۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۵۹۰۴۸۵
مدیر حوزه علمیه کاشان:

حوزه و دانشگاه دو بال پرواز به سمت آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی هستند

حوزه و دانشگاه دو بال پرواز به سمت آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی هستند
مدیر حوزه علمیه کاشان حوزه و دانشگاه دو بال پرواز به سمت آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی دانست و گفت: حوزه و دانشگاه نقش مهمی در تربیت کادر‌های آینده نظام بر عهده دارند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام منصور فرجی سه شنبه شب در هشتمین جلسه الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت با موضوع آسیب شناسی وحدت حوزه و دانشگاه در چهل سالگی انقلاب اسلامی که در سالن ملامحسن فیض دانشگاه کاشان برگزار شد به معنای وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: حوزه و دانشگاه دو بال پرواز به سمت آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی است.

به گفته وی انقلاب اسلامی ایران در چهل سالگی بلوغ خود وارد مرحله جدیدی شبیه از نبوت به رسالت رسیدن است و امروز ملت ایران میراث دار یک رسالت جهانی هستند و مسؤولیت این رسالت جهانی بر عهده همه ملت ایران است.

حجت الاسلام فرجی به حکمت محوری در حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: ما باید درنوشتار، گفتار، مدیریت، منابر، مجالس و تدریس حکمت محور باشیم چرا که هدف از تأسیس جمهوی بردن حاکمیت به سمت خدا است.

وی با اشاره به اینکه خدا و قرآن و پیامبراکرم (ص) و اهل بیت (ع) همه حکیم هستند، ابراز کرد: وقتی خدا و قرآن و پیامبراکرم (ص) و اهل بیت (ع) محور حکومت و حرکت‌های اسلامی هستند باید انسان‌هایی را تربیت شوند که حکیم و حکمت محور باشند.

عدم حکمت محوری چالش امروز جامعه اسلامی ایران است
مدیر حوزه علمیه کاشان عدم حکمت محوری را چالش امروز جامعه اسلامی ایران دانست و عنوان کرد: اگر رویکرد حرکت جامعه ما طی چهل سال گذشته تربیت حکیمانی بود که جامعه بر محور آن‌ها حرکت کند امروز شاهد برخی از ناهنجاری نبودیم.

حجت الاسلام فرجی بر حکمت محوری خطبه‌های نماز جمعه تأکید کرد و گفت: اگر از ابتدا چنین تفکری داشتیم که حکما امامت جمعه را بر عهده داشته باشند نه هرکسی که تنها صرف تقوا داشته باشند، امروز نماز‌های جمعه پرجمعیتی داشتیم، چرا که حکمت همان قول و فعلی است هرانسانی آن را می‌پذیرد.

مدیر حوزه علمیه کاشان تفکر حکمت محوری را بی توجهی به کمیت و توجه به کیفیت دانست و اظهار داشت: در حکمت محوری تربیت نیرو‌های جامع نگر مد نظر است نه تربیت نیرو‌های محدود نگر که هیچ کارآیی ندارند.

حجت الاسلام فرجی با اشاره به اینکه انسان‌های حکمت محور می‌توانند جامعه را به سمت هدایت سوق دهند، گفت: حکمت محوری این است که در ایران فعالیت کنید، ایرانی فکرکنید، اما جهانی برنامه ریزی کنید، چرا که امام زمان (عج) به دنبال جذب مدیران جهانی است.

به گفته وی تا ایرانی فکر نکنیم و ایرانی فعالیت نکنیم و جهانی برنامه ریزی نکنیم، ظهور امام زمان (عج) نیز محقق نخواهد شد.

مدیر حوزه علمیه کاشان حکومت امام زمان (عج) را بر پایه حکمت محوری دانست و عنوان کرد: تربیت انسان‌های حکمت محور لازمه آماده بودن برای ظهور زمان (عج) است.

حکمت محوری حلقه مفقوده امروز جامعه است
وی حکمت محوری را حلقه مفقوده جامعه امروز دانست و اظهار داشت: روش‌های حکیمانه، ارتباط حکیمانه، کلام حکیمانه، منابر و مجالس و خطبه‌های نماز جمعه حکیمانه و نویسندگی و نشر کتاب‌های حکمیانه لازم حکومت حکمت محور است.

مدیر حوزه علمیه کاشان به سیزده محور از فرمایشات رهبر معظم در زمینه حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: اگربه این سیزده محور فرمایشات رهبر معظم انقلاب که یکی از آن‌ها کرسی‌های آزاد اندیشی است به عنوان دستورو منشور حکومتی در حوزه دانشگاه عمل شده بود امروز شاهد بسیاری از آسیب‌های جامعه نبودیم.

