۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۵۹۰۵۵۶
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

حوزه و دانشگاه باید هویت خود را بشناسند

حوزه و دانشگاه باید هویت خود را بشناسند
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا گفت: از این نقطه بایستی التیام حاصل شود و حوزه و دانشگاه باید هویت خود را بشناسند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست شکوه وحدت حوزه و دانشگاه که امروز در سالن همایش‌های شهدای گمنام مدرسه معصومیه (س) برگزار شد، با طرح این سؤال که محور اصلی وحدت چیست و آیا وحدت یک مسأله ابزاری برای امور اصیل‌تری از سنخ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است یا اینکه وحدت حوزه و دانشگاه نسبت به پیامد‌های سیاسی و اجتماعی اصیل‌تر است، اظهار داشت: به نظر بسیاری از ابعاد گفته شده در نسبت بین حوزه و دانشگاه مسأله ما است، اما مهمترین مسأله خود حقیقت وحدت است.

رییس شورای تخصصی حوزوی با بیان این‌که در کشور‌های غربی دوپارگی علم و دین وجود ندارد، گفت: در غرب بین علم و دین آن‌ها نوعی سازگاری وجود دارد، علم آن‌ها همان دین را می‌خواهد و دین آن‌ها هم همان علم را، چندین بار بازخوانی و بازسازی کرده‌اند تا این هم‌خوانی را ایجاد کرده‌اند.

وی تأکید کرد: بحث اسلامی شدن و علم دینی مسأله جامعه و کشور ما است، آنچه امروز در تحت عنوان علم مدرن رخ داده که در موطن غرب متولد شده، دائما چالش‌های خود را با فضای فرهنگی و دینی ایجاد کرده و با قدرت به همه جهان وارد و صادر و به نوعی برای نظام آموزشی دیگر کشور‌ها از جمله ایران مرجعیت پیدا کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا ادامه داد: مخصوصا در سطوح عالی، مقطع دکتری مقطع جهانی شدن است و استاد بایستی دائما خود را با عناوین، سرفصل‌ها و درس‌های موجود در سرزمین غرب به روز کند، در غیر این صورت از دور خارج و از هستی ساقط شده و اقتصاد و بنیان‌های خود را از دست خواهد داد.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم خلاقانه برخورد کنیم، همه جهان در معرض نظر ما قرار دارد، به شرط این‌که ما هم انسجام درونی فرهنگ، دین، سیاست و اقتصاد و فلسفه با نظریات خود، شروع به ایجاد کردن کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که در دهه‌ها و مناطق مختلف، معنای علم متفاوت می‌شود، گفت: وقتی سخن از علم گفته می‌شود، در جهان مدرن معنایی به وجود می‌آید که در حاشیه دیگر تحت عنوان عقل تعریف شده و معنای عقل هم متفاوت می‌شود و این تطورات باعث می‌شود که ما طلاب به تناسب با حوزه معرفت دینی و تاریخی خود، وقتی دیگر قشر‌های علمی مانند دانشجویان را می‌بینیم، در طبقه بندی خود علوم را تعریف می‌کنیم.

وی مطرح کرد: در نظام تقسیم بندی علوم که در کشور‌های جهان سوم و ایران است و به تبع آن آنچیزی است که در آن سوی آب قرار دارد و یونسکو آن را مرجع خود قرار می‌دهد، اساسا علوم حوزوی ما علم نیست، بلکه (Humanities) است و علم به دو بخش تقسیم می‌شود که یا (Social science) به معنای علوم اجتماعی است، یا ابژه هستند.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا عنوان کرد: موضوع (Social science) علوم اجتماعی (Humanities) می‌باشد، یعنی ابژه برای علم است و علم نیستیم، البته فراگیری (Humanities) انسانیات است و متأسفانه ما انسانیات را در زبان فارسی به علوم انسانی تعریف می‌کنیم.

وی ادامه داد: بخش دوم علم ابژه است، یعنی همه ما ابژه آن چیزی هستیم که در جهان مدرن علم نامیده می‌شود، مستشرقین این ابژه‌ها را می‌شناسند، کار مستشرقین علم نیست، مردم شناسی علم نیست، بلکه جامعه شناسی علم است، علم روش خاصی دارد.

رییس شورای تخصصی حوزوی با بیان این‌که علم یا علوم طبیعی است و یا علوم اجتماعی، عنوان کرد: علوم طبیعی یا علوم پایه و محض است یا علوم کاربردی همچون مهندسی عمران و پزشکی و داروسازی، این تقسیم‌بندی راجع به علوم، مبتنی بر معنای نوینی است که از علم ایجاد شده است، در این تقسیم‌بندی متافیزیک علم نیست بلکه در مقوله دانشکده ادبیات باید تعریف شود.

وی افزود: آن‌ها جایگاه ما را بیان کرده و ما هم جایگاه آن‌ها را بیان کرده و بلافاصله می‌گوییم که علم، علم است و دانشگاه و حوزه را از منظر خود بیان می‌کنیم، اما توجه نداریم که نظام مدرن علم اصلا این معنای از علم را قبول ندارد و این تعریف را یک معنای تاریخی و فرهنگی می‌داند.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا ادامه داد: بنابراین اولین اختلاف معنای علم و علت تعدد معنای علم است، این تعدد در حاشیه تحول دیگری است که رخ داده و معنای عقل عوض شده است، وقتی معنای عقل عوض شود، معنای علم هم دگرگون می‌شود، تطورات معنای عقل و علم در تاریخ همواره همراه هم هستند.

وی با بیان این‌که نخستین قدم در وحدت حوزه و دانشگاه خودآگاهی نسبت به خود و دیگری است، گفت: اساسا پایه و هویت این مفاهیم چیست، حوزه و دانشگاه هویت خود را شناخته و از این نقطه بایستی این التیام حاصل شود.
 
گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
 
تعداد بازدید : 9
/۸۷۶/پ202/ج
ارسال نظرات