۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۵۹۰۵۴۲
حجت الاسلام احمدیان تشریح کرد؛

دستاوردها و فعالیت‌های پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان

دستاوردها و فعالیت‌های پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به فعالیت‌های گسترده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در حوزه پژوهش، گفت: شعار امسال دفتر تبلیغات اسلامی در هفته پژوهش «توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی با رویکرد مسأله محوری» است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام عبدالرسول احمدیان، رییس پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، پیش از ظهر امروز در نشست خبری تبیین دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با بیان اینکه پژوهش یک نگاه ظریف، دقیق، عالمانه، تخصصی و روشمند همراه با دقت به اقتضائات زمان و مکان برای حل مسائل است، گفت: دفتر تبلیغات با توجه به رسالتی که در کشور و به تبع رسالت حوزه علمیه دارد، واحد پژوهش را در همان ابتدای تأسیس دفتر تبلیغات ایجاد کرد.

وی در ادامه با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب پیرامون اهمیت پژوهش در مسائل اجرایی کشور، اظهار کرد: به مرور زمان دفتر تبلیغات با توسعه واحد پژوهش خود به مرور زمان پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی را تأسیس کرد، از سویی واحد آموزش دفتر تبلیغات اسلامی تبدیل به دانشگاه باقرالعلوم(ع) و در زمینه آموزشی در دفتر تبلیغات به فعالیت پرداخت.

به دنبال حل مسائل از طریق پژوهش هستیم

حجت الاسلام احمدیان خاطرنشان کرد: یکی از مباحثی که در دفتر تبلیغات مطرح شد اطلاع رسانی برنامه‌های آینده دفتر تبلیغات اسلامی و عملکرد چهل ساله این دفتر است، واحد پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان یک دهه است که تأسیس شده و به مرور زمان سیر این واحد به سمت حل مسأله از طریق پژوهش رفته است، در سال گذشته این واحد تبدیل به پژوهشکده الهیات و خانواده با نگاه دقیق به حل مسائل و نقطه زنی شده است.

رییس پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به اهمیت مباحث تمدنی و تمدن سازی در نگاه رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد: نخستین گام برای ایجاد تمدن اسلامی، انقلاب اسلامی است اما هنوز چهار گام دیگر در پیش رو است که امید داریم بتوانیم با عنایت ویژه رهبر انقلاب و تدوین این سند به مراکز خارج از قوای سگانه و ورود مراکز حوزوی به این مبحث، دستاوردهای مثبتی در این زمینه داشته باشیم.

وی ادامه داد: گام دوم نظام اسلامی است، گام‌های بعدی دولت، جامعه و در نهایت تمدن اسلامی است، در تلاش هستیم بتوانیم کمک کنیم به طی کردن این مراحل و تبدیل شدن به یک تمدن اسلامی که به این سادگی محقق نخواهد شد و شاید یک قرن طول بکشد تا بتوانیم به این مقصد برسیم.

در یک سال اخیر 240 اثر پژوهشی در پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی تولید شده است

حجت الاسلام احمدیان با تأکید بر لزوم رویکرد آسیب شناسی در فعالیت‌های گذشته و برنامه ریزی دقیق برای آینده، گفت: شعار امسال دفتر تبلیغات اسلامی در هفته پژوهش «توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی با رویکرد مسأله محوری» است، در همین راستا نمایشگاه مفصلی در قم در حال برگزاری است که آثار پژوهشی که در دفتر تبلیغات در یک سال گذشته تولید شده به نمایش گذاشته شده است. در سال گذشته پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 240 اثر پژوهشی تولید و عرضه کرده است که به طور متوسط هر روز کاری یک اثر جدید در حوزه تولید اسلامی تولید شده است.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، با بیان اینکه در سال گذشته حدود 14 اثر پژوهشی جدید عرضه شده است، اظهار کرد: در طول 6 سال اخیر 89 عنوان کتاب و 124 جلد کتاب آماده و چاپ شده و 7 عنوان نیز کتاب‌هایی هستند که آماده نشر هستند، 42 عنوان از این کتب مربوط به آثار آیت الله مظاهری از مراجع معظم تقلید است، که موسوعه 27 جلدی ایشان از کتب شاخص معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان محسوب می‌شوند.

وی از کسب دو عنوان کتاب سال حوزه علمیه کشور و 5 رتبه ممتاز حوزه علمیه اصفهان توسط معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، خبر داد و تصریح کرد: به طور متوسط از ابتدای تأسیس نشر دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، متوسط هرماه 2 کتاب با حدودد 50 هزار صفحه به چاپ رسیده است.

برگزاری 120 نشست و کارگاه پژوهشی و تخصصی

رییس پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، خاطرنشان کرد: کلاس‌های آموزش روش تحقیق و پژوهش، کارگاه‌های تخصصی با 120 نشست و کارگاه مختلف، بخش دیگری از فعالیت‌های معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان است.

حجت الاسلام احمدیان با اشاره به انجام 80 پروژه پژوهشی خبرداد و افزود: بیش از نیمی از این پروژه با موضوع اخلاق و خانواده بوده است. تأسیس دبیرخانه کرسی‌های آزاداندیشی در حوزه علمیه اصفهان یکی دیگر از دستاوردهای دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان محسوب می‌شود که از ابتدای تأسیس تا به امروز بیش از 120 کرسی آزاداندیشی و نقد توسط این دبیرخانه برگزار شده است. به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی 40 کرسی آزاد اندیشی و نقد در حوزه علمیه اصفهان برگزار خواهد شد که در مجموع مباحثی نظیر ولایت فقیه، حوزه انقلابی، اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی و خانواده، فضای مجازی و مبارزه با فرق انحرافی در نظر گرفته شده است.

همکاری دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با قدیمی‌ترین انتشارات جهان

وی از دستاوردهای پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در حوزه بین الملل خبر داد و عنوان کرد: انتشارات بریل هلند که از قدیمی‌ترین انتشارات جهان است، قرار شده کتاب‌هایی که در خارج از کشور در زمینه علوم اسلامی چاپ شده را در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به ترجمه و چاپ و بازنشر برساند.

رییس پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، برگزاری کنگره بزرگداشت آیت الله مظاهری را از دیگر اقدامات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برشمرد و اظهار کرد: نشریه علمی ترویجی با عنوان فصلنامه اخلاق از دیگر اقدامات دفتر تبلیغات اسلامی است که با رویکرد اخلاق خانواده و تمرکز به مباحث خانواده در حال چاپ است، همچنین فصلنامه نو قلم یکی دیگر از دستاوردهای پژوهشی معاونت پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان است.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، به طراحی و راه اندازی نرم افزاری مبلغات ویژه تلفن همراه اشاره کرد و گفت: این نرم افزار یکی از رویکردهای نوین است که تلاش شده است با توجه به رسالت دفتر تبلیغات به حوزه غنا بخشی به فعالیت‌های تبلیغی، این نرم افزار به مبلغان کمک می‌کند که با استفاده از دستاوردهای پژوهشی بتوانند از محتوای مناسب و علمی برای منابر دینی استفاده کنند./1304/پ601/ب1

ارسال نظرات