رسیدن به اهدافی است که می‌تواند با قرار گرفتن در مسیر آن‌ها به غایت آفرینش وجودی خود دست پیدا کند، اما در عالم قیامت این تلاش متوقف می‌شود.

تولیت حوزه علمیه مروی اظهار داشت: تلاش انسان بیانگر این است که در چه مسیری قرار دارد و برای اتصال به عالم غیب و اوصاف کمالیه حق تعالی باید تلاشی خالصانه و صادقانه داشت که این بستگی به درک مقصد و همت انسان دارد.

وی در ادامه بیان داشت: به فرمایش خداوند متعال در قرآن کریم اگر انسان تلاشی در جهت حقیقت و امور مثبت داشته باشد به نفع خود عمل کرده است؛ آدمی هر مجاهدتی داشته باشد تنها برای خود انجام داده و خداوند از این‌ها بی نیاز است.

آیت الله تحریری ابراز داشت: خداوند متعال انسان را از سر بی نیازی، عشق و محبت آفریده است؛ اگر انسان جایگاه وجودی خود را از نظر پروردگار عالم درک کند متوجه می‌شود که خداوند یک مظهر تامّی به صورت شانی، در این عالم در انسان ظهور داده است که توجه به این مرتبه و حقیقت برای انسان ارزشی بی نهایت دارد که می‌تواند آن را از شانیّت به فعلیت برساند.

وی در ادامه افزود: انسان تنها با مجاهده می‌تواند به نتایج حقیقی از وجود خود برسد؛ اگر آدمی نخواهد در مسیر حق قرار بگیرد به فقر حقیقی می‌رسد؛ فقر حقیقی به این معنی است که انسان می‌فهمد چه سرمایه‌ای داشته و آن را با غفلت از دست داده است.

تولیت حوزه علمیه مروی اظهار داشت: نفس به تعبیر امام سجاد (ع) انسان را به غفلت دچار می‌کند به همین علت باید همواره مراقبه داشت، زیرا اگر روی انسان به دنیا باشد مغلوب نفس می‌شود، اما اگر توجه او به عالم آخرت باشد نیاز به کنترل نفس است تا غفلت زدایی درون او اتفاق بیفتد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: علت ابتلای جهنمیان به شقاوت همیشگی به بیان قرآن کریم غفلت است و تمامی انسان‌ها و حتی اجنه در معرض آن هستند./۹۶۹/پ202/ب1
ارسال نظرات