حجت الاسلام فرجی گفت: کمیت را فدای کیفیت کردیم، از این رو، چون در هیچ کدام از حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی حکمت محور نبودیم آسیب دیده ایم.

دانشگاه و حوزه نه مشکل جامعه را می‌شناسند و نه به دنبال حل مشکل جامعه هستند
علیرضا فرجی استاد دانشگاه کاشان نیز با اشاره به اینکه حوزه و دانشگاه به وحدت رسیده اند، ابراز کرد: ایمان به خدا و خدمت به بندگان خدا دو موضوع مهمی است که در دانشگاه و حوزه کم رنگ شده است، چرا که دانشجوو طلبه‌ای که تحویل جامعه می‌شود خیلی به ایمان به خدا و تقوا توجه ندارند.

وی افزود: دانشگاه و حوزه نه مشکل جامعه را می‌شناسند و نه به دنبال حل مشکل جامعه هستند در نتیجه دانشجویی که در دانشگاه و طلبه‌ای که در حوزه تربیت می‌شود اگر می‌دانستند جامعه چیست مشکل را حل کرده بودند یکی مشغول به کار می‌شد و دیگری در ارتباط با مردم بود و مقبولیتی کسب می‌کرد.

به گفته وی، امروز بیش از ۷۰ درصد از دانشجویانی که در دانشگاه تحصیل کرده اند نمی‌توانند مشکل جامعه را حل کنند و در زندگی روزمره خود ارتباط با خدا را جدی نمی‌گیرند چرا که احساس نیاز به خدا ندارند.

حجت الاسلام فرجی در ادامه با اشاره به این نظریه یک کسی که در آستانه مرجعیت است مبنی بر اینکه الان امام زمان (عج) در سوئیس اقتصاد می‌خواند تا اقتصاد دان شود، گفت: این فرد در جمع عمومی دانشگاه‌ها مدعی است اسلام اقتصاد ندارد از این رو امام زمان (عج) که ظهور کند باید اقتصاد را تبیین کند، اما چون بلد نیست الان در سوئیس درس اقتصاد می‌خواند و هر زمان دکتری گرفت و به اجتهاد رسید ظهور خواهد کرد.

استاد دانشگاه کاشان ادامه داد: چشم اندازی که پیامبر و امیرمومنان برای حوزه و دانشگاه ترسیم کرده اند آن چیزی نیست که در حوزه می‌بینیم و نتیجه اش این می‌شود که فردی که آستانه مرجعیت قرار دارد معتقد است امام زمان (عج) الان در سوئیس اقتصاد می‌خواند.

حجت الاسلام فرجی تأکید کرد: دانشگاهی که قصد اقامه دین دارد در شرایط تحریم باید مواد و تکنولوژی برای تولید با کیفیت مورد نیاز مردم را تولید کند تا مسلمانان به کفار نیازمند نباشند و دین خدا صدمه نبیند، این دانشگاه در آن زمان است که توانسته اقامه دین کند.

اگر حوزه و دانشگاه نتواند مشکلات و نیاز‌های امروز جامعه را حل کند هر دو سکولار هستند
استاد دانشگاه کاشان همچنین حل مشکلات اداری و اجتماعی امروز مردم از سوی حوزه را اقامه دین از سوی حوزه دانست و گفت: راز و رمز موفقیت شیخ مفید برای این بود که مشکلات روز مردم زمان خودش را شناخت و پاسخگو بود.

به گفته وی فق‌های امروز اگر نتوانند مشکل نظام اداری، ربا بانکی و سرمایه گذاری و تولید را حل نکنند نمی‌توانند اقامه دین کنند.

حجت الاسلام فرجی با اشاره به اینکه اگر حوزه و دانشگاه نتواند مشکلات و نیاز‌های امروز جامعه را حل کند هر دو سکولار هستند، عنوان کرد: اگر می‌گویم حوزه و دانشگاه به وحدت رسیده اند برای این است که دانشگاه و حوزه هر دو مشکل جامعه را نمی‌شناسند تا بتوانند آن را حل کنند و در عدم شناخت مشکل جامعه هر دو به وحدت رسیده اند.

لازم به ذکر است، هشتمین جلسه الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت با موضوع آسیب شناسی وحدت حوزه و دانشگاه در چهل سالگی انقلاب اسلامی با همیت بسیج اساتید، بسیج دانشجویی دانشگاه کاشان، سازمان بسیج طاب و روحانیون با حضور حجت الاسلام فرجی مدیر حوزه علمیه کاشان و علیرضا فرجی عضو هیات علمی و رییس اسبق مرکز کارآفرینی دانشگاه کاشان به همراه پرسش و پاسخ دانشجویان و طلاب در تالار علامه فیض کاشانی دانشگاه کاشان برگزار شد. /۱۳۰۷/پ602/ب1
محمد ملك آبادي
ارسال نظرات