۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۵۹۰۴۸۶

همایش علمی وحدت حوزه و دانشگاه در تبریز برگزار شد

همایش علمی وحدت حوزه و دانشگاه در تبریز برگزار شد
همایش علمی یک روزه وحدت حوزه و دانشگاه با هدف بررسی کارکردها و راهکارهای وحدت حوزه و دانشگاه، در تالار رازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، همزمان با سالروز شهادت آیت الله مفتح؛ همایش علمی یکروزه وحدت حوزه و دانشگاه با هدف بررسی کارکردها و راهکارهای وحدت حوزه و دانشگاه، شب گذشته با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در تالار رازی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد.

 محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان‌شرقی در این همایش با تأکید بر این‌که حوزه و دانشگاه در هدف و کارکرد جدای از یکدیگر نیستند، اظهار داشت: حوزه بدون دانشگاه و همچنین دانشگاه بدون حوزه راه به جایی نخواهد برد، به عبارت دیگر وحدت و همگرایی در مسیر تحقق اهداف مشترک لازمه تعالی این دو نهاد علمی است.

وی با تأکید بر این‌که تردیدی در ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه وجود ندارد، خاطرنشان کرد: دیدگاه‌های مختلفی در چگونگی تحقق این وحدت وجود دارد که  البته بسترهای همکاری میان حوزه و دانشگاه از گذشته وجود داشته، اما از سال پیش با تشکیل «دبیرخانه دائمی وحدت حوزه و دانشگاه» در استان، نظام مند شده است.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که تبریز سابقه‌ 700 ساله در حوزه دانشگاه دارد، افزود: ربع رشیدی تبریز که نماد هویت دینی و علمی این دیار شناخته می‌شود، در دوران خود بزرگترین مرکز آموزش علوم دینی و طب بوده است، که طلاب و دانشجویانی از سراسر کشورهای اسلامی در آن تحصیل می کردند.

وی با تأکید بر این‌که حوزه و دانشگاه هر دو یک رسالت دارند، افزود: تربیت انسان متعالی، متعهد و متخصص رسالت این دو مجموعه است و از این‌رو باید به هم نزدیک باشند؛ این اصل به ویژه در عصری که سکولاریسم غوغا می‌کند، باید مورد توجه قرار گیرد؛ در حقیقت بشریت برای نجات از تفکرات التقاطی نیازمند حوزه و دانشگاه است.

همچنین رضا مجیدی، رییس دانشگاه تبریز در سخنانی با تاکید بر این‌که مقوله وحدت حوزه و دانشگاه باید در سیر 40 سال اخیر، مورد مطالعهو آسیب‌شناسی قرار گیرد، اظهار داشت:  تشکیل دبیرخانه دائمی وحدت حوزه و دانشگاه استان کانونی است تا تلاش‌گران وحدت حوزه و دانشگاه، فعالیت‌های مرتبط را در این بستر پیش ببرند.

وی ادامه داد: وحدت بین حوزه و دانشگاه از جمله اهداف انقلاب اسلامی ایران است و تحقق آن در هدف جستجو می شود، به یقین نقش‌آفرینی نخبگان حوزوی و دانشگاهی استان در دبیرخانه دائمی وحدت حوزه و دانشگاه می تواند در حرکت پایه‌ای علم و دین، ارتقای تعاملات، توسعه پژوهش، گسترش ارتباط و همکاری‌های علمی و شناسایی مؤثر باشد./935/پ203/ب1

ارسال نظرات